måndag 28 april 2014

Hemma från Norge!

Hejsan!
Har nu kommit hem från Norge och sitter i lägenheten i Falun.

Igår vaknade jag upp med riktigt sega ben i lägenheten i Kongsberg, ett par mil utanför tävlingsområdet. Satte på mig tävlingskläderna men fick reda på att jag inte skulle starta förrän kl 13.30. Satte på mig vanliga kläder över och stack ut i skogen och fotograferade när eliten och junisarna körde.

Wengelin satte av en riktig fart från start och vann stort i herrar elit klassen. Bland juniorerna var det lite svårt att hålla reda på ledaren, men fick efter några varv en rapport att Martin Setterberg ledde loppet. Han vann också, riktigt kul att svenskarna hade såna framgångar!

På uppvärmningen trodde jag att det inte skulle gå så bra överhuvudtaget, för att jag hade riktigt dåliga ben.

Jag startade ju som sagt ganska sent, 13.30. eftersom att jag kom 6.a första dagen fick jag starta i första startled av typ 6 - 7 led, vilket var riktigt bra. Ted och Anton stod i andra startled, och Oskar långt bak, pga att han hade en punktering på tempot.

Jag kom iväg bra i starten, kom ut på singletracksen som sjätte man. Låg mitt emellan första klungan på 5 pers och 2 jagande bakom mig. Jag märkte att de bakom höll på att ta in på mig på andra varvet så jag saktade ner och la mig med dem. Det var mycket lättare att ha en rygg att hålla än att köra själv. Tyvärr var jag tvungen att släppa på tredje varvet för att jag tappade kedjan. Då märkte jag också att Ted inte var så långt bakom. När vi hade gått in på sista varvet låg jag 9:a eller 10:a, och på en lång grusväg tryckte jag i mig en gel, när Ted körde om.
var inte riktigt beredd på att han skulle komma så fort, men lyckades hänga på hans rygg ett tag. Här var benen urmatade helt och ryggen kändes också, ganska rejält. Ted fick en lucka till sista lilla tekniska loopen. Där visste jag att jag var snabbare än honom, men jag hade inte mycket kvar att ge. På sista raksträckan måste han ha kört om en till kille i vår klass, för Ted kom i mål på en nionde plats och jag ca 10 sekunder efter på en 11 plats.



Jag var riktigt förvånad ändå över att det gick såpass bra som det gjorde, med tanke på hur benen hade känts innan. Är riktigt nöjd med säsongsstarten som gick över förväntan! Hoppas bara att det håller i resten av säsongen också! :D



Resan hem gick bra, vi stack från tävlingområdet ca halv 5. Efter ett stopp för käk vid gränsen körde vi nonstop till Eskilstuna, där vi släppte av Leffe, Harri och Oscar och bytte bil. Arne skjutsade oss till Falun där vi hoppade i säng efter ca 9-10 timmar på resande fot, kl 02.30 på natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar