lördag 21 juli 2018

Mountainbike SM XCO!

Halloj!

Sitter just nu i husbilen påväg till Norberg för deltävling 6 i Långloppscupen. Åker nu genom skogarna i Jämtland påväg från Östersund och Frösön där SM i XCO och XCE hållit hus. Jag ställde bara uppe XCO-racet idag kl 15.00.

Vi kom dit redan i onsdags kväll för att på torsdagen se juniorerna och eliten göra upp om medaljerna i XCE sprint. Kul att Eric Herlitz från teamet tog en tredjeplats i junior. Efter det körde vi XCO banan ett par varv, vilken var betydligt förbättrad från förra höstens SWE-Cup på samma ställe, så man blev positivt överraskad. Fortfarande väldigt mycket gräspartier som är ganska tråkiga att köra på, men mycket byggda hinder som de flesta var roliga.

I fredags tog vi det lugnt, såg Tommy kamma hem guldet i pojkar över 50 år, Andreas tredjeplatsen i pojkar 30 innan vi körde ett par varv till på XCO banan. 

Idag då. Då var det dags kl 15. Riktigt segt och inget som passar mig att starta sent, vill hellre starta på förmiddagen. Lallade runt och kikade lite på juniorernas race, samt lite på dameliterna innan jag och Isak började värma upp. Det var riktigt varmt med 28 grader vilket jag tycker är bra. Ju varmare och torrare ju bättre. 

Strax före 15 samlades vi vid starten för upprop. Jag fick stå i startled 3 då jag knappt kört några XCO-lopp i år. För min del spelade det ingen roll då jag inte hade några större förväntningar på loppet. Två veckor med begränsad träning och förkylning med en fortfarande snorande näsa sänkte förväntningarna mycket, och jag siktade in mig på att ta det som ett hårt väckningspass inför Engelbrektsturen i Norberg dagen efter. 

Startskottet löd och vi gasade på. Det blev lite tumult precis framför mig och jag var påväg in i Jesper Svenssons bakhjul och tvingades klicka ur foten för att inte krascha. Foten blev överkörd av Herman Larsson och jag kom iväg nästan sist från startrakan. Bittert försökte jag avancera mig fram i fältet vilket inte är lätt, då det ganska snabbt smalnar av och blir singletrack. Det gick ganska fort, väldigt dammigt och bittert innan jag kunde börja köra om folk igen. Ut på andra loopen på första varvet låg jag runt 21:a plats, tillsammans med b.la. Jesper Svensson, Micke Flockhart, Henke Enberg mm. Ut på varv 2/7 tog jag mig ikapp Isak och lade mig bakom. Hade jagat mig upp ganska mycket på första varvet och kunde inte återhämta mig ordentligt så Isak fick en liten lucka. Jag, Flockhart, Jesper och Enberg jagade på, och Flockhart tog upp jakten igen. Men vid stora trähoppet tog han B-spåret medan vi andra hoppade så där tappade han mycket varje varv. 

På asfalten ut mot varv 3 gick Flockhart upp i tät igen, samtidigt som Isak anslutit till Henke Jansson och Adam Gustafsson ca 10sek framför oss. Flockhart höjer tempot men vi lyckas inte ansluta riktigt. Klämde en koffein-gel och det började kännas bättre igen. Kunde återhämta mig hyfsat på tredje varvet och det började kännas bra. Nu hade Dennis Wahlqvist anslutit till vår grupp efter ett kedjestrul på första varvet. Återigen tappade Flockhart vid stora hoppet och gick återigen om och attackerade på asfalten ut på varv 4. Vi lyckades fortsatt gå med hans attack och han fortsatte göra jobbet i tät med mig i rygg. Men ganska snart går Dennis om och upp i tät och höjer tempot när han ser Henke Jansson strax framför som var lite trött. Dennis går om och han och Henke får en lucka och lyckas ansluta till Isaks grupp igen. Flockhart tappar igen vid hoppet där vi andra hoppar, men även jag börjar bli trött. När Mickes attack nu kom på asfalten orkar jag inte följa.
Han fick en lucka och lyckades ansluta till gruppen framför, medan jag, Jesper och Enberg inte orkade. jag körde på ut på femte varvet i mitt eget tempo och kände mig numera rätt trött men ändå bra. Strax därefter går Jesper upp och håller farten uppe, samtidigt som Enberg plötsligt försvinner. Han fick tydligen framhjulspunka… 

Jesper och jag kommer ifatt Henke Jansson som fortsatt är trött, och vi får en lucka. 
Får helt plötsligt blixtont på en punkt i ryggen vilket tvingar mig att släppa Jesper några meter. Det tog några minuter innan det gick över lite, men då hade Jesper fått upp farten ordentligt. Låg nu helt ensam ut på varv 6. Ser en bit framför mig Wengelin som verkar ha tröttnat ordentligt. Det visade sig dock att jag nästan körde lika långsamt då det tog tid innan jag kom ikapp och körde om. Snackade lite om vilket varv vi var på, och han sa att han var trött. Fick en mindre lucka till honom, men nu hade Henke fått upp farten igen, och anslutit till mig. Han passerar mig, säger något åt mig, mumlar att jag är trött och han stack iväg som en avlöning. Frågar mamma vid langning om det verkligen bara var ett varv till efter detta, och det var det. Körde sista loopen ensam med Wengan inte långt bakom. På asfalten ut på sista varvet kör han förbi som skjuten ur en kanon med turboknappen intryckt i nedförsbacke och försvann framför mig. 


Sista varvet gick riktigt riktigt långsamt och det var med nöd och näppe jag ens orkade imål. Fick riktiga krampkänningar i sista backen innan målgång, men som tur var kunde jag börja slappna av och hindra krampen från att komma på riktigt. Imål som typ 15:e man efter en personligen ganska medioker åkning. Pulsmässigt väldigt bra då snittpulsen hamnade på 175bpm (91% av max, tröskel 170bpm) men hade inte riktigt farten i benen än. Inte jättekonstigt eller överraskande direkt. Nöjd med prestationen ändå, men nu är det full fokus på Engelbrektsturen imorgon och sedan träning inför det viktiga SM om två veckor, då det är Långlopps-SM i Motala. Det är där jag verkligen vill prestera. 

Imorgon är det dags igen, 11:00 på torget i Norberg!

Strava:



Bilder:
Foto: Jacob Ekström

Foto: Jacob Ekström

Foto: Jacob Ekström

Foto: Jacob Ekström

Foto: Jacob Ekström

Foto: Jacob Ekström

Foto: Jacob Ekström

Foto: Jacob Ekström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar