Hej!
Sitter i en stuga uppe i Canazei i Dolomiterna, vi åkte hit igår dagen efter EM kördes. På lördag är det dags för tredje och sista tävlingen denna resa, världscupen i Canazei. Det blir den tuffaste banan jag någonsin kört tror jag. 86 kilometer lång, 4300 höjdmeter och lägsta punkten på banan är på 1400 meters höjd och högsta nästan 2400 meters höjd. Blir rejält jobbigt. Men det blir nästa rapport, nu till EM:
EM i Genoa skulle bjuda på 3000 höjdmeter över sina 81 kilometer, men backarna var många, branta, och korta snarare än långa och flacka som Andorra bjöd på. Det skulle bli otroligt tuff racing, med 25 grader varmt också. Vi herrar var över 120 stycken till start.
Vi anlände utanför Genoa på onsdagen efter att ha spenderat måndagen i husbil från Andorra till Finale Ligure, där jag cyklade på tisdagen och lite intervaller onsdag morgon innan vi åkte vidare sista timmen till Genoa. Torsdagen bjöd på spöregn, punka och avkörd eker. Satte i en slang, körde vidare längs banan men fick sedan in en rosentagg i däcket med slangen och fick åter punka. Fick cykla hem 15 kilometer på fälgen, som tur var bara asfalt hem. På fredagen var vädret bättre och jag mötte upp Axel vid start- och målområdet och körde första 20 kilometerna längs banan och sista 15 kilometerna. Mycket fin bansträckning, riktigt tuff.
Jag har tyvärr inte så mycket bilder från EM så det kommer bli ganska klent med bilder i inlägget...
Tävlingen:
Enligt race book skulle dam elit starta 09:30, damer master 09:32 och herr elit 09:40. Bäddat för succé. Detta ändrade dem som vanligt kvällen innan på managers meeting så att herr elit skulle starta 09:30, dam elit 09:32 och sedan resten. Bättre. Värmde upp tillsammans med Axel, körde ett par minuter på tröskel och det kändes riktigt bra faktiskt. Kom till startfållan 15 minuter innan start, blev inkallad. 10 minuter innan start tog jag en sista kisspaus. Hann i princip bara tillbaka till cykeln innan musiken tystnade och de blåser iväg oss, 5 minuter tidigt, kl. 09.25. Blev lite förvirrad och var inte förberedd riktigt så fick trycka igång Garmin efter ett tag. Tänk om man fortfarande hade varit iväg och pissat när de blåste igång oss... Märkliga italienare.
![]() |
Banprofilen som ser ut som en EKG-kurva... |
Starten går och de skulle ha stängt av första vägen i 30 minuter, men vi startade ju tidigt och fick direkt mötande bilar mot oss. 120 stycken herrar över hela vägen och mötande trafik var inte bra. Vi vek av och upp i startbacken. Var förberedd att det skulle gå stenhårt men det gör det inte riktigt, Känns riktigt kontrollerat och kan hålla ihop nära Axel. När vi viker av in på en smalare asfaltsväg blir det en flaskhals och man tvingas till stillastående. Iväg igen och fortsatte backen upp. Det känns fortfarande bra och kontrollerat. Axel hittar lite fler luckor och kan smyga sig framåt utan att slösa onödig energi, men jag kände att de små energispikarna det skulle kräva inte skulle vara värt det.
![]() |
Starten. |
Det blir ett par flaskhalsar till på vägen upp i första backen, i en 140° sväng och sedan första gången in på stigen. Det var bara att rätta sig i ledet och vänta på sin tur och ta det som återhämtning, fanns inget mer att göra. Hamnade med några andra killar inne i skogen på stigarna, b.la. nummer 50 Andreas Miltiadis från Cypern, nummer 54 Jonathan Baron från Israel och nummer 124 Mattia Zunino från Italien. De var riktiga bromsklossar på stigarna och gruppen som Axel befann sig i strax före försvann ganska enkelt. Det var riktigt fina stigar utför, och på ett ställe hade italienarna till och med satt upp skyddsnät där det var riktigt brant ner på sidan om man skulle trilla. Det hör inte till vanligheterna. Då vet man att det är en potentiellt farlig passage och långt ner.
Efter ungefär 13,5 kilometer är vi klara med stigcyklandet på den kullen och kommer ut på en asfaltsväg igen. Passar på att dricka och ta en gel. Nummer 126 fick en bra fart och jag lade mig på hans rulle. Övriga bakom släppte medan vi tog in på 3-4 stycken framför. Sista biten ikapp gick jag förbi och tog luckan och försökte även avancera fram till tät när asfalten blev grässtig. Men en kille ville vara först och jag lade mig bakom honom. Han kör på rätt hårt och vi får små luckor bakåt. Vi kommer ikapp nummer 40 och killen framför mig kör förbi honom innan toppen på backen. Jag hamnar bakom men det gör inte så mycket om jag ändå inte skulle vara först utför.
Det är rätt brant bitvis, och halt och torrt underlag så det skulle nästan vara omöjligt att få stopp på cykeln helt. Som tur var hade jag och Axel kört här tidigare och testat det. Axel fick stopp genom att köra in i ett träd och jag lyckades med millimeterprecision precis undvika att köra in i honom, samtidigt som jag övervägde sista utvägen att stanna genom att sätta röven mot bakdäcket och klämma pungen mellan däck och sadel. Som tur var behövdes inte det utan fick precis stopp ändå.
Riktigt så fort gick det inte på tävlingen när vi körde ner där, de framför vågade inte släppa på. När vi kom till nästa öppna parti körde jag om nummer 40, som släppt lucka fram till andra killen, som i sin tur kört ikapp ytterligare 2 stycken. Körde ikapp de 10-15 sekunder de hade på 30 sekunders utförslöpa och fick sedan vänta när de inte vågade cykla utför ett tekniskt parti, utan hoppade av och gick. Jag själv rullade ner och körde förbi en av dem när han skulle hoppa på cykeln igen.
Vi kom ut på asfalt efter drygt 20 kilometer/60 minuter där första langningszonen var. Fullt med folk överallt men fick syn på (och hörde) mamma från långt håll och fick en ny stor flaska sportdryck och strumpa med is. Stoppade isen i nacken. En bit senare stod pappa med en flaska vatten som jag hällde lite över mig, men stoppade sedan med mig i andra flaskstället för att kunna hälla senare. Det var långt till nästa langningszon. Pappa sa att det var en minut upp till Axel vilket lät mycket, men vi hade ju å andra sidan kört långsamt i skogen.
![]() |
En fin bro vi körde över efter runt 15 kilometer. |
På asfalten efter langningszonen kom killarna bakom ikapp och körde på rätt hårt, först nummer 126 och sedan nummer 40. Jag såg till att hela tiden vara nummer 2 eller 3 på hjul och fick slita ett par minuter innan jag kom in i lunket. Vi vek av vägen genom Passo dei Giovi in på en mindre, för att sedan övergå till grusväg. Här började det droppa av lite folk bakom och nummer 126 började tappa lite tryck. Nummer 40 går förbi och ökar farten och jag lägger mig på hans hjul istället. Jag känner mig fortsatt stark och har en bra känsla.
Efter ungefär halva backen bryts det av med en kortare utförskörning. Det är bara jag och nummer 40 kvar, och vi kommer ifatt ytterligare en kille som går med oss när det börjar gå uppför igen. Vi har ett bra flyt på stigarna där det bitvis är flackt, bitvis brant och med löst underlag och stenar. Kommer ifatt ytterligare en kille, nummer 13, Simon Stiebjahn från Singer KTM-teamet som inte verkade ha en bra dag. Tydligen knäproblem och ont i ländryggen.
Vi kommer upp på banans högsta punkt, drygt 820 meter över havet efter att ha klättrat i 9 kilometer/450 höjdmeter från langningszonen. Jag kände mig fräsch fortsatt och såg hela tiden till att inte slösa onödig energi. Intog både sportdryck och gel med koffein. Nu körde vi på en rak sandväg som hade sugande underlag efter regnet som kommit när jag testade banan ett par dagar tidigare. Riktigt drygt och det var korta, branta knäppor upp och ner ett tag på den. Efter ett tag vek vi av den och körde utför, massa roliga switchbacks på skogsväg utför mot byn Castagnola. I botten av backen kom vi ikapp startnummer 55 Alessio Agostinelli som inte verkade ha kört fort utför, då vi aldrig ens sett honom tidigare. Vi körde igenom Castagnola där et var neutral service. Tog en flaska vatten och drack lite och hällde över mig resten. Skönt. Nu var det uppför igen, på asfalt, bortsett från en snabb avvikare stig utför. Inledningsvis körde nummer 40 på hårt innan jag tog över och ökade lite. Fick syn på Axel lite längre fram, och det gjorde Alessio Agostinelli motiverad så han ökade ytterligare. Jag gick med medan övriga som legat med oss fick släppa en efter en.
Jag och Alessio kom ikapp Axel en dryg kilometer innan toppen av backen. Frågade lite hur han kände sig och det var bra. När vi närmade oss toppen sa jag till Axel att Alessio inte var bra utför, vi hade ju tidigare kommit ikapp honom i botten på förra backen. Sa att vi skulle nog försöka ta oss förbi honom men det hann vi inte. Jag hade fel, Alessio var väldigt snabb utför vilket jag var förvånad över. Fick faktiskt trycka på ordentligt och ta lite risker för att hänga med. Efter ett par minuter kom en skarp högersväng som jag inte riktigt var med på, så jag fick nypa bromsarna och åkte in i bandet rakt fram. Fick sätta ner foten och vända om och då hade jag 5-6 sekunders lucka fram till Axel och Alessio. Fortsatte gasa för att komma ikapp men gjorde det inte. En stund senare kom de ikapp 4-5 killar som körde rätt långsamt. Axel och Alessio hann passera ett par av dem medan jag anslöt precis när det blev smalt igen och fick lägga mig sist. Han framför mig släppte lucka till övriga och det tog ett tag innan jag kunde köra förbi. Lade snabbt distans mellan oss och jag körde ikapp nästa i botten av backen, nummer 30, legenden Urs Huber. Han hade också släppt lucka fram till Axel och övriga, men inte mer än 10-15 sekunder.
Vi kommer ut på asfaltsväg igen längst bort på banan, där langningszon 2 var efter drygt 48 kilometer/2,5 timme. Tar en liten flaska sportdryck och en ny strumpa med is av pappa och en flaska vatten av Richard som tyvärr skrotat på träningen ett par dagar tidigare och behövt sy i knät och inte kunde starta.
Körde ikapp Urs Huber de meter jag släppt honom genom langningen och ser Axel och en till 15-20 sekunder längre fram. Vek av asfalten och körde utför på stig ett par minuter ner till nästa asfaltsväg. Då såg vi helt plötsligt inte Axel och hans kompanjon nåt mer. Satan vad de måste ha öst på de par minuterna på stigen då, för att vara ut syn på partier man såg någon minut framför sig. De hade väl kommit in i någon form av femte andning och fått i sig raketbränsle.
![]() |
Axel på en bit av banan när vi körde igenom. |
Urs Huber och jag kör hårt tillsammans, han gör det mesta av jobbet. När han kollar bak så låtsas jag grina illa och då försöker han gasa ytterligare och gräva min grav, men jag kör ganska bekvämt och tänker att den enda grav han gräver är hans egen. Han fortsätter då och då vrida upp gasen men när han märker att jag inte släpper så lugnar han sig lite. Vi får snart syn på en rödklädd kille som vi kommer ikapp och kör om. Han hakar på ett tag men släpper. Vi kommer till ett blött och lerigt ställe där både Urs och jag tvingas hoppa av och gå upp. Då kommer han ikapp igen och lägger sig på hjul men då går jag fram och ökar farten ytterligare och då släpper han. Även Urs får det lite kämpigt och får några meter fram till mig men han lyckas återansluta igen. En bit senare försöker han attackera mig men blir inte av med mig.
Vi kör förbi stället där jag på träningen ett par dagar tidigare sett en svart/gul fläckig salamander, den var inte kvar nu. Men då var det inte långt kvar till toppen av backen och vi hade fortfarande inte varken kommit ikapp eller sett Axel framför. Väl på toppen viker vi av nerför en gräsbacke som var ganska bumpig och bitvis hal. Urs körde först och jag bakom. Kom ned på en asfaltsväg igen strax innan langningszon 3 vid kilometer 59 vid Bochetta-passet. Det verkade inte som om pappa hade hunnit dit från langning 2. Fick nöja mig med en flaska vatten av neutrala service att dricka lite av och hälla över mig, men hade slut på sportdryck.
Strax därefter skulle vi vika ned på en brant, teknisk stig där jag på träningen på onsdagen kört punka och av en eker i framhjulet. Men visste nu vart jag inte skulle köra. jag tog över taktpinnen innan stigen och då hade även Gian Schmid från BIXS-teamet kommit ikapp oss, han hade nog haft strul tidigare. Han körde riktigt fort utför och jag hakade på. Urs Huber släppte utför och jag såg honom inte något mer. Gian gasade på ordentligt utför och sedan även uppför. Jag orkade inte riktigt gå med honom när det var mycket upp- och ned men hade honom 15-20 sekunder före mig ett bra tag.
Efter 67 kilometer kommer vi återigen ner till Busalla för fjärde och sista langningen, där även första langningen hade varit. Jag ser Gian framför men han kör mycket fortare än mig. Ser även en annan trött själ strax före, men det tar ett tag att komma ikapp. Ser då att han har punka bak och ska ta sig till techzone lite längre upp i backen. Det är knappt så jag tar mig förbi trots att han hade punka, för samtidigt får jag kramp på insida lår på båda benen samtidigt. Riktigt drygt, men kramp på insida går ju ändå att köra rätt bra med och det brukar kunna släppa. I langningen får jag en sista flaska sportdryck och is av mamma, och en flaska vatten av Eskil Evensen Lie-s svärfar då pappa inte hunnit dit än heller. Tack för det norrmännen!
Nu är det bara 13-14 kilometer kvar och två kortare, men riktigt jobbiga backar. I den första av dem, som var på asfalt till byn Vittoria ser jag bakom mig att en cyklist närmar sig. Jag har inte mycket mer att ge och han är ikapp och förbi på toppen. Tappar honom uppför men kommer ikapp utför. Tappar igen inledningsvis i sista uppförsbacken på stökig stig, men ser honom hela tiden framför mig. Vi kommer ut på ett kortare och svinbrant asfaltsparti igen. Inte kul för mina krampande lår. Kollar bak och ser ytterligare en kille bakom. Fan också. Uppe från asfalten och nu bara stig kvar, lätt uppför ett tag till. Killen bakom närmar sig inte vilket var bra. Bara han inte var ikapp innan toppen så skulle det vara lugnt.
Jag närmar mig även nummer 77, Lukas Koller från Tyskland som precis körde om mig tidigare i backen. Strax innan toppen är jag ikapp honom och han viker direkt åt sidan och hulkar som om han skulle spy. Jag smiter förbi och trycker på extra för att få lucka redan inledningsvis på stigen innan det skulle branta på ordentligt utför. Det får jag och jag trycker på ordentligt ner. Är nära att köra igenom bandet på ett par ställen, men lyckas hålla mig upprätt. Kommer ner till botten och 3 kilometers-skylten kvar till mål. Nu var det bara köra längs floden, sedan över provisoriska bron över floden, sedan vika tillbaka mot Casella och mål.
Kom imål som 38:a och så fort jag sätter mig ner i gräset krampar benen ihop ordentligt. Sitter orörlig i några minuter. Ser sedan förvånat Axel komma körandes mot mål. När fan körde jag om honom? Tydligen hade han och den andra killen blivit inviftade fel vid ett ställe, det var därför jag och Urs Huber inte sett dem framför oss något mer. Axel punkade även i botten av sista utförsbacken och fick köra sista 2 kilometerna på fälgen...
Lite fler stats från tävlingen:
Tid: 4:09:23
Distans: 81,25 kilometer
Höjdmeter: 2915
Snitteffekt: 265 watt
NP: 319 watt
Snittpuls: 157 bpm
Maxpuls: 175 bpm
Snitt kärntemperatur: 38,57°C
Max kärntemperatur: 39,14°C
Strava: