onsdag 29 maj 2024

Tävlingsrapport: UCI MTB World Series, Nové Mésto Na Moravé

Hej!

Nu har jag landat hemma i Falun igen efter 6 dagar på Tjeckisk landsbygd. Första världscupen i XCM stod för dörren och min ambition detta år är att köra alla (tre) deltävlingar. Där var Nové Mésto den första, likt i fjol. 

HÄR KAN NI LÄSA FÖRRA ÅRETS RAPPORT!

Jag och mina föräldrar flög ned till Prag redan på tisdagen innan, för att få några dagar på plats och göra alla förberedelser. Vi hyrde ett AirBnB mitt ute i ingenstans typ en halvtimme från tävlingsarenan. På onsdagen cyklade jag bort de drygt 22 kilometerna till skidskyttestadion i Nové Mésto för att sedan köra ett varv på tävlingsbanan. Den var sig lik från i fjol. Snabb, hyfsat lättåkt bortsett från ett par riktigt kluriga partier. Det hade dock regnat en del så det var lerigare än sist. Jag körde ett varv tillsammans med Leo innan jag cyklade tillbaka hem till boendet. Blev en bra tur på drygt 110km, 2000hm och 5:30h. Det var kul att se lite mer av Tjeckien än endast tävlingsbanan, även om det var största fokus. 

På torsdagen kom Axel Lindh ner som bodde med oss, jag körde också första 15 kilometerna i ungefär tävlingsintensitet och rullade sedan de sista 25 kilometer tillbaka till området tillsammans med en vän från Schweiz, Loic Blanc. Det var trevligt. 

Fredagen var helvila men åkte bort till tävlingsområdet för att kika på U23 XCC-loppen.

Lördagen åkte vi bort till stadion igen och kikade på dam- och herr XCC-loppen, innan vi fick träna på banan en stund. I år hade de lagt till XCO-varvets startloop på slutet av vår tävling. Så istället för att bara gå i mål när vi kom tillbaka till stadion skulle vi köra deras två kilometer långa startloop. Ett bra val tycker jag, och ett bra sätt att få in lite extra publik till oss XCM-cyklister. 


Tävlingsdagen:

Det var en tidig start för damerna, 07:00 och vi herrar startade 08:15. Så det blev en tidig frukost, ihoppackning av boendet och avfärd till arenan 06:30. Kom dit lagom till damerna startade. Började värma upp och förbereda mig inför start tillsammans med Axel och Richard. 

I fjol kördes det stenhårt från start uppför första backen på ca 5 minuter, och där gick jag för hårt och det kostade för mycket. Fick slita för mycket ett bra tag efteråt innan jag kom in i någon form av bra känsla igen. I år skulle jag inte göra samma misstag. Jag skulle vara väldigt återhållsam med "spikes" i effekt, hellre släppa någon meter och sedan jobba ikapp än att gå med i onödiga fartökningar och slita ut mig på det sättet. Tävlingen är lång och det finns gott om tid att plocka placeringar och avsluta starkt. Se banprofilen nedan. Vi körde två varv på en drygt 60 kilometer lång slinga. Då vi skulle ha målgång mellan damernas XCO-lopp och herrarnas start, så hade arrangörerna adderat XCO-varvets startloop som avslutning på vårt race, vilket jag tyckte vara var positivt. Annars är banan relativt lättkört och icke utslagsgivande sista typ 20 kilometerna hem, men nu kunde man använda XCO-varvet för att avgöra. Dessutom var det redan mycket publik på plats som hejade och kollade på avslutningen på XCM-loppet, vilket även det var en höjdare! Tycker fler borde tänka i samma banor gällande det.

Banprofilen.

Jag hade startnummer 56 och vi var 93 startanden. Kom iväg problemfritt i starten längs med ytterkanten. Tappade en del placeringar på skidskyttespåren där det var ordentligt brant, men jag höll mig till min strategi. Startbacken var som tre etapper, fyra branter följt av ett kortare platt/utförsparti och sedan är sista par minuterna på asfaltsväg uppför. Kom ut på asfalten och kände mig riktigt bra och kunde börja trycka på och plocka placeringar och tog mig ikapp tätgruppen som dock inte alls körde lika fort som i fjol. Kunde återhämta mig bra och fick med mig positiva tankar redan härifrån, jämfört med slitet från ifjol. Gick aldrig på rött. Det märktes också när tiden upp var drygt 40 sek långsammare än förra året, i en 5-6 minuters backe. 

Jag hade valt redan innan start att jag inte ville ha någon information framför mig på Garmin. Körde med kartan framme, vilket jag kände var otroligt befriande, istället för att se tid, distans, puls och effekt. Kan vara ett tips till er att testa köra utan informationen framför er på tävlingar, för att slippa bli uppstressad av "låga" siffror, hög puls eller annat. Speciellt under längre lopp. 

Jag låg med rätt långt bak när vi sedan började komma in på stigarna. Men det var inget jag stressade upp mig över. Det blev lite stillastående in på första stigen men jag höll mig på cykeln och hamnade till slut med en rätt bra grupp med b.la min schweiziska kompis Loic Blanc och amerikanen Noah Warren. Strategin även här var att bara gå med så billigt som möjligt. Ha ett slitsamt ansiktsuttryck när motståndare kollade på mig och om jag kom fram i tät så körde jag rätt långsamt med flit så att de inte skulle vilja ha mig där framme. Det fungerade bra tycker jag. Låg med på hjul och var runt placering 50 skulle jag tro. Stigarna var rätt leriga och vi hade en lägre hastighet än i fjol, vilket gynnade mig. Många halkade omkring i leran, och gjorde sedan dumma saker som att försöka spurta ikapp de små luckor som blev framför, eller om någon framför halkade till så försökte folk spurta om vid sidan av stigen, och slösade otroligt med energi av det. 

När vi kom ut vid första langning hade jag nästan fått i mig en hel flaska sportdryck. Fick en ny flaska av mamma och tog samtidigt en gel. I min grupp på 5 åkare hade vi kanske 15 sekunder upp till gruppen framför, där b.la. Martin Röste Omdahl var. Jag tog en lång, hård förning för att gå ikapp dem och det gjorde vi efter att jag kört hårt i 4 minuter på asfalt och sedan grusväg. Nu var vi kanske 10 pers, men det sprack av i kommande backe där Martin släppte och jag låg tillsammans med Loic b.la.

Nu skulle banans längsta backe avverkas, som börjar med någon minut på stig, följt av sprängsten och sedan en typ av skogsmaskinsväg. Jag var inställd på att eventuellt släppa några sekunder för att sedan köra ikapp utför, på partiet ni ser på bilden på Leo och den till höger. Men jag hade en riktigt bra känsla och kunde ganska lätt gå med. På slutet av backen gjorde jag en fartökning för att gå först in på stigen som var rätt knölig och hal, innan man kom till partiet till höger. Egentligen kan man väl säga att den stigen ser likadan ut som den till höger, men är lätt uppför. Där kunde jag med lätthet köra ifrån de övriga i gruppen baka genom att hålla mig på cykeln. Sedan kom vi till detta kluriga parti, som var lite småhalt, men inte alls lika blött som tidigare i veckan. Kom ned utan problem och såg aldrig mer någon av gruppen jag tidigare kört med.
Kunde köra om två stycken på stigen som behövde springa och kom ifatt ytterligare en, Marius Gros från Frankrike, i botten av backen. Tillsammans hämtade vi in amerikanen Danny Van Wagoner och vi tre sällskapade en bra bit. Danny var riktigt stark på de platta partierna, och Marius, som körde hardtail med hög stolpe, körde hårt uppför. Efter några kilometer till hämtade vi in Pascal Kiser från Schweiz också och han kunde vara med de två andra och göra dragjobb. Själv var jag återhållsam med det genom att ge ett svagt intryck så fort jag kom fram i tät. 

Efter drygt 36 kilometer kom vi tillbaka till langningsstället där mamma stod, och jag fick en ny flaska sportdryck. Fick besked att jag även var ca 1:30 min efter Richard vilket jag fick ta som något positivt med tanke på min återhållsamma inledning av tävlingen.

Här kom ytterligare ett kritiskt parti för mig. En asfaltsväg som var runt 1,5 kilometer lång och ganska brant sista kilometern. Här gick det också stenhårt i fjol och det var på gnällen att jag kunde gå med. Marius drog inledningsvis, men tempot var inte tillräckligt högt för Danny, som ökade hårt innan det började branta till. Han orkade dock inte så länge, utan Pascal tog över förningen och körde ett hårt, jämt tempo. Jag låg på hans hjul och fokuserade endast på att gå med. Pascal drog hela vägen upp och jag tog över när vi svängde vänster in på en platt grusväg. 

Sista 20 kilometerna på banan innan varvning är relativt lätta. Mestadels utför enligt banprofilen med några kortare backar och motlut. Jag lämnade gladeligen det hårda arbetet till de övriga tre som alla tre verkade köpa min trötthets-bluff. In mot Nove Mesto igen så kom vi ikapp tysken Lasse Reuss precis innan vi gick in på flowstigarna ned mot varvning.  La mig sist för att se hur de andra körde utför och det var inte någon imponerande åkning tycker jag. Det skulle inte vara några problem att köra ifrån nästa varv, om det skulle krävas. 

Vi kom ned mot varvning och fick en liten skymt av damernas XCO-lopp när vi åkte i motsatt riktning. Kunde dock inte uppfatta hur det låg till då de endast hade kört i drygt 15 minuter räknade jag ut. 

Ut på loop 2 och uppför skidskyttebacken under vägen igen. Riktigt brant och istället för att köra 600w för att gå med övriga, körde jag 450w och var ett par sekunder efter vid langning där pappa stod med en ny flaska sportdryck. Han ropade att jag nu hade 1:40min upp till Richard och Axel och det var ju riktigt bra, endast tappat drygt 10 sek på 25 kilometer och med upplevelsen att det gått rätt lugnt. Mina medtävlanden tryckte på rätt hårt i första, ojämna delen av startbacken och jag släppte frivilligt några sekunder för att sedan gå ikapp igen på den asfalterade delen av startbacken. Vi kom ifatt ytterligare en åkare som såg riktigt trött ut. Han lyckades dock gå med resten av vägen upp och bort mot skogen, där han flög av som en vante i den andra backen på stig. Jag låg oturligt nog bakom honom i det skedet och jag insåg lite sent att han släppte, så jag fick bränna lite för att återansluta. Märkte dock att Marius också hade svårigheter att gå med och släppte luckor uppför men återanslöt när det gick lite lugnare, så det var skönt att veta att han skulle vara borta ganska snart också.

Vi började komma ikapp lite damer som hade startat 75 minuter tidigare men det var inga problem att köra förbi. Vi kom tillbaka till langning där mamma stod, fick en ny flaska sportdryck av henne samt en flaska vatten av Richards mamma Birgitta. Tog en gel till med koffein vilket behövdes nu, drygt tre timmar in i loppet. Hade fortsatt en rätt bra känsla även om lite fatigue började komma till oss alla i gruppen. Det var inte samma hårdkörning i backarna längre utan mer ett tempo vi alla började acceptera. Jag tror att fransmannen Marius Gros hade släppt vid det här laget. Det var mest Pascal, Lasse och Danny som gjorde jobbet. Pascal i de längre stigningarna. Kunde göra likadant detta varv som förra. Tog täten in på den tekniska stigen innan stenpartiet utför. Fick lucka direkt trots att jag knappt hade styrfart igenom stenarna, men jag höll mig på hjul. Kom bort till stenpartiet och tog mig ned utan större problem. Var lite långsam kanske, men ville inte göra några misstag. 

Kom ned från stenpartiet, kollade bak och såg endast Lasse som var kanske 15 sekunder bakom. Jag fortsatte köra på rätt hårt och han skulle verkligen få bita i för att komma ikapp. Likaså övriga. Lin soloutbrytning höll i drygt 4 kilometer innan Lasse var ikapp och höjde farten rejält. Hade endast 200 meter kvar till toppen av en backe, så jag kunde gå med men vi utökade till Danny och Pascal. Lasse körde riktigt hårt och det började bli riktigt slitsamt att gå med på hjul. På stigarna var det inga problem, men han var grymt stark på lättåkta partier. 

Någon kilometer senare fick jag skymt av en grön/turkosfärgad tröja med en åkstil som starkt påminde om Axels. Misstänkte att han antingen var ordentligt trött eller hade något annat problem. Men nu var det i stort sett utför tillbaka till langningen där mamma och Birgitta stod så vi såg inte Axel på ett tag. Tog ytterligare en flaska sportdryck av mamma. Loppets femte flaska med 100g kolhydrater. Hade även fått i mig 4 gels med 30g i. Fick en flaska vatten också och tog djupa klunkar för att bli av med lite söt smak från sportdrycken. Mamma hade dock tagit fel vattenflaska att hälla från till cykelflaskan, och det var  kolsyrat vatten i. Hällde över mig lite ändå och drack stora klunkar. Det gillade dock inte magen och jag fick bara någon minut senare en sjuk jävla håll på höger sida. Det var knappt så det gick att djupandas. 

Samtidigt kom vi till den 1,5 kilometer långa asfaltsbacken och Lasse satte upp ett högt tempo. Gick med ett par minuter i hans tempo tills vi fick syn på Axel igen, men vid det ögonblicket kom även kramp på insida höger lår, samtidigt som håll från helvetet. Tvingades sänka intensitetet och krampen försvann direkt. Körde riktigt långsamt, men det gick ännu långsammare för Axel som jag kom ikapp på toppen av backen. Han hade dunderkramp och skulle försöka gå med på hjul så länge han orkade. Han sa att det var ytterligare en som var lika trött som honom drygt 30 sekunder framför oss. Efter några minuter kommer vi ikapp honom som visar sig vara Ismael Ventura Sanchez från Spanien. Han lade sig på hjul direkt.

När vi kom in till Kadov med 15 kilometer kvar stod pappa där vid sista langningen. Tog sportdryck av honom och drack lite, men slängde sedan flaskan då jag nästan hade en full kvar på cykeln. Hållen satt fortfarande i, men var inte lika intensiv som tidigare. Pappa ropade att vi hade drygt 3 minuter fram till Richard som var den närmast framför. Jag körde på med Axel och Ismael på hjul ett tag till. Ville sedan få fram Ismael att göra lite dragjobb, men han stirrade på mig med en blick utan livsglädje. Jag behövde nästan sakta ned till stillastående för att han skulle ta över och det gick inte fort. Körde om igen och tänkte att jag skulle höja farten i nästa backe så han skulle försvinna. Men jag var för trött för att fortsätta köra efter backen och både Axel och Ismael var kvar. 

Jag körde på över fälten tillbaka mot Nove Mesto och flowstigarna. Direkt när vi kom in i skogen och det gick uppför igen körde jag på rätt hårt, och Axel som låg direkt bakom mig släppte. Då ökade jag ännu mer och Ismael gick om Axel och försökte gå ikapp mig igen. Han var nära, men lyckades inte komma ikapp i sista branta backen innan flowstigarna. Väl ned där kunde jag utöka mot Ismael med 10-15 sekunder till, samtidigt som amerikanen Danny Van Wagoner hade kommit ikapp Ismael också. Jag kom ned till tävlingsarenan igen med endast ett varv på XCO-startloopen kvar med drygt 15 sekunders lucka bak till de två jaganden. Jag var ordentligt trött men lyckades långsamt kriga mig uppför två av de tre backarna. Längst bort på XCO-banan kördes de tre dropp/hoppen på XCO-varvet, innan den riktigt rotiga uppförsbacken där man kan välja höger eller vänsterspår. Väl uppe innan droppen kändes det okej, men när jag hoppade det andra av två hopp så fick jag krampkänning i framsida lår i luften. Lyckades köra nerför sista droppet och tog sedan yttersvängen för att få en lite snällare väg in i backen. Krampkänningen försvann som tur var innan backen men jag kände att det skulle vara kritiskt att ta mig upp cyklandes, för om jag skulle få stopp så vet jag inte hur benen skulle reagera och krampa. Jag tog mig dock upp, även om det gick riktigt långsamt. 

Nu var det bara "roots & roll"-sektionen kvar. Där kände jag mig trygg och kunde köra på rätt bra och sedan över bron sista hundra meterna in till mål. Kom i mål på en 33:e-plats, bara dryga minuter efter Richard på 32:a. Jag är riktigt nöjd med min prestation och hur jag lade upp tävlingen, samt även placeringen. Startade som sagt som 56:a och hade som mål att vara topp 40 vilket jag klarade med råge i det hårda motståndet. Efter målgång var det ett snabbt bad i en närliggande damm för att bli lite ren, innan bilen gick mot flygplatsen i Prag.

HÄR FINNS RESULTAT FRÅN TÄVLINGEN!

Richard Larsén, Therese Andersson, Axel Lindh & jag efter målgång.


Lite statistik från tävlingen:

Tid: 5:03:56 h
Distans: 120,00 km
Höjdmeter: 2717 hm
Watt: 269w AVG / 309w NP
Puls: 157 bpm AVG / 176 bpm max
TSS: 351
Kärntemperatur, skinntemperatur och höjd nedan:

38,25°C average, 38,55°C max @corebodytemp

Strava:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar