onsdag 26 juni 2024

Inför UCI MTB XCM World Series i Megève, Frankrike

 Halloj!

Det är onsdag och jag sitter i vårt AirBnB i Megève, Frankrike. På lördag är det dags för andra deltävlingen i UCI MTB XCM World Series efter första deltävlingen för en månad sedan i Nove Mesto. Här kan ni läsa den tävlingsrapporten. 

Sedan det kom ut att världscupen skulle gå här i Megéve, och att den skulle köras i samband med MB race, som enligt egen utsago är världens tuffaste MTB-lopp (sett till höjdmeter per kilometer) har jag nästan haft skräckblandad förtjusning inför loppet. 

Tävlingen är 100 kilometer lång och har, enligt dem själva över 5000 höjdmeter (egentligen gissar jag på närmare 4500 höjdmeter) vilket blir i snitt 500 hm/10km. Väldigt tufft alltså. Går man in och kikar lite tider och så från MB race i fjol var det en vinnartid på 6:41h. Det var dock ingen större konkurrens här då, och enligt arrangörerna i år räknar de med en vinnartid på snarare 5:40h. Det ställer jag mig dock lite tveksam till. 6 timmar är nog mer rimligt.

Banprofil

Bansträckning

Vi har varit här ett par dagar nu och det har tagit mig två pass att köra igenom hela banan. I måndags körde jag mellan kilometer 37 - 71 och igår tog jag sällskap med Lejla kilometer 71 - 102 och sedan skarvade jag på själv och körde första 37 kilometerna också. Så lite uppdelat har jag tagit mig igenom hela banan.

Jag vet inte riktigt vad jag ska känna kring banan. I måndags hade jag min 36t klinga på, men låg på lättaste växeln rätt ofta och runt 50 i kadens. Funkade då, men bytte till 32t inför gårdagens runda vilket var ett vinnande drag. Första och sista delen var betydligt brantare både uppför och utför än mittenpartiet, och hade många lerigare partier där man tvingades att gå. Vissa partier av backarna var mellan 25-30% lutning och när man kommer dit efter 5-6 timmar och 4000 höjdmeter är 32t ett måste, åtminstone för mig. 

Banan:

Starten går i centrala Megève och tar oss på asfalt bort mot grannbyn Combloux. Därifrån fortsätter första långa klättringen, först på asfalt 2,3 kilometer (7,1%) till, sedan övergår den till grusvägar som periodvis går rätt uppför slalombackar, med större, lösa stenar. Jobbigt att ta sig upp bara i lugnt tempo. Grusvägarna/slalombackarna är drygt 3,5 km och snittar 11,3 % och maxlutning på 27,8%. Från start av första backen upp till toppen räknar jag med runt 60-65 minuter. 12,8 kilometer lång med 845 höjdmeter som ger ett snitt på 6,5%. Det säger inte hela historian då det flackar av en sväng några kilometer och går lite upp och ned och de första 600 höjdmeterna körs de första 6 kilometerna. 

Toppen av första backen är 1930 m.öh och heter Tete du Torraz, La Giettaz (Bild nedan). Sista kilometerna upp regnade det nu när jag testkörde, och det var riktigt brant sista par hundra meterna, och med den lera som blev av regnet tvingades jag gå upp sista biten.

Tete du Torraz, La Giettaz, 1930 m.ö.h

Sista par hundra meterna upp till toppen.

Väl uppe så bar det utför, blandat stig och vägar. Lite synd att de inte använder fallhöjdsmeterna mer till stigar, utan mycket tid körs på vägar. Men där det var stig var det vanlig, inte så speciell naturlig stig utan större svårigheter. Det kluriga var såklart leran. Nu ser det ut som om det ska vara riktigt varmt och soligt dagarna inför, så den värsta leran kanske hinner torka. Halt var det iallafall.

Man tar sig ned till byn La Giettaz relativt fort, och där kommer första langning/techzone vara efter ca 24 kilometer. Gissar att man kommer vara där på drygt 1:20h. Därefter kör vi längs en liten flod där det var otroligt lerigt. Fick hoppa av och gå bitvis då det inte gick att cykla. Men det var bara en kortare sträcka innan nästa kortare backe på runt 20 minuter, 3,5 kilometer och 350 höjdmeter innan en lerig utförslöpa ned till banans lägsta punkt, byn Flumet på 850 m.ö.h. Där börjar nästa, kortare backe på 250 höjdmeter innan en kortre utförsbacke till langning i byn Praz Sur Arly, där vi efter 44 kilometer ska köra banans längsta stigning. Strax över 1000 höjdmeter på 11 kilometer. Första kilometer är riktigt jobbig och brant, innan det kommer ett asfaltsparti och sedan grusväg resten av vägen upp. Relativt snäll backe med jämn lutning. Otroligt fina vyer upp mot banans högsta punkt, 2045 m.ö.h. Såg ett murmeldjur påväg upp vilket var första gången i livet. Trodde det var en konstig bäver först. 

Från Prax sur Arly upp till toppen är det 11 kilometer konstant uppför, snittlutningen är strax under 10%, men med vissa brantare partier i början på 22-25%. Räknar med att denna backe också tar dryga timmen upp. Tror inte höjden när vi kommer över 1500 meter kommer påverka nämnvärt, då vi i sammanhanget kör relativt lågintensivt. Men vi får se.

På toppen var det otroligt fint.





Hade höga förväntningar på nedförslöporna men blev väldigt besviken faktiskt. Först körde vi bort en bit, på runt 1900-2000 meters höjd, innan vi börjar vända nedåt. Men här var det nästan bara grus/alpvägar utför. Ett väldigt kort parti vi kör lite switchbacks i en pist, men i övrigt känns det bara som om de vill få ned oss hela och utan bekymmer. Nåja. 

Nu är vi nere i Megève igen, inför nästa langning efter 71 kilometer och ut på tredje och sista loopen. Här fick jag sällskap av Lejla hela loopen vilket var väldigt trevligt att åka och snacka lite skit och njuta av utsikterna. 
Denna backe var lite annorlunda än de tidigare två. Vi kör väldigt många höjdmeter på kort tid, leriga stigar och vägar uppför med riktigt branta delar. Sedan flackar det ut en del och vi kör ganska, i sammanhanget, platta partier. Mest på grusvägar. Sedan kommer vi bort till liftsystemet vid St Gervais och Plateau de la Croix, där backen fortsätter med, även här, humana % upp till toppen av Col du Christ på 1940 m.ö.h. Här är banans garanterat vackraste vyer och det är nog man kommer gråta av lycka när man kommer upp hit på lördag. 



Därefter bar det utför ett par hundra höjdmeter (på grusväg, såklart) innan sista drygt 200 höjdmeter långa backen väntade, som gick rakt uppför en slalombacke. Fördelen är att den åtminstone inte var så lång...

Nu väntar banans svåraste parti. De hade avvaktat med det mest tekniska till sista stigen utför, som, med leriga däck och torra rötter gav en liten falsk bild av säkerhet. Det var otroligt halt på rötterna med leriga däck. Men från toppen och ner till byn tar det nog inte mer än 10-12 minuter. Sedan är det bara någon kilometer asfalt kvar till mål.

Starten





Strategi:

- Pacing:
Jag måste närma mig denna tävling med ett helt annorlunda mindset än vad jag gjort tidigare tror jag. Istället för att gå in med mindset att "nu jävlar är det tävling" måste jag fokusera på mig själv och begränsa mitt utförande. Jag kommer hellre till sista backen och känner att jag kan öka på lite, än att behöva sänka intensiteten och farten ytterligare. Har satt en begränsning på effektutveckling som jag inte får överstiga över längre perioder. Jag ska strunta i övriga runt omkring mig. Jag vill vara här och ta in så mycket lärdomar jag kan, genom att göra den bästa prestationen jag kan för dagen. Jag ska hålla mig mellan 320-340w uppför, men kommer förmodligen behöva sänka ner mot 300w ju högre upp vi kommer. Kör jag mer än så tror jag att jag kommer få betala för det andra halvan av racet.

- Energi:
Jag kommer att köra med två flaskor på cykeln med 100g pulver i varje flaska. Kommer sikta på att göra slut på flaskorna mellan varje langning. Kommer även ta 1 gel/timme inledningsvis, kanske öka till 2 efter drygt 3 timmar. Som det ser ut nu kommer det vara riktigt varmt (upp mot 30°C, men inte förrän på eftermiddagen). Men så som banan går är vi exponerade mot solen i princip hela tiden. Kanske klarar oss första backen då vi startar kl. 06:00. 
Jag kommer ta strumpor med is och lägga i nacken i varje langning, även flaska med isvatten att hälla över mig och dricka. Jag känner även mig själv och blir otroligt törstig på vatten efter 3-4 timmar med bara sportdryck, så jag kommer försöka blanda drickandet av sportdryck med vatten. Finns några ställen man kan fylla på vatten, samt doppa huvudet om det känns bra. Kommer givetvis ha koll på kärntemperaturen och HSI för att begränsa mig ytterligare.

Om planen går som den ska så kommer jag ligga på över 100g/h.

- Däck:
Har funderat lite på däckval, då det är otroligt halt i den lera som kommer fram när det regnat. Klurat lite på om jag ska sätta på bättre däck för lera än vad Maxxis Aspen är, men har bestämt mig för att köra Aspen 2,4 fram och bak. Det jag eventuellt skulle vinna på att ha ett bättre lerdäck skulle jag utan tvivel förlora uppför, då 75-80% av tiden kommer spenderas uppför. Dessutom anser jag att mina tekniska färdigheter är tillräckligt bra för att inte dividera mer över däckval. Det är inte det som kommer vara avgörande för min del. 

Sista frågan:
Har länge funderat på att göra dessa typer av inlägg, samt tävlingsrapporter som YouTube-film/Podcastformat. Skulle ni tycka det var intressant? Känns som jag kan gå in ännu mer och djupare än i skrift som Podcast, och tidsåtgången för min del skulle nog vara ungefär lika. Alternativet är att göra både skriftligt och muntligt. Ska nog testa efter tävlingen.


Strava dag 1:


Strava dag 2:

1 kommentar: