lördag 1 september 2018

Bockstensturen! 8:a!

Halloj!
Sitter just nu med huvudvärk och gäspar i bilen påväg hem från Varberg. Idag kördes Bockstensturen. Näst sista loppet i Långloppscupen för i år, och överlägset det längsta med sina nästan 100 kilometer.
Jag och mamma kom ner till vårt boende i Åkulla i torsdagskväll, och på fredagen regnade det i princip hela dagen. Körde ett varv på Åkulla-loopen (mellan langning 1-2) och det var halt och blött. Några små ändringar på loopen annars lik fjolåret.

Idag gick starten kl 11:00 vid Varbergs fästning. Jag och Eric Herlitz värmde upp tillsammans innan vi hoppade in i startfållan. Det var en lugn start bakom masterbilen och när den släppte oss fria höjdes farten. Det trycktes på bakifrån rejält och jag blev instängd mellan cyklister som bara skulle fram. H30, H40 + andra gasar på och kör om för att sedan släppa lucka några kilometer senare som man själv måste täppa till. Kom ut på kanten och lyckades avancera fram lite, men krokade i ett annat styre. Lyckligtvis var det inget dike ut till vänster, så jag for rätt ut på åkern och ett 20tal personer körde om igen.

De som känner till banan vet att den är snabb och lättåkt första 15-16kilometerna, innan backarna börjar. Lyckas i första backarna ta mig fram ganska långt men det hade ju redan spruckit upp framför. Hamnade i en klunga med Henrik Öijer, John Midelf, Martin Johansson mm. Vi kom snart ikapp Henrik Sparr som slog följe.

Vid första langning vid Åkulla efter dryga 26km såg jag inte ens några framför. Rätt uppgiven och rökt kände jag mig. Men denna loop kände jag till från gårdagen och körde på i mitt eget tempo. Sparr var uppe och hjälpte till också och vi fick till ett bra samarbete, med några kvar i svansen bakom oss. Kroppen började kännas bättre igen när den fick komma in i ett eget flow. Några kilometer in på Åkulla-loopen kom en av banans längre backar, upp på banans högsta punkt. I backen kom vi ifatt Axel Lindh, och strax därefter även Eric Herlitz som var lite trött. Jag och Sparr fortsatte köra på, med lite hjälp från Martin Johansson och Öijer då och då. Hoppet höjdes ytterligare när vi började få syn på en klunga ett 30-tal sekunder framför oss. Sekund för sekund tog vi in på dem och lagom till Åkulla igen efter dryga 42km var vi ifatt. Klungan bestod då av Fredrik Lagercrantz, Jakob Björklund, Johan Limpan Lindbom, Albin Andersson och Johan Landström. Säkert någon mer jag missat också. Jag kände mig stark och gick snart upp och hjälpte till med dragjobbet. Vi var en stor grupp nu och jag såg till att ligga långt fram, som lägst på 4e hjul. Mestadels låg jag längst fram och drog.

Några kilometer senare, vid 47,3km kom en till av banans längre backar. Denna backe har jag minnen från i fjol att jag krampade satan och blev grillad och avhängd. Vi hade fått syn på Adam Engström och Mattias ”Aktivitus” Lundqvist strax före. Jag sätter av ett bra tempo uppför backen och hoppas kunna grilla någon mer än mig själv. Vi tog in på duon framför och jag lyckades inte heller hänga av någon. Aja. Någon kanske hade blivit trött iallafall.

På några roliga, hala utförslöpor på stig kom vi ifatt dem framför och bildade en ännu större klunga.  Fick hjälp där fram av Lagercrantz som alltid är stark och dragvillig, även Mattias, Limpan och Jakob var starka och hjälpte till en del. Snart kom vi även ifatt Johan Norén och det behövde ju betyda att vi slogs om ganska bra placeringar. Kommande typ 15 kilometer hände inte så mycket utan vi var fortfarande en stor klunga. Sista dryga 25-30 kilometerna delade vi sträcka med motionärer som kört 75km. Det var även mycket stigåkande den milen av banan och när vi är en 8-10man stor elitklunga som ska om motionärer på en stig där man ligger en och en blir det mycket skrikande, omkörningar och hets. Hoppas verkligen arrangörerna kan lösa detta på något sätt, både för oss elitåkares skull, men även för de som tvingas stanna och flytta på sig. Kan tänka mig att det inte är jätteroligt hela tiden.

Nåväl, när stigarna slutat och det var dryga 2 mil kvar till mål hade vår grupp splittrats, om det var pga omkörningar eller pga trötthet låter jag vara osagt, kan vara både och. Nu var vi en grupp på 4 pers. Jag, Lagercrantz, Mattias Lundqvist (h40) och Johan Norén. Bakom jagar Jakob Björklund ensam. Vi får till ett bra samarbete alla fyra, och jag börjar bli rejält trött. Dels trött i nacken av att hålla upp huvudet hela tiden, vilket jag förövrigt fick väldigt ont i sista biten, men även trött i resten av kroppen. Man märker att den inte är van att ta i så hårt denna distans.

Nu är det mycket åkning på åkerskanter, på grusvägar och asfalt tillbaka in mot Varberg. Givetvis även motvind, då det blåser på in från havet. Som om det inte var jobbigt nog liksom. Med typ 12 km kvar kraschar Mattias i en lös 90graders sväng på grusväg precis bakom mig, och tvingar Lagercrantz och Norén att stanna upp. Jag ser min chans och försöker attackera. Det gick inte så bra och Lagercrantz var snabbt ikapp. Med milen kvar får vi syn på Dennis Wahlqvist framför oss. Vi kommer ikapp och kör om, han var rejält slut. Nu är det även några kilometer stigar runtomkring Varberg MTBs klubbstuga. Roliga stigar kan jag tänka mig, om man orkade lägga märke till det. Nu var det mest fokus på att ta sig framåt bara. Motionärer passerades titt som tätt och jag fick en lucka till Lagercrantz. Håller den en bra bit innan jag märker att Mattias och Norén är ikapp Fredrik igen. Krafterna tog tokslut och de passerade mig vid 5km skylten. Krampen börjar även komma smygande på insida lår. Tvingade bort den och fokuserade framåt. Ut på gamla banvallen längs kusten fick vi rak motvind sista 2,5km. Närmar mig sakta men säkert Norén och co. De får syn på mig och när jag är kanske 30 meter bakom attackerar Norén. Jag var helt färdig och tog mig i mål på en 8:e plats i elit, 9:a totalt då Mattias är H40.

Är jäkligt nöjd med loppet och jag kände mig riktigt stark typ sista 75kilometerna, bortsätt från sista 5 då. Gjorde mycket dragjobb och hjälpte till med att spräcka klungan. Hade verkligen inte kunnat ta i mer någonstans och jämför man tider med t.ex. Micke som vann tappade jag överlägset mest i början till Åkulla. Sedan bara någon minut per tidtagningsställe och var 5min efter i mål.


Strava:
Bild:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar