söndag 28 juli 2019

9:a på Finnmarksturen och bästa U23:a!

Halloj!

Idag kördes Finnmarksturen i Ludvika. Cupens sjunde deltävling och året till ära även Svenska Mästerskapen i XCM. I och med att det vankades mästerskap var startfältet tuffare än nånsin. De har även förlängt banan med 12 kilometer från tidigare så den nu mäter in på 81km, istället för 69 som den var tidigare. De delar som lagts till var till stora delar utmanande och riktigt fina stigpartier och fler backar som tog musten ur en. Men det var verkligen en förändring åt rätt håll. Kudos CSK Ludvika!

Visste flera dagar innan start att det skulle bli riktigt varmt på tävlingsdagen, därför gällde det att börja ladda ordentligt med vätska och vätskeersättning några dagar i förväg. Jag har normalt sett inte något problem att ta ut mig länge i 30 gradig värme, så jag var inte så orolig.

Kom till Ludvika och var taggad på att tävla. Benen kändes bra på uppvärmningen och jag var riktigt laddad att köra och var nyfiken på de nya delarna. Starten gick kl 11:00 och jag kom ivägbra bakom masteråkarna som inte tog det lugnt utan brassade på i över 40km/h. Lite väl snabbt kan jag tycka då det är masterstart för att undvika risker för olyckor. I första backen, när mastern släppt oss fria låg jag bra med långt fram. Tyckte benen kändes skitbra och jag gick upp jämsides med Wengelin sedan förbi, för att sedan köra i mitt tempo upp. Tryckte på lagom hårt utan att gå på alltför mycket rött, och väl uppe fortsatte jag gasa på. Låg där framme i 3-4 kilometer innan jag fick sällskap av Jesper Svensson på höger sida. Men när första stigarna och de lite trängre partierna började komma var det fight om placeringar och jag kom bak rätt mycket. Stressade inte upp mig över det utan fokuserade på att det var långt kvar.

Det trycktes på bakifrån på elljusspåren efter en dryg mil och jag tyckte det gick för långsamt så många orkade hänga på. Många hetsiga omkörningar. Lyckades ändå ta mig upp i fältet en hel del igen och när den första nya stigen skulle dyka upp efter 17 kilometer dök jag in på den som 9:e man, bakom Jesper. Det gick fort där framme och jag kände mig som en riktig klumpeduns på stigen, svårt att hitta flytet som behövdes och var tvungen att slösa mycket krafter på att gå på kraft istället för teknik.
Kommer ut från stigen med ett par meters lucka upp till Jesper, får en olycklig liten sladd i sprängstensgruset och vips var det 50 meter fram. Kollade bak och såg att även Albin Johansson hade det kämpigt och hade lucka upp till mig. Två val, sakta ned, låta Albin och resterande komma ikapp, eller ge plattan i matten för att ansluta framåt istället. Valet var enkelt. Plattan i mattan. Kunde ansluta efter ett tag och hann återhämta mig ett tag innan jag började gå med och ta förningar. Jag kände mig fortsatt stark och lugn i min åkning, drack Enervit så fort tillfälle gavs och tog gels för att få i mig socker och koffein.

Efter 27km var första langning, fick en ny flaska Enervit av mamma och en kall flaska vatten av Fredrik att hälla över mig. Riktigt avkylande och skönt. Tempot hade blivit mycket mer behagligt och gick bitvis ganska lugnt, oroade mig nästan att de skulle kunna ansluta bakifrån. Men det gjorde de inte och man såg inget av dem heller.

I täten var vi 9 stycken, Serneke i form av Emil Lindgren, Micke Olsson och Johan Norén. Sedan var vi ensamvargarna, Calle Friberg, Erik Mattelin, Jesper Svensson, Micke Flockhart, Matthias Wengelin och jag. Kilometrarna tickade förbi och vips var vi på cykelbanorna påväg mot Ludvika igen. Det gick fort men inte dödsfort, men jag visste vad som skulle komma. Backarna vid Högberget och backpriset. Det skulle det garanterat gå fort. Ned för trapporna sedan upp på andra sidan vägen, sedan gick det fort. Krigade mig med på håret och tappade några meter på toppen men lyckades ansluta igen när det lugnade ned sig lite efter backpriset.

Visste att det skulle bli tufft att gå med i detta tempo i nästan 40 kilometer till. Efter 44 kilometer får jag en till flaska Enervit och vatten att hälla över mig. Tre kilometer senare var jag kokt. Vi hade precis påbörjat en stigning på en av de nya delarna. Tempot var högt och jag tvingades vika ned mig och se övriga segla ifrån. Tänkte att jag kör på i mitt tempo och försöker hålla de jagande bakom mig så länge jag kunde. Men att gå ensam i 33 kilometer skulle vara svårt.
På de nya stigarna började jag komma ifatt fler och fler damer som startat en timme före oss, ropade i tid och att jag var en ensam cyklist och alla flyttade på sig och hejade på. Föredömen, fler borde göra likadant.

Fick efter några kilometer syn på en välbekant rygg, Mattelin hade även han tröttats ut och släppt tätklungan. Körde ikapp honom på stigarna och vi fick till ett bra samarbete. Vi sa till varann att de inte skulle få närma sig bakifrån och gasade på allt vi hade. Efter 57 kilometer grillade han mig uppför en backe och det högg till på insida lår, först vänster sedan höger. Lyckades trampa ur krampen på nästkommande stig, men blev orolig för kommande backar.

Vid Hagge och kontrollen efter 63 kilometer började vi fråga samtliga människor som stod där hur långt det var upp till dem framför. Inte en enda svarade och blev riktigt förbannad. Så svårt kan det väl inte vara att uppskatta. Efter Hagge väntade en lång grusvägsstigning på ca 100 höjdmeter. Mattelin grillade mig ordentligt första halvan och jag såg honom segla iväg ett tag. Men kunde samla mina krafter och knapra in igen och låg i rygg på toppen av backen. Nu var det bara en lång backe kvar, Leos backe. Skulle jag kunna kriga mig med uppför den också...?

Men innan Leos backe var det långt utför på grusvägar. En lite lugnare del av banan men vi vågade inte ta det så lugnt utan körde på. Leos backe närmade sig och vi skymtade en gulaktig tröja en bit framför. Frågade oss om det var Jesper som tröttnat, men visade sig vara en dam från Gävle CA.  Synd...

Erik gick förbi ganska tidigt i Leos backe och satte fart, försökte inte ens följa till en början utan körde mitt tempo. Avståndet blev sakta större och på toppen hade han väl drygt 100-150 meter. Retliga 150 meter som ökade något bitvis, sedan minskade, sedan ökade. Ut på asfalten med 3 kilometer kvar till mål. Tryckte på allt jag orkade. Närmade mig inte och såg inte heller någon jagande bakom. Kunde börja andas ut lite. Av asfalten och in på gräset och stigar igen. 1 kilometer. Ville bara i mål nu. Kom imål som 9:a, 3:46 efter Wengelin som tog en välförtjänt seger, och som första U23a.

Riktigt nöjd med känslan under dagen och att jag vågade prova gå med täten tills det brast. Även riktigt nöjd att jag kunde sy ihop det riktigt bra och även dra ifrån bakomvarande klunga sista 30 kilometrarna tillsammans med Mattelin.

Nu till klagomål. Jag tycker det är riktigt dåligt att Svenska Cykelförbundet att inte dela ut mästartröja i u23 klassen i XCM. Eller ens ha en priscermoni där de tar upp u23or.  Samtliga andra klasser får pallplaceringar, dam och herr-juniorer samt dam och herr-elit får mästartröjor. Varför inte även dam och herr u23?
Det är ju ändå ett mästerskap och det delas ut tröjor i samtliga andra grenar. XCO, CX, Landsväg, tempo. Tycker det är riktigt dåligt. Man borde kunna göra som på XCO-SM där första u23a i mål får tröjan, fast man fortfarande tävlar i elitklassen. Dåligt, SWEcycling. Hoppas på förändringar i framtiden, förhoppningsvis redan till nästa SM.

Strava:



Bilder:
Foto: Happyride.se

Foto: Håkan Åkesson

Foto: Håkan Åkesson

 
Foto: Håkan Åkesson

Foto: Håkan Åkesson

lördag 27 juli 2019

Redo för Långlopps-SM och Finnmarksturen!

Halloj!

Lördag kväll, kvällen innan den sjunde deltävlingen i Långloppscupen tillika långlopps-SM i år. Banan är förlängd med ca 12 kilometer till i år och enligt säkra källor är dessa kilometer riktigt fina. Nu mäter den upp i 81 kilometer och dryga 1500 höjdmeter, det kommer vara riktigt hårt imorgon i värmen. Även startfältet är extra hårt då det vankas mästerskap.

Uppladdningen denna vecka har varit jobb och korta MTB-pass på stigar. Värmen och tidiga jobbmorgnar har gjort att känslan varit typiskt stekt hela veckan men det har trots det gått fort de gånger jag tagit i.

Även idag vankades det jobb och blev då tvungen att köra ett tidigt väckningspass innan frukost. Låg puls och seg känsla, samt möte med ett par hundägare som var ute och promenerade MTB-spåret i Ransta halv 8 en lördagsmorgon. Trots det slog jag till med en helt okej tid på testvarvet, 5 sekunder snabbare än förra lördagen och 10 slag lägre i snittpuls. Man möjligtvis vara för att jag körde innan frukost, brukar ha något lägre puls då.

Starten går imorgon kl 11 och det kommer gå fort, vara varmt och nyckeln är att kunna anpassa sig till värmen och få i sig tillräckligt med vätska och salter, sedan möjligtvis även kunna kyla ned kroppen med kallt vatten.

Vi hörs efter Turen!

måndag 22 juli 2019

Engelbrektsturen 2019!

Halloj!

Igår kördes redan deltävling 6/8 i årets Långloppscup i form av Engelbrektsturen i Norberg. Även detta nästan en hemmabana för mig då jag är uppväxt endast 5 mil därifrån och har tävlat på de stigarna nästan årligen sedan 10 års ålder när SM avgjordes där 2008.

Det är generellt en väldigt snabb och lättkörd bana med snabba och långa grusvägspartier och faktiskt en hel del stig. Sträckan mäter ca 66km och drygt 600 höjdmeter, så det är det snabbaste loppet i cupen med en vinnartid på 2:13h vilket jag personligen är i kortaste laget.

Starten sker i centrala Norberg och går sedan på banvallen i några kilometer innan vi kommer till Klackberg och tävlingen börjar på riktigt.
Det gick ovanligt lugnt längs banvallen jämfört med tidigare år, vilket oroade mig lite då jag låg på ca 5-6 hjul i högra ledet vilket är lite väl långt ned för det skulle bli hårdkörning i backarna kring Klackberg. Hårt blev det också när Serneke-killarna tillsammans med Erik Mattelin och Anders Solin sprutade grus uppför.

Foto: MTBfoto.se


Kunde ta några placeringar i första backen och det samlade ihop sig i nedförslöpan inför andra backen. Men i backe 2 sprack det upp ännu mer och Serneke trion fick lucka med Solin, Mattelin, Thyrén och Emil Lindgren den yngre. Vi i andraklungan jagade snart ikapp Lindgren JR och Thyrén och de slog följe.
Därefter var vi en stor andragrupp med mig, Limpan, Sparr, Ludvigsson, Lindgren, Thyrén, Öijer, Lagercrantz, Erik Zälle. Vi passerade först Solin som stod vid sidan av med mekaniska problem, sedan även Mattelin som även han hade något strul.

Foto: Cykelkanalen.se

Foto: Cykelkanalen.se


Dessvärre blev det inget vidare samarbete i klungan och Viktor Junell tillsammans med Tommy Hammarström lyckades ansluta bakifrån. Efter 23 kilometer kom vi till Fragg, där mamma och pappa stod med en ny flaska Enervit. Hörde då att vi var ca 40 sek bakom täten. Här någonstans hade jag en mindre svacka och låg långt bak i gruppen och slet för att gå med på stigarna och skidspåren. Men kunde återhämta mig hyfsat och började avancera uppåt igen för att ta förningar igen. Efter 30 kilometer vek vi av en grusväg och in på en stig som skulle ta oss tillbaka mot Klackberg och langning. Gick först in på stigen och försökte hålla farten uppe i skogen. Här hade de även ändrat bansträckningen till det bättre och dragit banan på en stig så man kom ut vid Hansdotterbacken, så det var nästan 4km ihållande fin stig! Körde på hela stigen i hopp om att någon skulle slita och släppa men alla höll sig kvar. Växlade över till Junell som drog upp farten ordentligt. Kunde gå bak och återhämta mig en del fram till nästa lite längre backe, Dansarbacken.

Inledningsvis gick det relativt lugnt uppför och vi passerade fler och fler damer som startade 30 min före oss. Men ungefär halvvägs upp tyckte jag att det gick för långsamt och gick ut och körde på lite hårdare, vi var fortfarande alldeles för många i andraklungan, trots en junior och en H30 och en H40. Men samtliga slet sig med och jag visste att nu var det egentligen bara en till jobbig backe att jobba med, väl efter den skulle det bli svårt att göra sig av med folk om de inte tröttnade helt.

Foto: Cykelkanalen.se

Foto: Cykelkanalen.se


Backen, Håberget, kom efter 45 kilometer och jag gick först in i backen. Men märkte snabbt att flera ville ta i och jag själv inte var så stark som jag trodde. Jag, Zälle, Hammarström och Junell tappade mark fram till resterande i början av backen där det är som brantast. Halvvägs upp plattar det ut sig en aning och sedan lite snällare backe andra halvan. Hade kanske 20-30 meter fram och kände att jag kunde ta i mer när backen inte var lika brant längre och kunde gneta mig ikapp igen, med Zälle bakom mig. Sedan var det utför en lång stund innan nästa stig. Letade mig fram i fältet och gick in på stigen på fjärde hjul, bakom Thyrén, Lindgren och Viktor. Efter stigen började mina växlar hoppa så fort jag växlade och tog i, som om de hoppade över en kugg. Det kunde vara fullt rimligt då jag kört på mitt framdrev ett bra tag och det är dags att byta. Men ändå väldigt frustrerande då jag var tvungen att accelerera "långsamt" för att inte sabba något ännu mer.

Nu var det ju knappa 15-16 kilometer kvar när vi kom till Nordansjö för första gången. Dessa stigar är var väldigt familjär med då de flesta tävlingarna gått där i mina yngre dagar. Viktor höll farten uppe på stigarna och jag låg på fjärde eller femte hjul och åkte mest och nojade mig över kedjan och släppte små, onödiga luckor fram.
Så fort stigarna var över och vi kom ut på elljusspåren runt Nordansjö igen ville ingen dra och det lugnade ned sig ordentligt. Blev lite orolig då Junell och Hammarström som släppt inte kunde vara långt bakom och de ville jag inte ha ikapp igen. Tog mig fram och höjde farten en aning ända tills vi passerade Nordansjö igen med 5 kilometer kvar. Var ordentligt trött nu och på banvallen tillbaka mot Norberg gick inledningsvis ganska lugnt då alla lurpassade lite. Efter min förning med drygt 2 kilometer kvar gör Lagercrantz ett jätteryck och jag har plötsligt 10-15 meter fram. Kunde med nöd och näppe ansluta fram igen när vi gick ut på asfalten/cykelbanan igen och under vägen. Hann ta två djupa andetag innan jag försökte ta mig fram på vänster sida. Olyckligtvis gjorde Ludvigsson ett ryck just då i en vänstersväng, så jag var tvungen att gå på yttern runt Lagercrantz vilket gjorde att det blev ett par meter fram igen.

Nu var vi inne i Norberg igen och skulle bara runda kyrkan innan den korta spurtrakan. Hade fortsatt dryga 2-3 meter fram till Zälle som var framför mig och retligt nog lyckades jag inte närma mig. Kom in alltför långt bak på upploppet som Lindgren tog hem före Ludvigsson, Limpan, Thyrén, Zälle, mig, Sparr och Lagercrantz.

Foto: Cykelkanalen.se


9:a imål och 8:a i elit, 2 sekunder från 4:e platsen och 1:24 efter Emil Lindgren som vann. Klart godkänt lopp trots lite surt med att vara för långt bak i spurten. Klättrade till en åttonde-plats i totalen med ett missat lopp (Lida Loop) och ett megadåligt resultat (Ränneslätt) och ett dåligt (Mörksuggan).

Efter loppet började det regna lagom till jag skulle cykla de dryga 55 kilometerna hem, det blåste även motvind hela vägen så där fick jag in 1:45h träning till, efter det var jag lite trött.


Nu är det Finnmarksturen och SM nästa helg och det kommer bli stentufft med en 12 kilometer längre bana än tidigare, men jag är taggad och tror det kommer passa mig bra med lite längre tävlingstid!

Strava:



Hem:

lördag 20 juli 2019

Dags för Engelbrektsturen imorgon!

Halloj!

Imorgon är det dags för Engelbrektsturen i Norberg, en 70 km lång och väldigt snabb bana. Jag har en positiv känsla inför loppet och det ska bli kul att sätta på en nummerlapp igen.

Jag skippade XCO SM i år som gick av stapeln 15:00 idag uppe i Östersund, för att kunna ladda inför denna tävling lite bättre. Jag dubblerade förra året och kom till Norberg vid 01:30 på natten efter en stentuff tävling och en lång resa i husbilen med minimal återhämtning. Engelbrektsturen förra året gick inte som jag ville pga det och jag ville inte vara med om samma sak i år, nu när jag redan sumpat bort två tävlingar med DNS på Lida Loop och punka på Ränneslättsturen. Dessutom tycker jag SM-banan i Östersund är riktigt tråkig så det kändes inte värt mödan.

Sedan Mörksuggan har det jobbats mycket och tränats på en hel del, känslan känns bättre än innan Suggan. Jag fick äntligen tillbaka min egen bakdämpare i torsdags efter att ha varit på service i 1,5 månad vilket gett min begränsade möjligheter att träna i skogen sedan dess. Har hunnit med ett par pass på MTBn sedan dess och det är riktigt roligt att kunna köra i skog igen.

Idag körde jag ett väckningspass inför tävlingen imorgon på min bana hemma i Ransta. Efter ett uppvärmningsvarv konstaterade jag att den bitvis var ganska igenväxt av gräs och sly vilket gjorde det lite svårt att veta exakt vart rötter och sten fanns. Körde igång och det kändes bra, körde en lite annan sträcka på första stigen än vanligt som tar ca 10 sek längre än vanligt. Ett litet misstag och nära en flygtur över styret gjorde att jag var 16-17sek efter mitt eget rekord redan efter ett par minuter.

Efter det fick jag in ett bra flyt i åkningen och det kändes bra. Stängde av varvet på 11:34, 24 sek efter mitt eget rekord trots missen och annan stig på ett ställe. Det är jag nöjd med.

Nöjd med känslan och det att många körde SM idag och har en lång resa till Norberg imorgon gör att jag är taggad på tävlingen! Nu ska den nedåtgående trenden de senaste tävlingarna vändas uppåt igen.