lördag 18 maj 2013

VÄSTERÅS XC 2013.

Tjena tjena!

Idag hade Västerås CK anordnat Västerås XC, en mountainbike-tävling i Rocklunda-skogarna. Jag och resten av killarna i P15/16 skulle cykla tre varv på 5,7 kilometersbanan, totalt 17,1 kilometer. Banan var i princip samma bana som SM 2000, och samma bana som jag har cyklat nästan varje måndag i 7 år som jag har cyklat i VCK.
Vi startade samtidigt som H40 och H50, och starten gick bra, jag låg bakom Albin, Jack Kok och Herman Larsson. Sen körde några män om mig och Henke och Edwin också.

Efter inte ens ett halvt varv var jag ouppmärksam och cyklade in i en sten med pedalen. Det blev ett kraftigt ryck och jag fick en flygtur. Jag fortsatte och såg Jack stå på sidan med en punktering, på samma ställe som han fick förra året! haha. Efter ett tag cyklade jag förbi Edwin också, som hade ramlat. Jag körde på ett varv och det kändes bra, men jag fick fruktansvärt ont i ryggen. På andra varvet var mjölksyran brutal i både Villa-utsikten backen och i trebackarna. Men jag tog mig upp och tryckte i mig en gel och fortsatte. På sista varvet hade Gunnar Forsby kommit ikapp lite och han cyklade om mig i Villa-utsikten backen sista varvet. men han fick problem i sista trebacken och jag körde om igen. Jag lyckades få en lucka och den höll jag ända in i mål. Tog mig imål som 5:a på tiden 1.09 timme, och när resultatlistan hade kommit upp såg jag att hälften av alla i P15/16 hade brytit.

Västerås XC är ett jätteroligt evenemang och jag föreslår den tävlingen till nästa år! riktigt rolig och teknisk och med många småbackar och ett par rejäla stigningar.

(Bilder senare om jag hittar några på mig)

Blev nämnd på Henrik Öijers blogg också, för att jag och mamma cyklade ut till Enköpingsvägen igårkväll för att heja på Henrik när han cyklade Falun/Stockholm. KulKul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar