lördag 26 april 2014

Internationell debut

Tjena! Sitter just nu i vår lägenhet i Norge och vilar efter ett grymt race på dagen. 
Vi kom hit till Kongsberg på torsdag eftermiddag och hann cykla banan några varv på kvällen. Den var riktigt rolig med byggda rockgardens, drops, dubbels och velodromkurvor. Varvet mätte 4,2 km, utan långa stigningar, min typ av bana alltså ;)
Racet då, på uppvärmningen kändes benen lite sega, men efter ett par spurter vaknade dem till liv igen. Hoppades på en top 15-20 placering på dagens XCT (tempolopp) 

Jag kom iväg bra i starten, mjölksyran kom direkt haha. Körde på allt vad jag kunde och märkte efter några minuter in i loppet att jag tagit in på killen som startade 30 sekunder innan mig. Jag kom ifatt honom och hade lite strul med att köra om, pga singeltracks. Men tillslut kom jag om och kunde köra i mitt tempo igen. 

Här var jag helt slut när jag gick in på andra loopen, den tekniska delen av banan. Hade lite extra energi när jag körde över de två rockgardens och när jag hoppade dubbelsen. Därifrån var det ca 3-400 meter kvar till mål, på gräs, i kanten av ett gärde. Sen var man tvungen att köra en 180 graders sväng runt ett staket innan man äntligen kunde spurta i mål. 

Jag la mig ner i gräset och väntade på att kropp och knopp skulle komma tillbaka till jorden igen, var helt snurrig. 

Fick sedan en preliminär placering av Tony Jacobson, han sa att jag kom 5:a av de 48 startande. Det var kul att köra över förväntning! Men när jag skulle få pris sa de tydligen att jag kom 6:a... Men det är väl inget att klaga över direkt! Var dessutom snabbast av oss 4 svenskar som körde! 

Innan loppet trodde de att vinnarvideon skulle vara på ca 13 min i vår klass, vinnaren körde på 11:10. Min tid var 11:38, 28 sek efter vinnaren. Min tid skulle räcka till en 13:de plats i herrar junior (bakom Herman Larsson) och top 30 i herrar elit. 

Jag är nöjd med dagen!

Imorgon är det daga för vanligt XC, tre varv ska vi köra. Hoppas att benen repar sig bra under natten. 

Hörs mer imorgon när jag kommer tillbaka till Sverige!

1 kommentar: