lördag 25 april 2015

Mycket bra säsongsstart!

Hallå där!

Idag har jag kört första deltävlingen i Norgecupen i Fiskum, och första tävlingen som junior. Vaknade upp till en mulen himmel och framåt 9 började det regna. Körde banan ett varv tillsammans med Martin Setterberg och coach Henrik Jansson. Den var helt olik sig från igår, då den var mycket halare och blötare nu. Men alla linjer jag kollade ut igår fungerade finfint även om det var blött också.

Tävlingen då. Värmde upp tillsammans med Fredrik Höglund, vi kom fram till att vi båda var så nervösa att vi kunde skita på oss. Han startade minuten efter mig.

Jag kom iväg bra i starten och kunde trycka på hela vägen ner till första lilla skogspartiet där leran var den stora boven. körde med en fot urklickad för säkerhetsskull, men klarade det galant. Sen när jag kom längst ner på den lilla loopen tog jag högerspåret som vi hade kommit fram till att den gick snabbare. Sen var det bara en lång backe i gräs längst en åker tillbaka innan man vände ner till botten av banan igen i form av grusväg. Kunde vila ut lite där, men fortfarande cykla fort.

Längst ner började en ny stigning som var lite mer teknisk, speciellt nu när det var halare. Det var mycket hala klipphällar, men jag tycker jag fick bra flyt ändå.

Missödet kom mellan två broar, där var det väldigt tekniskt och speciellt nu när det var blött så slant framhjulet lite och jag flög över styret. Lyckligtvis landade jag på en fot och ett knä så var ganska fort uppe igen. Härifrån var det lätt uppför på en naturlig, teknisk stig ända tills man korsade asfalten. På asfalten kunde man cykla fort men ändå trampa ur lite syra ur benen innan den byggda teknikloopen började. Hade bra flyt ända till stenkistorna där jag råkade klicka ur SPDn och körde med en fot i vädret hela första kistan, men lyckades få tillbaka foten till pedalen iallafall till nästa kista. Tryckte i pedalen och gasade på. Tycker att jag körde rätt långsamt hela den loopen, men enligt säkra källor såg det bra och snabbt ut så får lita på dem.
Det var skönt när man hoppade dubblarna och man kunde pusta ut att allt svårt var över iallafall... Men då väntade några hundra meter längs en åker innan en hårnålskurva runt ett staket och sedan slutspurten.

Jag tycker att jag hade en bra känsla hela vägen, trots de två små missödena. Kom imål som 6:a i min klass och den placeringen höll jag hela tiden, så jag slutade på en sjätteplats och bästa svensk i min första tävling i Juniorklassen! Är riktigt nöjd med det!

Ska även gratulera de andra svenskarna till grymma lopp, speciellt de från Hagströmska!

H-Elit:

Emil Linde, Martin Setterberg och Henrik Jansson!

H-Junior:

Fredrik Höglund och Oliver Lindblom!

D-Junior:

Selma Svarf!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar