söndag 24 maj 2015

Borlänge Tour 2015

Hej!

Ännu en helg fullspäckad med tävlingar överstökad, men nu var et bara i Borlänge, så det var skönt att kunna bo hemma.

Det började i fredags med XCE, eller sprint som man också kan kalla det.  Sprint är en kul tävlingsform, men man blir förbannad på all väntan. Vi kom dit strax innan 1 för att provköra banan som stängde 14. Sen hade jag kval vid halv fem, och våra heat började inte förrän runt 8. Så det var inte så kul att gå runt och frysa i så många timmar.  Iallafall, kvalet kändes sådär, kvalade 8:a med en sprängande huvudvärk. Vätskebrist. I semifinalen var jag inte riktigt laddad och kom iväg dåligt i starten. Kom sist i heatet och var tvärförbannad på mig själv, jag visste att jag kunde bättre. I B-finalen tog jag ilskan och stoppade ner i benen och spurtade till mig en tredjeplats. Inte alls nöjd med resultaten under dagen.

Lördag och XCO. 4 varv på en bana som mätte 7 km. Hade fina ben och hängde med täten hela första varvet. Vi var rätt många, 7 stycken i den klungan. På andra varvet var jag tvungen att släppa, körde tillsammans med Erik Gunnarsson som hade fått lite problem. Vi kom snabbt ifatt Fredrik och vi tre samarbetade ett tag. En bit in på andra varvet släppte Fredrik lite och jag och Erik fick en lucka. I slutet på varv två var jag tvungen att släppa ifrån mig Eriks rulle och väntade in Fredrik lite så vi kunde samarbeta. Det gjorde vi i exakt ett varv innan han ryckte i samma backe. Försökte hänga med men blev helstum. Han fick några meter som växte till några längre meter. Körde själv hela sista varvet och gick i mål 3:54 efter Joel Burman som vann och ca en minut efter Fredrik. Var nöjd med dagen då banan inte riktigt passade mig, och jag gick från en 9 till en 7 plats totalt.

Söndag och XCC (short track). 4 varv på en bana som mätte 3,8 km. Hade hyfsade ben men kom iväg dåligt i starten. Jobbade upp mig och la mig bakom Ted som släppte de framför honom. Gick om Ted och försökte jaga ikapp de 6 som låg före. Kom ifatt när vi gick ut på andra varvet, men det hade tagit mycket krafter. Erik G hade fått nått problem idag också och var jagandes bakom. I sista backen tappade jag några meter på de framför och det växte. Tyckte det var lönlöst att köra själv så väntade in Erik lite och fick hjälp ett varv innan han stack också. Sista varvet körde jag själv idag igen, och gick i mål på en 7 plats 1:40 efter Joel som vann, och 29 sek efter Erik. Är riktigt nöjd med helgen, förutom sprinten.

Nästa tävling blir långlopp i form av Långa Lugnet här i Falun.

Foton: Håkan Åkesson (www.flickr.com/haakphoto)


Foton: Mats Viklund


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar