måndag 18 maj 2015

SWE-CUP Huskvarna och Vårgårda MTB XC UCI C1

Hallå!

Är återigen tillbaka i Falun efter en helg med tävlingar. Det startade i lördags med ett tufft race i Huskvarna. 5 varv skulle köras på en bana som mätte 4,5 kilometer och ca 250 höjdmeter/varv.
Kom iväg dåligt i starten, en krasch framför mig och en H30 fot in i mitt bakhjul så en eker gick av och iväg bland de 10 sista av de klasser som startade samtidigt. Jagade mig stum första halva varvet för att ens vara i närheten av någon i min egen klass. Kom ifatt Fredrik och märkte att han också var stum efter starten, han blev också stoppad av kraschen. Jag fortsatte mitt tempo och körde tillsammans med en H30 kille mesta delen. Jag var trött in på fjärde varvet av fem och när vi gick ut på sista varvet blev jag ikapp åkt av en elitkille. Samkörde med honom halva sista varvet ungefär, innan benen sa stopp. Rullade sista delen själv och kom imål på en femteplats. Är nöjd med min åkning och jag körde mitt bästa.

Igår var det dags för det största som hänt svensk mountainbike på flera år. En UCI-katigoriserad tävling med många utländska åkare, b.la. danska landslaget, den belgiske U23-mästaren, Emil Lindgren, Matthias Wengelin, Calle Friberg, Axel Lindh och Emil Linde.

Min känsla innan start var: stum. Hade stumma ben från start men kom ändå med hyfsat i startloopen. Hela tiden åkte jag runt och tänkte "shit vad jobbigt, jag vill inte göra det här nu". Tyckte ändå jag hängde på rätt bra de 2,5 första varven. På tredje började det verkligen göra ont i benen och jag märkte att jag nästintill stod stilla i varje backe. Sista varvet plågade jag mig igenom på ett lugnt vis, hade inget mer att förlora. Så gick imål, helstum och missnöjd, efter fyra plågsamma varv.
Foto: Markus Lidevi

Foto: Markus Lidevi





































Herreliten var roliga att se på, vann gjorde belgaren, med Sebastian Fini (danska landslaget) precis bakom. Emil Linde gjorde ett grymt lopp och slutade på en finfin tredjeplats framför Matthias Wengelin. Emil Lindgren var 8:a i hans comeback efter armbågsskadan.

I damelit vann såklart Jenny Rissveds framför danske Malene Degn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar