lördag 9 januari 2016

Kalla och fina timmar!

Hallå där!

Idag var det kallt. Återigen. Termometern stod på ca -15 grader imorse och det blev bara kallare under passet. Jag och Ludvig mötte upp Ida, Saarela och Ted vid velodromen klockan 10 och styrde mot Grycksbo via Gamla Fruns väg. Det snöade och låg lätt pudersnö på marken som var lätt att cykla i.

Fint var det längs Gamla Fruns!!

Väl i Grycksbo velade vi lite vart vi skulle köra, men till slut bestämde vi oss för att köra formtestrundan. Det är en klassisk runda med en del backar som vi brukar köra innan Mallorcalägret för att se ungefär hur vi ligger till inför lägret. Jag tyckte att det kändes bra hela vägen trots kylan. Började frysa om tårna nästan direkt och sedan spred det sig till resten av fötterna så jag var tvungen att springa lite, men det hjälpte inte. Resten av kroppen klarade sig faktiskt riktigt bra. När vi åkte utför Tällbergsvägen i Sågmyra uppmätte Ludvigs Garmin -18,4 grader kallt. Susade ner där i 55,4 km/h och det blev lite kallt om ögonbrynen, resten kände jag inget av. De andra sa att det bet rejält i ansiktet, men det kände jag inte av. Efter asfalten mot Bjursås när vi svängt in på grusvägen mot Grycksbo började fötterna domna bort. I samma skede fick Ida sladd med framhjulet och slog omkull, men klarade sig riktigt bra trots det.
När vi passerat Grycksbo och körde på den oplogade cykelbanan började det bränna i tårna av köld. Som tur var var det ca 30-35 minuter kvar hem då. Väl hemma hade vi 3.10 på klockan och strax över 60 kilometer med ett snitt på 16,4 grader kallt.



Jag var lite smart och försökte värma upp fötterna innan jag hoppade in i duschen, annars tror jag att tårna ramlat av och jag skulle uppleva en smärta värre än något annat. Satt säkert 30 minuter med raggsockor och vetekudde innan jag duschade, och ändå brände det ordentligt i tårna.

Trots kylan var passet riktigt fint, det är klart en favoritrunda att köra! fantastiska vyer från vissa ställen och bra om man vill samla höjdmeter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar