fredag 24 februari 2017

Cyprus Sunshine Cup etapp 2

Halloj!

Idag var det dags för andra etappen här på Cypern, en Point to point som både startade och gick i mål i Lefkara. Starten gick i masterstart från stan ut mot Vavastinia. När bilen släppte oss drogs tempot upp rejält och klungan splittrades. Jag släppte rätt tidigt och tog mitt tempo på asfalten de första 9kilometerna upp till Vavatsinia. Kom snabbt ifatt och om Adam som släppte klungan strax efter jag gjorde det. Sedan även Erik som hängde på mitt tempo och vi kom ifatt en rumän efter ett tag. Vi tre låg tillsammans hela vägen upp till Vavatsinia där det bar utför ca 150 höjdmeter innan det bar uppför igen i nästan 600 höjdmeter till. Erik och jag fick en lucka till resterande och låg tillsammans ett tiotal sekunder efter Isaks klunga. Jag jobbade ikapp den klungan där även Gunn Ritas man Kenneth Flesjaa jåg med i. Isak ryckte dock ifrån dem innan jag kom ifatt.

Jag hade bra dieselmotor och lyckades snabbt spräcka den gruppen och fick med mig Kenneth på hjul. En riktigt härlig norrman som också han kan cykla fort och var kul att tävla tillsammans med honom. Vi två kom ifatt två starka rumäner efter ett tag och vi fyra hjälptes åt i andra delen av backen. När vi endast hade ett par hundra meter kvar såg jag en individ i gula kläder en bit framför och upptäckte att det var Emil Linde. Ökade tempot lite, droppade Kenneth och de båda rumänerna bakom mig och kom ifatt Emil precis på toppen efter första lagningen. Enligt strava tog första klättringen 56 minuter från det att masterbilen släppte oss, så det var en rejäl backe. Är dock riktigt nöjd över att jag endast var 1:03 efter Isak aka bergsgeten uppför backen!!




Emil sa att jag skulle åka om honom innan vi åkte utför på singletracken så jag körde förbi. Vi låg tillsammans en bit och även Kenneth och rumänerna låg på hjul nu. Stigen var lite mer uppkörd idag än när vi provkörde häromdagen, men det var bara bra. Klarade av att köra hela stigen utan att få punka vilket var riktigt skönt.

Nu var det i princip bara grusvägar kvar ner mot dammen i runt 30 kilometer. Låg i en bra klunga med Linde, en av rumänerna och Kenneth. Vi hade bra samarbete och körde förbi Thomas Litscher som hade punkat. När det var runt 10 kilometer kvar kom vi ifatt en trött Grant Ferguson. Med 8 kilometer kvar ryckte Linde lite i en backe och fick en lucka, men en minut senare kom Thomas Litscher ifatt och om i världans fart och drog med sig Grant upp till Linde. Rumänen släppte och det var bara jag och Kenneth kvar som samarbetade grymt bra.

Med 5 kilometer kvar började krafterna tryta lite, och det var även där den sista målbacken på 300 höjdmeter började, resten av vägen in i mål. Kenneth fick några meters lucka men behöll den en bra bit. Vi kom ifatt och om Grant igen som såg ut att vara rejält trött. Med 2,5 kilometer kvar hade Kenneth en lucka på säkert 15-20 sekunder och ett par hundra meter senare hände det som inte får hända. Jag skar upp bakdäcket och hörde hur det började pysa. Helvetes jävla skit skrek jag tillsammans med ett antal andra fula ord på svenska. Stannade och tog av hjulet för att sätta i en extra slang, medan konkurrent efter konkurrent körde förbi. När jag fått i luft i däcket igen skulle jag få på hjulet igen, och då svisha adam förbi. Helvete också, ännu en svensk före mig nu. Om inte annat krånglade det även att få på hjulet med den axel jag har sittandes på, då man behöver en insektsnyckel för att ta av och på hjulet. Blev mer och mer stressat och det tog ett par extra minuter innan axeln gängade i, vilket jag inte hade råd med. Både Alexandra och Linn hann förbi innan jag kom på cykeln igen och kunde cykla resten av backen upp till mål, på en besviken placering. Slogs tillsammans med Kenneth om en 36/37 placering men nu kom jag 50 nånting, runt 9:30 efter Kenneth i mål.



Riktigt surt men det är en dag imorgon också. Ska ta med mig den fina och starka känsla jag hade både idag och igår och leverera ett bra resultat imorgon och på söndag. Men det är alltid tråkigt när nåt annat än ens fysik sätter stopp. Men så är det för alla när det gäller materialsport antar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar