måndag 12 juni 2017

Ett lidande på Lida Loop

Igår kördes Lida Loop utanför Tullinge. Tredje deltävlingen i Långloppscupen och efter en 13:e och en 10:e plats i de två tidigare kände jag mig relativt säker på vart och med vilka jag orkade med att följa. Loppet är 65 kilometer fördelat på tre ungefär lika långa loopar och strax över 800 höjdmeter, men utan någon vidare lång backe, bara korta hårda backar hela tiden.

Var på plats vid 9 tiden för att ställa upp bil och tält samt förbereda mig inför tävlingen. Värmde upp Med Isak, Stefan och Per och Stefan, som har hemmabana visade bra spår i början av andra loopen och slutet på första. Känslan var bra.



Starten gick traditionsenligt hårt uppför Lidas slalombacke. En backe utan dess like i långloppscupen, då den är över på 30 sek och brantar till rejält. Kom upp hyfsat och låg och dinglade i svansen av förstaklungan och det gick helt galet fort första milen. Mila konkurrenter som jag brukar köra med var alla i samma förstaklunga och jag slet som ett djur, det vill säga alldeles för hårt, första milen för att gå med.
Någon tappade kontakten framför mig, så gick om och gasade sakta men säkert ikapp dem, men gick alldeles för mycket på rött. Kom ifatt och strax efter det kraschar Jesper Svensson hårt och får med sig Isak ner. Jag låg precis bakom men klarade mig fram att krascha. Som tur var klarade de båda sig väldigt bra, för det var en otäck krasch. Tappade kontakten med täten igen och orkade inte jaga ikapp igen. Fick sällskap av Jakob Björklund ett tag och vi hjälptes åt att dra, men klungan bakom kom ifatt med bland annat Micke Flockhart, Stefan Carlsson, Daniel Wennergren och Nils Lillpers och några fler. Isak kom ifatt igen efter hans krasch och vi låg i samma klunga in på varvning till andra loopen. Även Stefan Dahl var med, som körde riktigt bra.

Ut på loop 2. Foto: Henrik Öijer 


Hade inte klarat av att återhämta mig efter chocköppningen utan slet ont ens för att hänga med när det gick rätt lugnt. Isak stannade till och gav hans pump till Martin Eriksson som punkterade, sen låg vi på ett CRT led, med Stefan först, sen Isak sen jag. Isak fick tyvärr pyspunka så jag lånade ut min pump till honom. Strax efter det var jag tvungen att släppa klungan, var alldeles för trött. Även Fredrik Lagercrantz körde förbi och gav några peppande ord innan han också försvann framåt. Sista milen på andra loopen låg jag själv utan någon jag såg bakom eller framför.

Med ett par kilometer kvar till varvning ser jag plötsligt Emil Lindgren hoppa upp på cykeln strax före mig. Han hade tydligen punkat, lagat, punkat igen, stannat för att ta av däcket, kört 8km på fälgen samt sprungit 3 km med cykeln och var ändå klar med det innan jag kom. Han är stark.

Efter langning på sista loopen. Foto: Henrik Öijer


Ut på sista loopen fick jag en flaska av mamma och efter ett par kilometer till ser jag ett tåg bakom mig, draget av Isak. Lugnade mig lite för att hinna återhämta mig ett par minuter innan de kom ifatt. La mig i klungan som bestod av Isak, bröderna Hellman, Ringvall, Martin Johansson, Per strömblad och Joakim Jonasson. Känslan var ändå helt okej när jag låg i den gruppen trots att jag inte hade någon energi alls och en dålig dag.

Sista kilometerna ville alla börja vara taktiska och vi var inte många som hjälptes åt att dra då. Med 2 kilometer kvar ställer jag mig upp och ska förbättra positionen lite, men då smäller krampen till i vänster baksida lår. Vevar runt benen så gott det går och masserar samtidigt som de försvinner framför mig. Lyckades ta mig upp för målbacken utan att krampen blev värre på en blygsam 23e plats i elit. Inte alls vad jag ville men ibland går det inte. Man måste prova att gå med någon gång också, för någon gång kommer det funka. Men inte den här gången.

Foto: Happyride.se
Foto: Happyride.se
Foto: Happyride.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar