söndag 28 maj 2017

Succé på Långa Lugnet!

Halloj!

Idag har Långa Lugnet i Falun cyklats i sommarvärmen. Helt galet vad varmt det var, men jag gillar värme och klarar av det rätt bra så jag klagade inte. Långa Lugnet är ju lite av en hemmatävling då jag bott i Falun i 3 år och hittar runt rätt bra på stigarna och vägarna.



I fjol hade det spöregnat en hel del veckorna innan så hela banan var täckt i lera och vatten. Idag var det tvärt om, det var dammigt och det enda blöta man körde igenom var en bäck på första loopen. I år hade de även dragit om starten samt lite på första och andra loopen, så det blev lite nytt, vilket bara var positivt. Starten gick nu uppför mördarbacken istället för Skjulsarvsbacken (asfaltsvägen) för att dra ut fältet mer. Tror det funkade rätt bra faktiskt. Kom iväg hyfsat i starten, fick dock en mjölksyrachock direkt så jag passerades av en hel del människor. Höll mig lugn och kom upp och kände mig bara starkare än innan backen, vilket jag var tacksam för. Ut på grusvägarna var det riktigt dammigt och det gick undan, hamnade i en tredjegrupp med många cyklister i, bland annat Johan Lindbom, Stefan Carlsson, Mackan, Emil Hedlund och Ringvall. Nya stigpartiet blev det lite köer i, men inget farligare än så. Betydligt bättre än tidigare år! Matade på långt fram i klungan och drack en hel del och kände mig pigg. Gjorde lite dragjobb då och då och höll mig annars på 3-4 hjul. Efter ca halva första loopen tryckte jag i mig den första gelen, för att få energi uppför "spängbacken" vid Karlsvik, en av de längsta stigningarna i loppet. Var med långt upp och på toppen låg jag på Stefan Carlssons hjul och vi hade en liten lucka. Efter nästkommande stigparti blev vi dock ikappåkta igen samtidigt som vi kom ifatt Martin Eriksson. Vi såg fortfarande gruppen med Isak i framför oss, men vi lyckades inte ta oss ifatt. I stigningen uppför militärområdet/Järlinden/Högbo fick jag en kortare svacka och släppte förbi mig Limpan och Jonas Pettersson. Väl nedför Gamla Mormor gasade jag förbi igen och gick ut på loop 2 i rygg på Carlsson.

Mamma langade en vattenflaska vilket var riktigt gött, då jag kunde både dricka samt hälla vatten över mig vilket förmodligen var ett vinnande koncept idag. Höll både benen och huvudet svalt. Var med bra i klungan efter några kilometer in på Jungfruberget, men fick slita ont och släppa Jonas, Daniel Wennergren, Stefan och Limpan på toppen vid Garves Bod på toppen av Jungfruberget. Lyckades dock ansluta igen utför och på stigen tillsammans med Ringvall. När vi korsade Skuggarvsvägen lyckades jag passera Jonas som drack, vilket var tur då han släppte lucka sedan attackerade ifatt så b.la Ringvall inte orkade följa. Låg "bekvämt" med de tre starka killarna på stigarna.

Efter ca halva andra loopen kör vi om ett gäng damer samtidigt som vi möter två tjejer på hästar. På stigen. Stefan, Limpan och Daniel hann förbi innan den stora hästen blev rädd och började sparka osv. Blev själv skiträdd och lyckades ta mig förbi och sa till dem "inte så jävla smart att rida här just nu" vilket jag fick till svar "ni kanske skulle förmedla om att det var cykeltävlingar här". Tycker de kunde ha vänt tidigare då vi inte var de första cyklisterna de mötte där.

Fortsatte in på nästa långa singletrack där Jonas går omkull framför mig. De får en lucka framåt som jag sliter ont för att försöka täppa till, vilket jag lyckades med. Nu var det bara Stefan, Limpan, Daniel och jag kvar av den tidigare väldigt stora tredjeklungan. Kunde stigarna så låg med bra i svansen utan att göra av med för mycket energi. Ut för varvning till tredje loopen och jag fick en ny flaska sportdryck av mamma, samt en flaska vatten av Jocke Nordin att hälla över mig, riktigt svalkande och skönt. Slet ont på gruset för att hänga med dem men höll mig kvar och lyckades komma förbi Limpan och Daniel innan Every time She Smiles. Låg och lekte bakom Stefan och kände mig starkare och starkare. Nu orkade jag följa utan större svårigheter även på skidspåren i motlut. Låg på Stefans rulle i princip hela vägen upp till toppen av Lugnet, där jag attackerade utför på en stig och fick en oförklarligt stor lucka. Med 6km kvar tänkte jag att nu får det bära eller brista och gasade på. Kollade nervöst över axeln då och då men de verkade inte komma närmare. med 3km kvar började jag skymta Landström ensam framför mig, och tänkte att det var ett rimligt mål att ta ikapp. Kom ikapp i sista backen innan Second Chance och bara utför till mål. Låg på rulle nån minut men märkte att Stefan tog in. Attackerade och fick lucka direkt. Körde på bra utför utan att ta några onödiga risker. Visste att det skulle hålla när jag rullade igenom hagarna med kilometern kvar. Sista biten in på arenan igen och några 180 graders-svängar innan man körde upp på hästskon. Väl uppe såg jag Isak gå imål, körde ner och vände och gick i mål som 10:a vilket jag är helt galet nöjd med!! Mitt bästa resultat nånsin i långloppscupen med ett av de förmodligen starkaste startfälten någonsin. Isak kom 8:a och emellan oss hade vi Fredrik Berg. Är riktigt nöjd med min taktik under loppet och hur jag och cykeln höll hela vägen in i mål i värmen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar