söndag 14 maj 2017

Racerapport från Billingeracet

Billingeracet 


Halloj!


Racerapport från Billingeracet kommer här. Jag åkte ner strax efter 10 hemifrån i fredags för att vara i och slippa stressa. Kom fram, checkade in och tog en promenad i väntan på Isak. Vi bodde bra typ 200 meter från där banan gick, så vi bytte om och åkte ner och körde de sista kilometerna på banan upp till Billingen där tävlingsområdet var. Sedan åkte vi ner och tog startbacken också. Hade då rätt bra koll på vad som väntade i starten samt sista kilometerna så vi vände hemåt.


På raceday startade vi inte förrän vid 11, så vi tog det ganska lugnt med frukost osv. Åkte upp och mötte de andra i teamet, kom på en bra plan för langningar och åkte ner till starten för att värma upp. Ställde cykeln längst fram. 


Bild av Oscar Ekstam från @Langloppscupens instagramstories


Starten gick och det var masterstart första kilometern där backen fortfarande gick på asfalt. Sen svängde vi av och fortsatte backen på ett motionsspår. Det brantade till och tempot höjdes. Kändes rätt bra och var hyfsat bra med upp. Sedan var det en sväng med motionsspår och stigar. Låg med Jakob Björklund och tillsammans sladdade vi lite till gruppen som låg framför som vi sedan kom ikapp i skogen strax innan den beryktade banvallen. Hade gått på rött rätt länge för att försöka hänga på Jakob, när sedan tempot höjdes rejält på banvallen som inte alls hade snällt underlag låg jag återigen och dinglade längst bak i vårt tåg som anfördes av Stefan Carlsson, Magnus Palmberg och Fredrik Lagercrantz. Vi var 5-6 gubbar bakom dem och de försökte få upp oss, men då jag gick på mörkrött och hade gjort sedan starten typ var jag väldigt trött och kunde inte bidra något. 


Några igångdrag senare hade gruppen blivit av med Lagercrantz samt två gubbar till. Jag hängde fortfarande med och dinglade allra sist. Visste att jag inte skulle orka det tempot länge till och bara minuter senare sprack det upp framför mig. Gruppen fick några meter och kom ikapp andragruppen framför innehållandes Isak och Wengelin bland annat. Jacob och Viktor Ludvigsson hade det också jobbigt och släppte in på nästa stig. Försökte jaga ikapp men förgäves. Ut på nästa grusväg började min kropp förstår vilken chocköppning jag försökt göra och tog helt slut på energi och jag såg Jakob och Viktor segla bort i horisonten. 


Klämde i mig min första gel redan efter 38 minuters körning, vilket inte alls var planerat. Fick planera om mitt energiintag där och då. 


Samtidigt som duon framför försvann ur synfältet kom duon bakom innehållandes Jimmy Bodin och Fredrik Lagercrantz närmare och närmare. När de kom ifatt hoppade jag in bakom dem och tillsammans hjälptes vi åt bra med körningen på grusvägarna. In på nästa stig var jag först in och körde på varken Max eller långsamt men jag och Fredrik fick en lucka till Jimmy. 


Vid första lagningen efter 26km kom Andreas Wahlstedt ikapp och hjälpte till när den andra långa backen av tre skulle erövras. Hängde på grabbarna upp och sen körde vi på i bra fart med bra samarbete, de var grymt starka! 


In vid varvning vid Billingen igen höjde Fredrik farten samtidigt som Mattias Lundqvist kommit ikapp. Ligger ett antal meter bakom Fredrik som fått vittring på Björklund och Ludvigsson. Lyckas hänga mig kvar och Fredrik lyckas nästan ensam jaga ikapp duon. De hängde på vårt tåg som bara blev större och större.


Andra loopen var enklare enligt mig, eller så var jag bara piggare. Efter nån mil efter varvningen körde vi längs en åkerskant on bit, märker då att det skramlar konstigt av min cykel. Kollar ner när vi kommer ut på asfalten igen men ser inget konstigt. När vi sedan trycker på utför dagens kanske roligaste utförsåkning låter det mer och mer och jag kollar återigen ner och ser att flaskhållarn sitter löst. Ber till gudarna att det ska sitta kvar tills nästa väg, och det gjorde den. Tog flaskan, stoppade den i ryggfickan och började skruva åt stället med fingrarna. Skruvade åt så hårt jag kunde men efter ett tag var det löst igen, så jag upprepade proceduren gång efter gång.


Strax innan andra langning efter 53 kilometer känner jag mig fortsatt stark och ser en trio framför oss, innehållandes Isak, Per Rönnmark samt Wengelin. Vi jagar ikapp dem och fick med oss ytterligare några kingar i ledet. Wengelin tappade dock rätt fort och det gick inte många kilometer till innan även Isak kastade in handduken och släppte. Kom ifatt och om en väggad Albin Andersson samt en nykraschad Edvin Wilson. Viktor hade tappat och nu var vi 5 grabbar. 


Åt och drack så mycket jag hann sista milen, tog två kramptabletter för jag vet att strupen väntar i slutet. När vi närmar oss Skövde och civilisationen igen sänks tempot en aning och alla förbereder sig inför det som komma skall. När vi efter ett tag passerar vårt boende hittar jag resten av banan. Vi är fortsatt fem killar och vi håller ihop ett bra tag tills den näst sista backen där jag och Per Rönnmark tvingas släppa Jakob, Fredrik och Mattias Lundqvist. Rycker sedan ifrån Per i slutet av backen också. Kör solo igenom några villaområden och in i strupen, sista kilometern. Var riktigt trött och trodde Per skulle komma ifatt, men längre fram ser jag en trött Erik Mattelin framför mig. Trion jag åkt med hade redan passerat honom och jag tog sikte på hans rygg. Benen protesterade, kroppen skrek och backen tog aldrig slut. Närmade mig dock Erik. Över krönet la jag i två växlar. Dunk dunk. Tryckte på och närmade mig mer och mer. Sista 200 meterna på upploppet har jag högre fart och kommer ifatt och om. Skön känsla!! Går imål på 3:02:59 som femtonde man imål men trettonde i elit, så jag är riktigt nöjd!! Dels med placering och dels hur jag lyckades vända en dålig start till ett grymt avslut. Måste också rikta ett stort tack till Fredrik Lagercrantz för all draghjälp och en hel del peppande ord utmed banan. Även ett grymt stort tack till Jespers familj som skötte langning till mig och resten av teamet klockrent!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar