onsdag 12 april 2023

Produktivitet

 Hej!

Jag tänker ofta på detta med produktivitet. Jag tycker produktivitet är svårt. Jag hoppar ofta mellan olika saker att göra och har svårt att sitta med samma sak en längre tid. Jag har dock kommit på att min produktivitet oftast fungerar som allra bäst på morgnar, mellan ca halv 6 och 08. Då är både kropp och sinne avslappnat, och jag kan få viktiga saker gjort. 

Det är min favorittid på dagen då jag mår bra av att vara produktiv. Det kan vara allt mellan att svara på mail, jobba, lägga träningsscheman, fakturera, skriva eller läsa. Att strukturera upp saker. 

Häromdagen såg jag en video på youtube om ämnet som jag tyckte var bra. Här kan ni se den

Det jag tar med mig från videon är b.la. detta:

Produktivitet är ration mellan arbetet jag gör och resultatet jag får. Jag vill ju maximera mitt resultat inom en given tidsram. Detta går att göra genom att dela upp produktivitet i olika kategorier/hierarkier.

1. Leverage
2. Primary
3. Supportive
4. Break
5. Timesink

På toppen av hierarkin har vi "Leverage" (fördel/övertag). Hur kraftfull tiden du spenderar på att skapa de resultat du strävar efter är. Produktivitet = Effort x Leverage. Den Effort man kan lägga på specifika saker är begränsad i den mån som finns av tid, pengar, energi eller annat. Leverage däremot, är inte begränsat till något. 

Ett exempel. 

Person A och Person B är tvillingar har båda ett FTP på 300 watt. De ska båda köra så länge de orkar på 300 W i en bana. Samma material, samma genetiska förutsättningar och samma ställe. Allt är så standardiserat som möjligt. Men, Person A har tränat cykel 2 år längre än Person B. Person A har en rörelseekonomi på 22,5 % och Person B har en rörelseekonomi på 21,5 % vid 300 watt. Det vill säga, Person B slösar en procentenhet mer energi på samma ansträngning än brodern Person A. Då effektutvecklingen (300 W) är konstant, har Person A ett "leverage" (övertag/fördel) över Person B då Person A inte gör av med lika mycket energi på 300 W som brodern. 
Den "Leverage" som Person A har i detta fall är att han har spenderat fler timmar i sadeln och förfinat hans rörelseekonomi. 

Som Abraham Lincoln sade: "Give me six hours to chop down a tree, and I will spend the first four sharpening the axe"

                                De saker som ger dig fördel/övertag, är de som slipar din yxa.

Strax under Leverage har vi "Primary" (primära).

De primära sakerna för produktivitet är de som kan kallas det dagliga arbetet (the daily grind). För dig och mig som cyklister, är de primära sakerna såklart kontinuitet i träning, bra kost, sömn och så vidare. Saker som sker på daglig basis som i längden ger dig de övertag som jag skrev om ovan. Dessa primära saker kanske inte känns som att det spelar så stor roll här och nu, men i framtiden när du ska spela ut ditt "leverage-kort" mot dina konkurrenter så har det stor betydelse. Det är väldigt viktigt att spendera så mycket tid som möjligt med att göra dessa primära aktiviteter. 

Vardagliga saker som är nödvändiga att göra men som tar tid och energi från de primära:

- Handla ----------> Beställ matkassar online med hemkörning
- Städa ----------> Robotdammsugare
- Tvätta ---------->Tvättmaskin
- Diska ---------> Diskmaskin
- Netflix --------> Sova
Etc.

Istället för att spendera 90 minuter med att ta dig till affären, gå runt och leta varor, handla, betala, åka hem, packa upp kan du spendera 30 minuter att välja varor på nätet och sedan packa upp när de kommer. Detta har ökat din produktivitet med 3x! (Tid du istället kan lägga på att vila, laga matlådor eller träna).

Man kan inte bibehålla en hög effort över en längre tidsperiod. Energin tar slut. Allt handlar om farthållningsstrategier. 

När motivationen är låg, kan man vända sig till de tre nedersta delarna av hierarkin:

- Support
- Break
- Timesink

Man måste kunna skilja på dessa för att kunna bibehålla produktiviteten. Support kan vara exempelvis att hänga med kompisar, hälsa på släkten, laga mat etc. Support borde vara den del av hierarkin du vänder dig till när din motivation tryter. 

Break (avbrott) är något som kan vara välbehövligt ibland men sett till din produktivitet är det helt värdelöst. Det bidrar varken till "Effort" eller "Leverage". Det är en temporär oproduktiv aktivitet som du själv har valt. Detta kan exempelvis vara att gå på bio, åka på en resa (utan cykel), eller läsa en skönlitterär bok. 

Vad är då "Timesink" och vad är skillnaden från ett Break?

(Bild printscreenad från videon)


Att göra ett avbrott i sin produktivitet eller att göra en aktivitet som sinkar din tid kan delas in i bilden ovan, hur repeterbart saken är och hur mycket dopamin man får av det.
Exempelvis, att se en film eller att åka på en resa kanske ger lite dopamin, men är högst troligt inte så repeterbart att det tar ytterligare tid från din produktivitet. Att se en grymt bra serie däremot har högre repeterbarhet och kanske kan klassas in som "timesink". 
Timesink-aktiviteter kan vara sådant som högst troligt kommer bli en ny, tidskrävande, oproduktiva vanor. T.ex. TV-spel, serier, TikTok, festande, etc. Dessa saker ger en hög dopaminkick och är högt repeterbara.

_________________

Det jag gör för att bli så produktiv som möjligt inom det jag gör, träna mig själv och träna andra, är att skapa mig Leverage:
- Lyssna, läsa, experimentera, lära mig nya saker inom min profession som jag kan använda som Leverage över andra inom samma branch.
- Spendera så mycket tid som jag kan med att göra mina primära uppgifter - Träna, äta och sova och jobba
- Minimera tiden jag lägger på "Supportive". Göra storkok en gång i veckan mm.
- Aktivt välja mellan att ta ett "Break" snarare än tidssinkande aktiviteter - om jag hamnar i dessa situationer.

Ännu en gång, titta på videon, den är endast 11 minuter lång. Jag tog med mig mycket bra saker av den och gav mig många tankar. 

Ännu en länk är här: https://www.youtube.com/watch?v=T0yiFFSH8mg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar