tisdag 28 april 2015

Lekcykling + backintervaller

Hallå!

Igår stod det distans på schemat. Men eftersom jag hade två tävlingsdagar i benen + 8 timmars bilresande så tänkte jag att jag kör lite lugnt. Fick sällskap av Mateo och Jakob och stack mot Lugnet. Där hoppade vi lite, droppade lite och sedan åkte vi bort mot de byggda stigarna, second chance och every time she smiles. Hann köra second chance en gång innan vi träffade på Tompa och Oskar som var ute och trampade enduro. Hängde med dem upp igen och körde second chance en gång till. Den var riktigt torr och fin! Sedan åkte vi bort till every time she smiles och hade kul nerför där en gång också!

Påvägen hem åkte vi upp till hoppbackarna och testade stenpartiet som var med på Clash of nations. Det var kul! Hem visade Tompa oss en stig som han hittade -93 ner till stan. Den var rätt kort men rolig och snabb. Tillbaka till velodromen genom stan.


Idag var det backintervaller uppför Norlingsberg som väntade. Hade utklassa ben och jag är förvånad att jag ens tog mig uppför de relativt långa backarna 4,5 ggr. Benen stumnade redan påvägen ut, så hade inga höga förväntningar alls. Var bland de sista upp varje intervall vilket inte var bra för psyket, men jag vet att jag kan mycket bättre när jag har bra dagar. 

måndag 27 april 2015

Norge-Cup #2

Hallå!

Är äntligen hemma i Falun igen efter en långhelg i Norge.

Igår var det dags för XCO, 4 varv på en 5,6 kilometer lång bana skulle avverkas. Samma bana som dagen innan. Hade en bra känsla, men fortfarande lika nervös som dagen innan. På grund av min fina sjätteplats på XCT-loppet så fick jag starta i första startled.

Fick en otroligt bra start och kom iväg som trea. På första varvet varierade jag lite mellan olika placeringar, men på andra varvet kom jag ifatt en kille som låg 9:a. Hade bra känsla i benen så jag bestämde mig för att gå upp och attackera lite innan ett tekniskt parti, för att se har han var. Fick direkt en lucka som varierade mellan 10-20 meter resten av andra varvet, hela tredje och en stor del av fjärde. På fjärde och sista varvet var jag trött och kände mig stressad över killens närvaro bakom, så jag gjorde ett misstag och satte ner foten. Han kom ikapp direkt och när jag fortfarande försökte hålla farten uppe gick han om. La mig på hjul och tänkte attackera innan sista tekniska loopen, där jag visste att jag var mycket snabbare än honom. Tyvärr så hann jag aldrig om så låg bakom honom och samlade krafter till sista gräsdelen. Ut ur det tekniska fick jag en liten sladd i rullgruset och han fick direkt ca 5 meter. Kunde jaga ikapp det när vi åkte längst en åker bredvid en cykelbana, men sen var det endast en hårnålskurva, en högersväng och 40 meter upplopp kvar, så jag hann tyvärr aldrig om honom.

Men i övrigt är jag grymt nöjd med mina prestationer under helgen. Mycket bättre än väntat och ett skönt svar inför kommande säsong i juniorklassen. Var bäste svensk båda dagarna också!



 


lördag 25 april 2015

Mycket bra säsongsstart!

Hallå där!

Idag har jag kört första deltävlingen i Norgecupen i Fiskum, och första tävlingen som junior. Vaknade upp till en mulen himmel och framåt 9 började det regna. Körde banan ett varv tillsammans med Martin Setterberg och coach Henrik Jansson. Den var helt olik sig från igår, då den var mycket halare och blötare nu. Men alla linjer jag kollade ut igår fungerade finfint även om det var blött också.

Tävlingen då. Värmde upp tillsammans med Fredrik Höglund, vi kom fram till att vi båda var så nervösa att vi kunde skita på oss. Han startade minuten efter mig.

Jag kom iväg bra i starten och kunde trycka på hela vägen ner till första lilla skogspartiet där leran var den stora boven. körde med en fot urklickad för säkerhetsskull, men klarade det galant. Sen när jag kom längst ner på den lilla loopen tog jag högerspåret som vi hade kommit fram till att den gick snabbare. Sen var det bara en lång backe i gräs längst en åker tillbaka innan man vände ner till botten av banan igen i form av grusväg. Kunde vila ut lite där, men fortfarande cykla fort.

Längst ner började en ny stigning som var lite mer teknisk, speciellt nu när det var halare. Det var mycket hala klipphällar, men jag tycker jag fick bra flyt ändå.

Missödet kom mellan två broar, där var det väldigt tekniskt och speciellt nu när det var blött så slant framhjulet lite och jag flög över styret. Lyckligtvis landade jag på en fot och ett knä så var ganska fort uppe igen. Härifrån var det lätt uppför på en naturlig, teknisk stig ända tills man korsade asfalten. På asfalten kunde man cykla fort men ändå trampa ur lite syra ur benen innan den byggda teknikloopen började. Hade bra flyt ända till stenkistorna där jag råkade klicka ur SPDn och körde med en fot i vädret hela första kistan, men lyckades få tillbaka foten till pedalen iallafall till nästa kista. Tryckte i pedalen och gasade på. Tycker att jag körde rätt långsamt hela den loopen, men enligt säkra källor såg det bra och snabbt ut så får lita på dem.
Det var skönt när man hoppade dubblarna och man kunde pusta ut att allt svårt var över iallafall... Men då väntade några hundra meter längs en åker innan en hårnålskurva runt ett staket och sedan slutspurten.

Jag tycker att jag hade en bra känsla hela vägen, trots de två små missödena. Kom imål som 6:a i min klass och den placeringen höll jag hela tiden, så jag slutade på en sjätteplats och bästa svensk i min första tävling i Juniorklassen! Är riktigt nöjd med det!

Ska även gratulera de andra svenskarna till grymma lopp, speciellt de från Hagströmska!

H-Elit:

Emil Linde, Martin Setterberg och Henrik Jansson!

H-Junior:

Fredrik Höglund och Oliver Lindblom!

D-Junior:

Selma Svarf!









fredag 24 april 2015

Grannlandet

Hallå!

Nu har jag hamnat i Norge igen efter en lång resa igår. Vi landade i Kongsberg igår eftermiddag. På kvällen åkte vi bort till tävlingsområdet för att gå banan ett var. Det var en liten föränding som bara går ner, rundar en åker, sen tillbaka upp igen. Förmodligen för att splitta upp fältet mer innan det tekniska partiet. Efter det är banan snarlik som förra året.

I dag är det bantest och då gäller det att välja de snabbaste linjerna. Kollade ut några bra redan igår, men får se hur de står sig när man väl är på hojjen.