söndag 26 februari 2017

Cyprus Sunshine Cup stage 4, sista dagen

Halloj!

Återigen en dag i sadeln, och om gårdagen lät jobbig på min text var det en dans på rosor jämfört med idag. Idag var det mer breakdance på spikmattor som gällde.

Det hela började igår kväll då min mage började uppföra sig konstigt efter att ha fått i sig 4st gels och nästan 2 liter sportdryck under tävlingen. Jag kände mig illamående och hade ont i magen som aldrig förr. Fick därför inte i mig någon kvällsmat, vilket inte var optimalt. Sov dock relativt bra och när klockan ringde kl 06:30 kändes kroppen överkörd, men över kontroll.

Åkte bort mot tävlingsområdet långt innan vår start som gick kl 13. Hann med att heja fram Tommy till vinst i gubbar 100 klassen, hejade fram Gunn Rita till etappseger i damelit och Alexandra och Linn till bra placeringar totalt och för dagen. Sedan var det våran tur. Kroppen kändes relativt okej under uppvärmningen med tanke på omständigheterna. Trodde det skulle bli en fin dag i sadeln, och kanske klättra nån placering i totalen.



Det var galet varmt ute när starten gick. Hade inte kört banan innan så hade ingen aning om hur den såg ut. Vi skulle iallafall köra 4 varv efter en 5 km lång startloop. Hade glömt bort hur jävla jobbigt XCO är från start så sprängde mig nästan i starten för att komma med bra. Hamnade ett tag tillsammans med Adam, men han verkade alldeles för sprättig för mig så släppte iväg honom. Fångade dock in honom igen efter ett tag, gick om och förbi innan han gick om och förbi igen. Den känslan som kändes okej på uppvärmningen var ett minne blott och rövbenen var ett faktum.



Efter startloopen och ett varv trodde jag aldrig att jag skulle överleva dagen. Banan var brutalt mycket värre än vad jag trodde den skulle vara, många höjdmeter i värmen, både långa slakmotor och branta jävulska backar. Efter ytterligare ett varv hade hälften körts i princip och varje stark cell och molekyl i kroppen skrev av protest och la av.

På tredje varvet kom plötsligt Erik Gunnarsson som skjuten ur en kanon bakifrån och körde förbi och var utom synhåll efter bara några sekunder. Satan så han hade fått upp farten. Ju närmare målområdet jag kom ju mer kollade jag bakåt, nästan väntandes på att Kulhavy och company skulle komma bombades förbi en och varva mig. Men när jag korsade mållinjen för att gå ut på fjärde och sista rundan blev jag less att de inte hade kommit, nu var jag ju tvungen att cykla ett helt jävla varv till på den där helvetesrundan. Det gick bara långsammare och långsammare och det var ett under att inte ens egen skugga drog ifrån en.



Banan var upplagd så att det var en längre loop, sedan kom man in på målområdet igen, sedan ut på en andra, kortare loop. I slutet på den första av looparna var lagningszoonen där massor stod och hejade. Energin som man naturligt får av hejarop utifrån brukar hålla i sig några minuter, eller iallafall någon minut. Nu var det över på en sekund, max. Huvudet var less, kroppen var less och benen var less. Sista kortare loopen var över relativt snabbt ändå på sista varvet. Snabbt om man jämför med en överkörd groda, långsamt om man jämför med alla andra cyklister. Minuterna tickade på, svetten rann och jag blev mer och mer less. När skylten visade en kilometer kvar hörde jag någon växla en bit bakom mig. För helvete, tänkte jag, låt ingen mer fara och och förnedra mig. Kunde koncentrera mig de sista 1000 meterna in under målfållan och kom i mål efter nästan 1:40h slit i solen med en kropp utan några helt fungerande muskler kvar. Placering vet jag inte, förmodligen dålig. Tappade dock ingen placering i totalen, utan kom 46:a efter alla fyra deltävlingar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar