lördag 22 juli 2017

Mountainbike SM 2017



Halloj!

Äntligen är årets SM kört och det har gått bra. Det startade redan i torsdags med sprint.

Jag skulle köra mitt kval kl 10:30:30 så kom dit i god tid för att värma upp och hinna med allt. Kändes helt okej i kroppen under uppvärmingen och det skulle bli kul att sprätta lite sprint igen, som man egentligen bara gör på SM nu för tiden.

Banan var en klar förbättring från ifjol och den var roligare och mer utslagsgivande i år.

Kom iväg helt okej i starten och kunde börja gasa på ordentligt. Blev ju trött rätt direkt efter startadrenalinet lagt sig men då var det bara att kämpa på. Bara ett mindre misstag i kvalet men jag var nöjd ändå. Kvalade 11:a och vidare till kvartsfinal. Över 5 timmars väntan till finalerna skulle börja var lite segt, men hanterbart. Finalerna skulle dra igång vid 16:00 men blev ganska snabbt förskjutet rätt länge. O sen lite längre. O lite längre till. Blev jävligt irriterad och frustrerad att allt åter igen drog ut på tiden, exakt som i fjol. Det sket sig ganska fort med när man ätit maten för maximal prestation när energin redan gått ur kroppen när finalerna startade VID 19:30. 9 timmar senare drog de igång, riktigt jävla arg på att det ska vara så svårt att hålla schema.

Kvartsfinalen körde jag mot Wengelin, Jack Kok och David Kangas. En kvart jag själv ansåg var alldeles för tuff att ta mig vidare från. Starten gick och jag var sist direkt. Gav ej upp och hoppades att nån skulle göra nåt misstag. Jack attackerade på vänstersidan om Kangas medan Wengan körde om på högersidan, vilket resulterade i att Kangas fick problem in i skogen och jag kunde smita förbi. Tack grabbar! På Jacks hjul resten av banan tills han går ut för långt i sista svängen och jag kom på innern. Armbåge mot armbåge och jag tog det och tog mig till semifinal, sjukt nog. Semin var om möjligt ännu värre, då jag mötte Wengan igen, samt Johan Widén och Anton Olstam. Tre snabba grabbar från Säter mot mig. Sist i starten igen och höll den positionen resten av vägen, hade inget att ge mot dem. Till B-final med Olstam, Erik Gunnarsson och Adam Gustafsson, alla tre fruktansvärt snabba. Och sen jag då. Sist iväg igen i B-finalen och lyckades hålla den placeringen in i mål. Hehe. Men en åttondeplats på mitt första SM i elitklassen i sprint vilket jag inte satsar alls på är jag mer än nöjd med.


Bild: Jakob Sarota
Bild: Jakub Sarota
Bild: Jakub Sarota
Bild: Jakub Sarota

XCO loppet idag skulle bli riktigt tufft. 6 varv på den tuffa men ack så roliga bana. Klart Sveriges bästa XCO bana, grymt jobb Keith med crew lagt ner. Skoj!

Startade i fjärde startled med startnummer 27 av 40 elitgrabbar. Riktigt oförutsagt hur det skulle gå, en bra dag möjligtvis topp 15 om jag hade tur, en sämre dag runt den placering jag startade ifrån.

Starten gick och det var dammigt. Jättedammigt. Följde horden av snabba grabbar på startloopen och in i första skogspartiet. Gick inte jättefort i skogen och jag låg på runt 25e plats. Inga omkörningsmöjligheter innan liftgatan innan andra loopen av varvet började. Tog mig i min iver om 3 pers i backen och knapade in på Nils Lillpers som var sista man i klungan framför. Kom ifatt efter ett par minuter och låg bekvämt med hela första varvet i klungan med Nils, Adam Gustafsson,Micke Stjernkvist, Micke Flockhart och ett par till.

Ut på andra varvet gick Flockhart upp, men blev passerad av Stjernkvist och Adam in i skogen. Jag fyra i den klungan. I liftgatan kom vi tre om Stjernkvist som såg trött ut. Flockhart gnetade på i hårt tempo och det var bara jag och Adam som orkade följa. Tog i rätt mycket för att orka följa med de två men lyckades. I slätdraget efter ”vertikalen” på andra varvet seglade tyvärr Flockhart iväg från Adam och mig också. Stark kille det där. Efter det sällskapade jag och Adam i ungefär 1,5 varv med honom i spets, jag låg rätt bekvämt bakom och studerade hans ryggtavla noga. Ut på fjärde varvet började jag hjälpa till lite med farten och gick upp. Märkte på första halvan av fjärde varvet att Adam slet lite, vilket jag dock också gjorde, men inte till samma grad då jag höll mitt tempo.
I den långa utförslöpan inför andra langningen på banan fick jag några meters lucka, började öka mer och mer för att dra ifrån lite mer, men det gick långsamt framåt. Adam tappade minimalt och minsta lilla miss från min sida skulle han vara ifatt igen. Jag matade på över min kapacitet ett tag och tog även in på Jack i slutet av fjärde varvet. Förstod att nåt inte stod rätt till med honom, antingen sprängt sig, kramp eller liknande. På toppen av liftgatan på femte varvet gick han av precis framför mig, tråkigt för honom. Men jag fokuserade framåt hela tiden med Adam 10-15 sek bakom mig hela tiden. Fick även rapporter att jag tog in på både excoach Henke Jansson och Dennis Wahlqvist så jag trampade på. Försprånget Henke hade klöv jag rätt fort och var ifatt och om redan ut på sjätte och sista varvet. Teknikslingan på första loopen gick bra och jag drygade ut lite till Henke och Adam som var strax bakom. Ut ur skogen såg jag Dennis inte alltför många sekunder framför, dryga 40 sek skrek mamma.

Uppför liftgatan sista gången och jag fick, inte förvånande, symptom om att krampen snart skulle komma smygandes. Som tur var var det på toppen och det var en snäll utförslöpa som förmodligen räddade mig från det ödet. Det gjorde mig dock försiktig och jag vågade inte riktigt trycka till hårt uppför längre utan satt mest med högre kadens. Slutade jaga Dennis utan försökte endast hålla min position in i mål. Det lyckades jag med och tog mig imål som 13:e man i elitklassen och 3:a av u23 grabbarna! Mycket bättre än förväntat och riktigt roligt, idag var det kul att köra XCO! Tog i och hade kul hela tiden vilket tydligt var ett vinnande koncept!

Bild: Jonathan Dahnberg
Bild: Jonathan Dahnberg
Bild: Jonathan Dahnberg

Imorgon är det dags för Engelbrektsturen i Norberg. Får se hur kropp, ben och knopp svarar då efter dagens slakt.


Strava: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar