söndag 9 juli 2017

Racerapport Mörksuggejakten

Halloj!

Denna långhelg startade i torsdags i Orsa för att hälsa på och cykla en hel del med Isak. Stack ut och körde till Hemus skidstadion i Mora för lite åkning i torsdags kväll. Riktigt fint och bra stigar.

I fredags stack vi ut på Siljansleden i Orsa, med start upp mot grönklitt. Ca 40 minuter stigning på stig med rätt möra ben från start innan vi svängde ner på Siljansleden som egentligen är en vandringsled med många kluriga passager på cykeln. Kul dock. Avslutade med en våffla med hjortronsylt uppe i Fryksås, fantastiskt. Ca 3 timmar och 1000 höjdmeter.
Igår blev det endast nån timmes lugnt rull inför mörksuggan som kördes idag. Båda kände sig starka men lite sega.

Imorse var det uppstigning i ottan för färd till Rättvik. Tydligen var det nån sorts cykeltävling där, som fler än vi lyckats hitta till. Skulle tippa på runt tusen cyklister allt som allt även idag. Parkerade, bytte om, och stack ut och värmde upp. Kändes som väntat som rövben, men efter ett par förlorade spurter mot Isak hade jag lyckats skaka lite liv i dem.

In i startfållan tillsammans med andra starkingar och starten gick klockan 10. Masterbil uppför lilla gräsplätten och ut på asfalten. Hann ganska precis 35 sekunder innan det kraschas friskt bredvid mig. Vågade inte kolla åt sidan utan fortsatte. Ringvall kom upp jämsides och sa att det var Isak som kraschat. Helvete också. Som tur var klarade han sig med endast ett par skrapsår, men cykeln, hjälmen och hans 3 träningspass gamla (nya) garmin var skrot.

Mastern fortsatte genom centrum och jag var lätt irriterad på alla runtomkring som måste hetsa trots att de vet att bilen går i 30km/h och att en 180 höjdmeter lång backe alldeles strax skulle köras uppför. När mastern släppte i botten av Vida Blick började eight minutes of hell. Kände mig svag första halva backen, kunde repa mig hyfsat i mittenpartiet för att sedan försöka minimera skadan som skett i första delen av backen den andra delen av backen. Kom upp lite längre bak än vad jag hoppats på men försökte göra det bästa av situationen.

Vi var en stor klunga in på första stigparti där Rättviks local Junell tryckte på och fick lucka och kunde jaga ikapp gruppen framför. Själv fastnade jag bakom en del andra cyklister där det inte gick så fort. På följande grusväg attackerar jag och försöker komma ikapp gruppen framför, men kommer inte ifatt och blir snart infångad av gruppen igen. Ca 20 pers där vi var 5-6 killar som gjorde jobbet där framme var inte optimalt. Bitvis väldigt låg fart också vilket inte skulle hjälpa oss närmare de framför. Ringvall tyckte lika som jag och gav sig upp i spets ett tag för att trigga upp tempot. Efter ca 25km stod pappa med ny flaska som jag fick, och ungefär samtidigt började jag få känningar i höger höft/ljumske igen. Blev lite orolig då smärtan också uppstod på insida knä. Kunde inte trampa ordentligt och började massera lite när jag fick tillfälle. Funderade ett tag på att gå av men bestämde mig för att fortsätta ett tag till. Blev dock lite less på den fortsatt gigantiska klunga som följer på tråd. Plötsligt skymtar ett gäng framför oss som vi kommer ikapp ganska snart, innehållandes Oliver, Junell, Tommy Hammarström och ett antal till. Vår redan stora grupp blev större, men det positiva var att ljumsken började kännas under kontroll igen och jag kunde trycka på lite mer, även när jag satt ner. Lite boostad av det och en ny flaska av mamma och pappa med 25km kvar till mål trodde jag faktiskt att det kunde hålla in i mål.

5-6 kilometer senare kommer en av banans lite längre stigningar, om man bortser från Vida Blick. Gick upp i tät och ville grilla lite ben bakom mig och tog i hela vägen upp. Dock var jag inte så stark som jag hoppats på och en hel del orkade följa. Strax efter det kom vi in på ett stigparti med Junell i spets följt av Henrik Blom och mig. På stigen lyckades vi faktiskt få en mindre lucka bakåt och jag sa åt dom att köra på. Efter ett antal kilometer till hade de inte kommit närmare och vi hade tro det eller ej fått syn på en ny grupp framför oss. Med sikte på dem gasade vi på och hämtade in gruppen som bestod av Öijer, Samuel Oskarsson, teammate Jonathan (som förövrigt körde grymt starkt idag!) ett ett par ansikten till.

Med 12 kilometer kvar gick vi även om samtidigt som vi fick kommentaren "här åker man och tar i, men ändå blir man ikappåkt!" av Öijer. Med milen kvar till mål går vi in i Markusbacken där de satt upp ett King/Queen of the mountain" segment då backen är brant och jobbig. Junell attackerade i foten av backen, jag och Henrik Blom svarade och kunde passera på toppen. Märkte att en lucka skapats och jag sa till Henrik att vi kör nu. Det var många bakom men vi gasade på på stigarna tillbaka mot Jarlstugan. Med ca 6 km kvar kommer vi förbluffande nog ikapp ännu en tremannagrupp bestående av Alexander Vincent Blomkvist, Joakim Jonasson och Martin Nilsson om jag vill minnas rätt. Sa åt dem att öka då en hjord cyklister var på ingång bakifrån. Blev lite skitnödig att de skulle komma ikapp då gruppen körde rätt långsamt. Men som tur var kunde Alexander ganska snart gå upp i spets och öka lite. Samtidigt har Jonathan lyckats slita sig loss där bakom och anslutit. Blir dock en ganska kortvarig visit i vår grupp då han ganska snart råkade köra in med framhjulet i mitt bakhjul och dra i backen, dock i låg fart i en sväng, så det var lugnt med honom.

Alexander, jag och Henrik Blom körde på bra de sista kilometerna inför mål och Henrik lyckades få en mindre lucka sista kilometern innan mål. Han vann av oss medan jag spurtade ner Alexander strax bakom, in på en blygsam 20:e placering i elitfältet. Inte alls där jag vill ligga resultatmässigt eller prestationsmässigt heller för den delen. Speciellt inte när man var uppe och nosade på top 10 på Långa Lugnet... Menmen, tävlingar kommer och går och snart är det min tur att köra så fort jag kan och grilla de andra cyklisterna :) Låg inför suggan 8:a i totala cupen, får se vart jag hamnar nu!

Over and out!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar