söndag 27 maj 2018

Hårt och dammigt på Långa Lugnet!

Halloj!

Åter ett blogginlägg efter avslutad cykeltävling. Har fått mycket positiv feedback kring racerapporter och det är kul så det kommer jag fortsätta med.

Idag var det dags för årets finaste tävling i landets finaste stad, Långa Lugnet i Falun. En bana som är hård och utmanande men även riktigt riktigt rolig. Åkte dit redan igår lördag och körde ett varv på Loop 3 tillsammans med Henrik Sparr och Alexander Ehrlin. Benen kändes sprättiga och loopen var väldigt snabbcyklad. Bådade gott inför deltävling 2 i långloppscupen.

Starten skulle gå 10:30 på Lugnets riksskidstadion, sedan gick startbacken uppför mördarbacken, känd från bl.a Skid-VM i Falun 2015 och Svenska Skidspelen.

Mötte upp resten av Cykloteket Racing Team strax innan kl 9 för att plocka upp tält och dylikt, innan vi började värma upp. Körde en sväng uppför Högbobacken och sedan nerför Faluns mest välkända och lättåkta stig Gamla Mormor. Sedan skarvade jag och Isak på uppför mördarbacken för att reka lite inför starten och det var lika jobbigt som jag misstänkt.

Nåväl, 10:30 gick starten som Jessica Blomkvist fick en fin bild på:


Foto: Jessica Blomkvist/Allebike













Kom iväg bra i starten och låg med i tät i botten av backen. Gick sedan kontrollerat hela vägen upp, fick slita lite på toppen när det platta ut lite, men i övrigt gick den bättre än jag hoppats på. Förra året hade jag rövben uppför och fick slita som ett djur hela vägen upp, men nu gick det bättre.
Det var lite spridning på klungan efter backen men på efterföljande grusvägar gick det på tok för lugnt så den hel drös kom ikapp och krigade sig fram i klungan så många av top 10 aspiranterna fick problem in på första stigen.

Foto: Cykelkanalen.se Startbacken. Fr V: Jag, Johan Limpan Lindbom, Erik Mattelin, Mikael Flockhart.



Startbacken. Foto: Cykelkanalen.se. Henrik Öijer på mitt hjul, Samuel Brännlund nr. 45



Där sprack det upp ordentligt och täten, inkluderat Emil Lindgren, Henke Jansson, Johan Landström, Dennis Wahlqvist kom iväg, medan jag hamnade i en andragrupp med b.la Martin Setterberg, Fredrik Lagercrantz, Johan Limpan Lindbom Eric Herlitz mm. Vi var en ganska stor grupp och jag slet rätt mycket för att hänga på. På stigarna var det inga problem men det var främst i igångdragen efter kurvur/ut från stigar som tog knäcken på mig. Hade inte tillräckligt med power i benen för det.
Låg hela tiden och åkte jojo 20 meter bakom klungan, sedan var jag ikapp, sedan 20 meter bakom, sedan ikapp... riktigt jobbigt mentalt att inte orka tillräckligt.

Efter drygt 16 kilometer när jag precis lyckats ansluta till gruppen igen råkar Lagercrantz krascha och punktera precis framför mig, så tappar klungan igen... Ett 20-tal meter bakom mig hade jag Isak och Staffan Arvidsson från Upsala CK. I "sprängbacken" kommer de ifatt mig och jag går in på hjul. Isak drar hårt och vi är strax ikapp Eric Herlitz som släppt klungan framför. Jag tvingas även släppa Isaks tempo upp där, passerar Eric och lyckas åter ansluta på nästkommande stigparti. Det blev dock inte långvarigt då jag inte orkade med farthöjningen på nästa grusväg. Jagade solo i några kilometer men förjäves. Passerade Erik Mattelin som dragit i backen, men som tur var gick det bra för honom och han kunde fullfölja.

In på Lugnetområdet igen väntade jag in Herlitz så vi hjälptes åt. På toppen vid hoppbackarna väntade Gamla Mormor. Oturligt nog började vi komma ifatt massa damer som startat en halvtimme innan oss. Med bristfälliga omkörningsmöjligheter på singletracken försökte jag passera dem vid bästa möjliga tillfälle. Det skapade en viss irritation hos mig men så var läget.

Foto: Cykelkanalen.se nedför Gamla Mormor

Foto: Cykelkanalen.se medför Gamla Mormor



Ut på andra loopen fick jag förstklassig langning av Malin och Jocke Nordin, stort tack för det! Min langare nr.1 (mamma) fick för sig att fylla 50 i helgen så jag fick åka upp i min ensamhet. Men det gick ju bra det å!

I början av andra loopen kom Mattelin ikapp igen, och hade dragit upp Henrik Enberg. Vi var nu fyra stycken som hjälptes åt. Eller ja, Mattelin drog lite i början av loop 2 sedan var jag den som fick vind på näsan resten av resan. Passeringarna av damer kom allt tätare och var bitvis krångligt att ta sig förbi. Efter ett tag släppte Mattelin oss men när vi närmade oss skidstadion igen anslöt han, tillsammans med en svinstark Johan Norén och Jesper Svensson som inte lät någon eller något komma mellan hans framhjul och Noréns bakhjul.

Ut på tredje och sista loopen fick jag ytterligare en langning sportdryck av Malin, och efter det satte Norén fart på motionsspåren upp på Lugnet. Bet i hårt medan vi förlorade Mattelin. Då jag inte har något problem med att dra och har problem med att ligga på hjul så fick jag upp och tryckte på lite på en stig, trots att jag var riktigt trött. Inget hände mer än att jag blev aningen tröttare.

Foto: Långa Lugnet. Ut på Loop 3. Johan Norén, Jesper Svensson, Erik Åkesson, Henrik Enberg, Eric Herlitz


Loop tre består av stora delar skidspår, och de som åkt skidor på Lugnet alternativt  sett på vinterstudion vet att de skidspåren inte är platta. Norén körde riktigt starkt uppför och både jag och teammate Eric tvingades släppa dem samtidigt. Svensson och Enberg krigade sig kvar på hjul, starkt gjort. Jag och Eric åkte tillsammans ett tag innan jag märkte att han nog var lite tröttare än vad jag var, och jag fick en liten lucka med typ 6-7km kvar. Efter det är det i princip bara utför kvar, med några få lite kortare backar. Fick upp farten lite och närmade mig Norén och co som tagit sig ifatt Martin Setterberg. Gjorde ett halvhjärtat försök att gå ikapp men jag var alldeles för trött. Passerade en krampfylld Linn Gustafzzon strax innan Skjulsarvsstugan där det sedan är bara nedför i 3 kilometer tillmål. På stigen "Second Chance" kom jag ifatt Emmy Thelberg också, förstod att jag var nära damtäten och ville inte förstöra något i deras tävling. Emmy brukar vara stark och kunna vinna, så hon skulle kunna varit först. Frågade henne om jag skulle kunna få passera henne när Second Chance var slut, men hon var snäll nog/misstolkade det jag sa och lät mig passera på plats. Riktigt snällt trots att jag lika gärna skulle kunnat vänta till slutet på stigen.

Gasade på ner genom "Halloween Knights", även den en fin handbyggd stig. Ut genom fårhagarna på Lugnet sedan hoppade man på Gamla Mormor igen, för att köra nedre halvan ner till skidstadion och målgång.

Kom imål som 16:e man, hade hoppats på bättre än så men det var många bra med. Känns ändå som en nedgradering från fjolårets 10:e plats... Men jag hade dock inte mer i tanken för dagen och jag körde mitt bästa. Bättre nästa gång kanske...?

Foto: Malin Nordin. Uppför hästskon innan målgång


Resultat HÄR

Strava Här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar