lördag 11 augusti 2018

Cykelvasan 2018!

Halloj!

Nu är årets Cykelvasa körd och jag sitter i husbilen påväg neråt i Dalarna igen.

Resan mot Sälen började i onsdags när jag cyklade upp till Falun från Ransta. Fina ben, bra väder och fina vägar. Kom till Falun med ca 20 minuter kvar till 5h så jag skarvade på 20 minuter till. Passet landade på 151km och exakt 5h vilket ger mig 30,3 i snitthastighet. Bra urkörning inför Vasan alltså. Var ändå lite orolig över formen, då jag slet ordentligt på just grusvägarna och de platta partierna på Finnmarksturen i söndags.

I torsdags hämtade mamma upp mig med husbilen och vi tog oss upp till Sälen. Vaknade upp till regn och jättekalla grader på fredagsmorgon, vilket inte gjorde en pepp på att dra ut och köra ett väckningspass. Kom ändå ut strax efter k 12 tillsammans med Mateo och vi körde upp på toppen av Lindvallsfjället och sedan ner på deras Rosa led, riktigt fint. Därefter var det lite fotografering med teamet och olika sponsorer och Vasasprinten som vi kollade på.

Mot kvällen började det blåsa något fruktansvärt mycket, och vi åkte ner och parkerade husbilen nära start vid Berga By, tillsammans med Adam Gustafsson och hans far. Trodde helt seriöst att bilen skulle blåsa omkull, och kunde inte somna förrän strax efter 12 när jag bestämde mig för att lyssna på musik. Då slockna jag direkt.

Det var fruktansvärt skönt att få stå i elitledet vilket gjorde att jag inte behövde köa in i startfållan alls utan kunde värma upp och rulla in strax före kl 8. Det var riktigt mäktigt att få stå där framme på en så prestigefylld tävling som cykelvasan ändå är.

08:15 gick starten och vi rullade iväg. Det gick riktigt långsamt uppför backen, låg på bra mycket lägre puls än tröskel. det gjorde att det fylldes på ordentligt bakifrån med folk från led 1, 2, 3 som kom ifatt och bara måste köra förbi... Tycker det gick riktigt långsamt egentligen första 15-20kilometerna. Mycket farliga omkörningar och oroligt i klungan vilket resulterade i en del "nästan" krascher och liknande. Är i dessa lägen alldeles för snäll och låter ofta folk gå förbi vilket inte är bra. Kommer för långt bak i dessa lägen för mitt eget bästa.

Strax efter Mångsbodarna, på en grusväg efter 19km tog jag en gel, för jag vet sedan tidigare år att jag glömt/inte hunnit äta eller dricka mycket innan vi kommer till Tennäng, där det är en jobbig och ganska lång backe. Där har jag alltid fått en svacka och tappat tid och placeringar... Nu var jag lite trött in mot backen, men kunde gå ut lugnt och sedan öka och ta placeringar och gå ikapp en grupp på toppen av backen. Där fick jag även en ny flaska sportdryck av mamma, trots att jag bara tagit ett par munnar av den jag hade på.

Det hade spruckit upp in mot Risberg och jag låg i en andraklunga, ca 15-20sek efter tätklungan. De saktade in strax därefter och vi kom ikapp, såväl som gruppen bakom oss.. Nu var vi en riktigt stor grupp som närmade oss Evertsberg och halvvägs in i loppet. I backarna kunde jag gå med utan större problem och kände att jag var stark. På grusvägarna fick jag slita desto mer, dock inte alls på den nivå som det var förra helgen. Efter Evertsberg går det ganska mycket utför, och det hade återigen spruckit upp lite inför spurtpriset i Evertsberg. Det var en lucka fram som vi fick täppa till, jag, Ringvall och ett par norrmän hjälptes åt. Vi kom ikapp dem efter ett tag och vid vägundergången vid Vasslan var vi åter en stor förstaklunga. Jag kände mig stark och hoppades kunna göra någonting i Lundbäcksbackarna som strax skulle komma. Fick en flaska sportdryck av mamma igen vid Vasslan.

När Lundbäcksbackarna väl kom var jag alldeles för långt bak när det började köras på och spricka upp. Kom ändå in i någon form av tredjeklunga tillsammans med Emil Hedlund, Fredrik Lagercrantz, Henrik Blom, Sebastian Högdahl och några fler som bara låg på rulle b.la en del norrmän. I sista backen innan Oxberg kom vi ikapp Henrik Sparr, Jonas Ahlstrand och Edvin Wilson bland annat. Tillsammans bildade vi en  tredjeklunga som låg ca 10-15sekunder bakom andraklungan hela tiden. Hela tiden turades jag, Lagercrantz, Högdahl, Svensson och Hedlund åt att dra fram klungan medan 7st andra bara låg med. Vi slet på där framme men tog aldrig in något på andraklungan. Kilometerna rullade på ganska snabbt och vid Eldris med 9km kvar förstod jag att det skulle bli en supertid.

Med 4km kvar började Wilson och Ahlstrand visa fram fötterna lite och gick upp och höjde farten ett par gånger. De lyckades inte bli av med några och gav sig efter ett tag. Ahlstrand försökte en sista gång in på campingen med 1km kvar. Gick in på hans hjul och fick med mig mer fart uppför sista knölen efter campingen, så jag passerade honom. Inte min plan direkt men nu blev det så. Var först in på det 700meter långa upploppet och gav allt jag hade från start. Hade ledningen till ca 2/3 av upploppet då jag blev passerad av Lagercrantz, Svensson, Hedlund, Sparr, Wilson och Blom. Rullade imål som 26:a nöjd med loppet på tiden 2:42:37. Micke Olsson vann på 2:40:16 så jag var endast 2:21 bak, vilket jag är jäkligt nöjd med :)


Strava:




Bild efter målgång:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar