fredag 21 augusti 2015

Cykelvasan 2015

Hejsan

Även i år har jag cyklat cykelvasan, och tack vare min tid på Ränneslättsturen så fick jag starta i första startled. Jag tog det lugnt i början och hittade en bra klunga att ligga tillsammans med. Passerade Smågan efter 9 kilometer i ett långt tåg av cyklister i hög fart. Sedan delade det på sig mer och mer och jag hittade en klunga med ca 50 personer som jag låg med. I Mångsbodarna efter 30 kilometer såg jag Ted en bit framför mig, så jag visste att jag hade honom inom sikt. Men strax efter det fick jag en liten svacka och kände mig svag, men som tur var varade det endast i några kilometer innan jag kände mig starkare igen.
I Evertsberg efter 45 kilometer hade min klunga nästan kommit ifatt klungan framför, där bland annat Ted och Jenny Rissveds var med. Vår klunga hade endast ögon på deras ryggar så vi märkte inte när de åkte fel. Vi var säkert 150 pers som åkte vänster, ner mot Älvdalen istället för rakt fram. Efter några kilometer i nerförsbacke i nästan 60 km/h så märkte jag och fler att det kändes fel. Inga människor. Inga kilometerskyltar. Bilar som åkte i båda riktningar.

Jag, Kim och Jakob Engström bestämde oss för att vända upp igen tillsammans med flera andra. Men vägen tillbaka till banan var lång. och uppför. Vi satte på en bra fart upp och när vi äntligen var uppe på banan igen hade vi kört uppför i ca 2,5 kilometer, och ner lika långt. Aja, det var bara att bita ihop och köra på, trots den slösade energin och extra kilometrarna i benen. Passerade fler och fler på min väg tillbaka mot Mora och jag hade bra tryck uppför de nyinsatta Lundbäcksbackarna strax innan Hökberg. Från Hökberg till Eldris låg jag långt fram i en rätt stor klunga. Nånstans där emellan så fick jag och en till kille en lucka från vår klunga. Så vi två samkörde och hjälptes åt att dra. Vi passerade många och hade bra tryck in mot campingen. Där inne var vi en hetsig klunga som alla ville vara längst fram i. Jag var taktiksmart och väntade till strax innan man kom till näst sista backkrönet innan bron över dammen och drog om massa där, innan jag gick upp i spets uppför backen. Sen var det bara det sista krönet kvar innan den långa asfaltsspurten. Fick flera meter på klunga i backarna och kunde dra det längsta strået i klungan.

Kom imål på 3:10:02 med fem kilometer extra och 31,4 i snitt på 99,32 kilometer. Låg på 150 plats innan felkörningen och efter det låg jag på 430 plats. Körde upp mig 100 placeringar och kom imål som 330de person.

Är grymt nöjd med loppet i sig, hade som mål att vara under 3h, och det hade gått enligt planen om jag höll mig på banan ;) Nästa år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar