fredag 4 november 2016

Äntligen vinterdistans!

Hejsan!!

Jag skrev ju i tidigare inlägg att jag skulle köra ett (minst) 4 timmarspass i veckan och det är väl så kul så här års. 4 timmar är ju alltid kul, speciellt ensam och med grusvägar så mjuka och skitiga som de bara kan vara på senhösten. Nåväl, veckans fyratimmars är klart iallafall, det kördes igår i 0 gradig väder. Planerade in att cykla till Färna där farmor och farfar bor, samt kusinerna har stuga där och är där på höstlov.

Stack iväg vid halv 9 och hann bara ett par meter utanför garageuppfarten innan jag såg dagens första vilddjur i form av en stor och fin räv som sprang över gatan och in på grannens garageuppfart där den stod och betraktade mig när jag cyklade iväg. Styrde iväg med siktet inställt på Svanå till att börja med, där jag planerade ett snabbt stopp för att fota. Grusvägarna dit var mjuka, skitiga och jävliga, precis som de ska vara.



Efter Svanå fortsatte jag att köra grusvägsrally bort till Ramnäs där det blev nästan en mil asfalt innan jag svängde in på ännu en ny grusväg mot Usträngsbo. Denna grusväg var mycket hårdare och mer kompakt, så den gick relativt fort. Med några kilometer kvar till Färna cyklade jag förbi en spång brevid vägen, och såg direkt ett utmärkt fotoställe.



Tillbaka upp i sadeln och vidare hem till farmor och farfar som bjöd på ett par mackor.

Hemvägen körde jag lite annorlunda ut ur Färna för att det inte skulle bli så ensidigt med samma grusväg. Så första milen efter fikat gick på en annan grusväg innan jag kom ut på den första grusvägen till Usträngsbo igen. Efter det bestämde jag mig för att skita i att köra mer grusväg, mest för att det inte skulle bli mörkt innan jag kom hem pga tungcyklat och lite trött ben. Så jag tog vägen från Ramnäs till Skultuna istället, som är asfalterad. Därefter via Haraker, Munga och Hallsta hem. Skrapade ihop 11,2 mil och 4:25 på klockan. Klart godkänt.



Idag var det däremot aningen kallare, med 4 minusgrader när jag stack ut, vid 8:30 -tiden. Planen var 6x4minutersintervaller på den vanliga rutten jag brukar köra dem på. (Hem-Hallsta-Vagersta-Solinge-Vagersta-Hallsta-hem). Ganska precis 21 kilometer bort till Solinge och då lika långt tillbaka. Värmde upp i ca 8km innan jag brände av första intervallen. Kändes sådär, blev aningen stum och var ovan att andas med hög puls i kylan. Andra och tredje intervallen kändes aningen bättre. Vägen tillbaka känns ju alltid bättre, just för att det är vägen tillbaka och för att det börjar ta slut på intervaller. Överlag kändes passet bra, inga rekordtider på intervallsträckorna direkt, men säsongen är ju långt borta.



Nu i eftermiddags gymmade jag i ca 45 minuter och körde ett hårt bålpass. Gillar dem, bål är det roligaste/jobbigaste att köra på gymmet tycker jag.

Strava:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar