tisdag 24 augusti 2021

Rapport från Cykelvasan!

 Halloj!

Äntligen har jag fått mig tid att skriva en sen tävlingsrapport från Cykelvasan, som gick av stapeln i torsdags. Har haft riktigt fullt upp senaste dagarna.

Vi var ca 100 stycken som fick komma till start till årets Cykelvasa, som i år anordnades en torsdagskväll kl 17:00. De hade flyttat upp starten till Tjänahedens idrottsplats och vi drog iväg 45 minuter efter damerna. Det var kul att vasan blev av, även om det inte var samma känsla som det brukar, mycket mer avslappnat och lattjo. Tycker det gick lätt och kontrollerat uppför backen, och egentligen stora delar av loppet. Fram till Smågan var det ingen vidare tempo utan väldigt samlat. Försökte mig hålla mig långt framme vilket jag är dålig på, tenderar ofta att falla bakåt i klungan så att jag får lägga onödig energi på att ta mig fram igen, så även denna gång. Jag lyckades tappa en flaska sportdryck strax innan Tennäng, men det gjorde inte så mycket då jag körde med två flaskor, samt hade möjlighet för langning på toppen av Tennängen-backen. Valde dock att bara köra vidare med en flaska. 

Egentligen var det rätt händelselöst och tråkigt första milen, bortsett från några mindre krascher på grusvägarna samt en väldigt stor krasch på asfalten i 50+ km/h med b.la. Henrik Blom och Erik Mattelin. Det såg väldigt läskigt ut och trodde att det skulle bli något mer allvarligt, men som tur var klarade de sig båda efter omständigheterna väldigt bra.

I backarna efter Risberg trodde jag att det skulle börja köras en del, farten höjdes lite då och då men inget mer än så. På asfaltssträckan efter de backarna tog jag mig hela vägen fram. Passade på att ligga först i ca 10 minuter, blev längre än jag tänkt pg.a. ingen ville gå fram. Det krävdes nästan en track stand för att få fram några man. I Evertsberg var vi fortsatt väldigt många. Micke Olsson testade att gasa på utför efter kontrollen och fick med sig David Eriksson och norrmannen Kristian Klevgård, men de blev inkörda ganska snart. Kristian och David gav sig dock inte och stack iväg igen, och denna gång fick de den lucka de körde för. Fick en ny langning av Patrik Kagevi i Vasslan, vilket var perfekt. Tänkte att det skulle gå hårt uppför Lundbäcksbacken och efterföljande Oxbergsbacken, och det gjorde det. Ingen av dem är så värst långa, men underlaget i Lundbäcksbacken suger musten ur en, sedan är det endast ett par minuters återhämtning innan Oxbergsbacken. Gick med rätt bra, ca 20e man uppför Lundbäck, försökte sen att återhämta mig någorlunda. Brukar alltid gå hårt därefter, och det gjorde det. David och Kristian hade fortsatt en lucka, hur stor visste jag inte. Låg aningen för långt bak för att kunna ramla bakåt i klungan men fortfarande vara med i svansen på toppen. Tvingades släppa tillsammans med André Eriksson och John Nilsson. Vi var kanske 10 sek efter klungan när vi vek av på gruset ner mot kontrollen i Oxberg, och visste att det skulle kunna va möjligt att återansluta när farten tvingades ner vid kontrollen. 

Jag hade rätt, vi återanslöt till klungan och jag försökte ta mig framåt i fältet så fort som möjligt utan att slösa av den lilla energin jag hade kvar. I Hökberg med 19km kvar fick vi höra att vi hade 55 sek upp till ledaren, som nu var ensam. Strax därefter kom vi ikapp David, så det var norrmannen kvar i tät. Vi i KIA hade tänkt att vid scenariot med klungspurt, vilket skulle vara det mest troliga, skulle vi köra för Calle som har bäst spurt av oss. Så trots att jag blev avhängd innan Oxberg försökte jag göra mitt jobb och hålla mig långt framme, ta nån mindre förning här och där och försökta ta små attacker. Kände när vi närmade oss Eldris att jag inte hade mycket kvar, men försökte ändå vara aktiv. Innan Hemus hade jag fallit tillbaka en aning i gruppen, men det spelade mindre roll. Calle höll sig längre fram vilket var bra. Jag tänkte att om jag orkade och fick möjligheten skulle jag försöka ta mig fram lite igen, men det går så otroligt fort och alla ska försöka ta sig framåt genom Moraparken så det var nästan lönlöst. Igenom den nya passagen över ån med en farlig stolpe i mitten innan vi vet av in på upploppet. Vi hade inte kört ikapp norrmannen Kristian Klevgård som tog en välförtjänt soloseger! min grupp spurtade in om andraplatsen 30 sek bakom norrmannen och den platsen knep Wengelin. Vi fick in Calle som 6:a vilket är riktigt bra, trots att han var missnöjd med spurten och blev lite stängd. Jag själv bidrog som svans i huvudklungan på en 18:e plats, och teamet hade även in Anders Solin strax bakom på 21:a plats vilket var bra.

Överlag är jag nöjd, jag gjorde det jag kunde med det jag hade för dagen och även om en 17:e-plats i en klungspurt kanske inte är något att hänga i julgranen är det ändå den bästa placering jag hittills har från Vasan, även om jag har varit närmare segern än 36 sekunder som jag var nu. 

Med målgång strax före kl. 20:00 blev det sent i säng.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar