måndag 20 maj 2013

KLIPPINGRACET 2013.

 Hejhej.

Igår var det dags för tävling två denna helg, nämligen klippingracet i Säter.
Benen kändes sådär på uppvärmingsvarvet som jag körde med Henrik. Både han och jag fick också punktering och som tur var var det på uppvärmningsvarvet och inte på tävlingen. Han hade bara en liten pyspunka så han pumpade bara in mer luft, men jag bytte hjul till lerdäcket bak och vi körde vidare.

Banan var riktigt rolig och det märktes att en av världens bästa cyklister, Emil Lindgren hade varit med och bygga den, då den hade några handbyggda stenpartier massa backar. Jag tycker att banan var en utav de roligare jag har kört och det var väldigt fina stigar och ett fåtal meter springspår. Vi skulle köra tre varv på den 5,2 kilometer långa banan. 15,6 km.

Min klass startade samtidigt som P13/14. Jag tog starten som började med en uppförsbacke. Väl uppe tog Henrik över täten och jag lade mig bakom honom. I en kurva lyckades jag välja fel spår och Anton Olstam, CSK Ludvika/ Allebike och Samuel Oskarsson, IK Jarl Rättvik/ Merida Grassgroot kom om.

I nästa uppförsbacke stumnade benen och de drog iväg. Stumningen höll i ända till sista loopen på sista varvet då jag kunde trycka på lite och öka avståndet till Pontus Anåker som låg 4:a och jag gick imål på en tredjeplats bakom Anton som vann och Henrik.
aIMG_4675
Jag tog starten. Foto: Mats Viklund




När jag och pappa kom hem från Säter gick vi ut i våran egna stig och förbättrade den lite på ett ställe, inspirerade av Säters bana: 

Idag och imorgon har vi studiedagar så idag passade jag på att trampa ur?? till Norberg och tillbaka, skulle ligga i sportzon 2 (60-70% av maxpuls) mestadels sa pappa och det tycker jag att jag lyckades ganska bra med. Och det där med att jag skulle trampa ur var ju inte så rätt, eftersom att jag var tröttare efter det här passet än efter tävlingarna i helgen.

Höll på i 3 timmar och 57 minuter.

Start Ransta: klockan 11.27 - 00.00 minuter - 0 kilometer.
Fikastopp 1, Västerfärnebo: klockan 12:26 - 59.00 minuter - 29 kilometer.
Vändplats, Norberg: klockan 13.19 - 113.00 minuter (1h53min) - 55 kilometer.
Fikastopp 2, Västerfärnebo: klockan 14.13 - 166 minuter (2h46min) - 81 kilometer.
Slut Ransta: Klockan 15.24 - 237 minuter (3h57min) - 106.30 kilometer.

det var en riktigt fin runda, med motvind hela vägen tillbaka från Norberg och två döda ben som inte ville arbeta som huvudet ville att de skulle göra. 




Som vi också vet var det Västerås XC i lördags och här kommer en bild som Ebba tog med sin iPhone:


När jag kom hem från Säter igår satte jag mig och kollade på första världscupen i Albstaadt on demand och det var riktigt kul att se mil Lindgren komma 20:a. Men det var inte lika kul att se Matthias Wengelin krascha och var tvungen att bryta.
I fredags vann Alexandra Engen damernas XCE, och Jenny Rissveds kom 5:a.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar