lördag 30 juli 2016

Alingsås UCI MTB Challenge, XCO!

Hallå!

Kom ner hit till Alingsås igår kväll efter att ha spenderat ett par dagar i farmor och farfars stuga utanför Hällefors. Hann därför inte prova banan igår kväll, utan det fick bli en tidig morgon i morse. Drog iväg den ca kilometern vi har till tävlingsområdet från hotellet. Första intrycket av banan var att den var tungkörd, då den till stor del var täckt av boklöv, och så regnade det dessutom... Så tungt blev det. Sen tyckte jag även banan var ganska förvirrande och annorlunda, då det var band lite överallt och mycket kurvor och annat som gjorde att man virrade bort sig lite. Men det var en fin och intensiv bana de har fått till här, galet jobbit utan en meter vila och även några riktigt tekniska passager.

Vi startade klockan 10:45 och skulle köra fyra varv på den bana som mätte 4,6 kilometer. Fick en hyfsad bra start och låg med bra men i första svängen trängs jag på innern och många drar förbi på yttern. In på första stigen hamnar jag bakom Samuel Lord som tyvärr punkterar, så de framför honom fick en lucka som tog allt för mycket energi att täppa till. Men jag gjorde det och låg sist i tätklungan hamnade bakom Olstam som tyvärr inte hade bästa dagen och jag var återigen tvungen att ta mig ikapp de framför. Låg nu ensam med Linus ett tjugotal meter framför och Anton och ett par norrmän ett tjugotal meter bakom. Tog inte in på täten utan istället lämnade de en norrman själv framför mig som jag jagade. Märkte att en Rye-kille (norrman) låg ensam några sekunder bakom så jag lät han komma ifatt och tillsammans körde vi ifatt den ensamme norrmannen framför oss. Vi låg tre ett tag innan Rye fick för sig att attackera från andra man, och jag som låg sist hann inte med att komma om så han fick en liten lucka som jag körde in, men det tog alldeles för mycket energi så jag tappade efter ett tag. Låg nu ensam med 10 sekunder upp och 10 sekunder bak. Märkte att norrmannen bakom körde fortare på andra delen av varvet än vad jag gjorde, och jag körde fortare första delen. Han kom ifatt i slutet på banans längsta stigning och låg på rulle fram till banans svåraste och brantaste passage, faktiskt lite obehagligt att köra då det var svårt att ha full kontroll över cykeln. Låg bakom honom in på sista varvet och märkte att han tog det lite lugnare för han visste också att jag var snabbare här. Men jag låg kvar bakom och vilade upp mig då jag anade en attack på andra halvan, och det var även lugnt bakåt. Det gick faktiskt galet långsamt där ett tag, nästan så man ville börja vissla en melodi för att visa att man hade krafter kvar. Men sen när vi passerat lagningen för sista gången började han öka på hans del av banan. Men jag satt kvar ganska lätt på hjul. I botten på längsta backen drar han igång en attack på höger sida av banan men jag svarar direkt på vänstra sidan och markerade att jag kunde gå om om jag ville, men jag la mig på hjul igen. Nu var han galet trött och jag kände att det här har jag nog. Han gjorde en sista chansning utför en svår passage av banan där det var som en trappa med två-tre trappsteg i taget och han fick en lucka då jag inte chansade lika dåraktigt som honom. Dock orkade han inte trycka många watt på grusvägen som följde så kom lätt ikapp där igen. Uppför sista stigningen och den korta slinga uppe på berget märkte jag att vi inte var många sekunder efter Rye eller Ted Pettersson som såg galet trött ut. Men vi skulle inte hinna ifatt då det inte var mer än 7-800 meter kvar. Utför den svåraste passagen låg jag i rygg på norrmannen och väl nere kunde jag pusta ut, det var inte kul alls att köra ner där, speciellt inte på tävling med så hög puls mm. Sista stenpartiet innan ett par chikansvängar och sedan upploppet. Vi tog olika linjer men kom ut samtidigt, låg kvar på hans rulle och litade på spurten. Sista svängen dock tog jag riktigt dåligt och trodde det var kört, men jag hamrade i ett par växlar och kunde komma förbi en riktigt trött norrman med 50 meter kvar till mål. Tog mig överraskande imål på en 5 plats vilket innebär några få UCI-poäng samt prispengar! Skönt.

(Fyran kom inte till prisutdelningen)

Imorgon är det dags för långlopp här i Alingsås, ett riktigt jobbigt sådant enligt Emil Lindgren. Får hoppas på starka ben och trötta konkurrenter. Hörs efter det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar