onsdag 27 juli 2016

Träning, Alingsås UCI & bilder från Engelbrektsturen

Hallå!

Sedan i söndags har jag känt mig ganska sliten, tror både värmen och tävlingen tog ut sin rätt. I måndags blev det bara ett lugnt rullpass för att försöka rulla ur benen lite efter loppet. Sedan igår tisdags körde jag intervaller på stig, rättare sagt 3 stycken 20 minutare maxfart på tekniska stigar. Dessa intervaller skedde här hemma i Ransta på MTB röda spåret, riktigt tekniskt och jobbigt spår. Varje intervall var ca 1,5 varv och tanken var att förbättra att ha fart och ligga över "the zone" när jag kör på stig då jag känt att det är det vi kommit fram till att jag tappar tid på tävlingar. Men dessa intervaller kändes bra, trots rätt sega ben. Mellan intervallerna hade jag10 minuter aktiv vila, så jag tog ett varv runt elljusspåret under vilan. Planen var att köra 2,5h aktivt och när intervallerna var klara hade jag 50 minuter kvar att köra, så jag drog hem, fyllde vattenflaskan, testade en gammal stig som jag inte kört på flera år och sedan körde jag ut mot Kumla Kyrkby, ut till Kilaslinken för att vända tillbaka till Tärna folkhögskola och sedan hem via Holmbo. Ca 40 kilometer och 2:30h.

Då jag oftast inte skriver här varje dag om har och vad/var jag tränar, kan ni som är intresserade följa mig på STRAVA där ni kan se tid, distans, kilokalorier, vart jag kört, höjdkurva mm. Väldigt intressant iallafall!

Idag var siktet inställt på Björnöbacken i Västerås, en av de enda ställena man kan träna backintervaller i närheten. Dock endast enminutare... Men det passade perfekt då det var det som stod på schemat för idag. Backen har ett snitt på 7-8 % och har imponerade 19 höjdmeter. Körde tio stycken, fem ute i backen och fem i liftspåret. Kräkjobbigt, verkligen. Intervalltiderna varierade mellan 1:14 och 1:30 sek i "backen" och 54 sek till 1:00 i liftspåret.

Jag startade passet vid Cykloteket på Hälla och avslutade vid Tunbytorp. Imorgon ska det bli skönt och välbehövligt att vila!

Nu till helgen är det dags för SWE-Cup igen, denna helg i Alingsås och Alingsås MTB Challenge. på lördag är det UCI-race i XCO och på söndag är det ett Marathonrace. är taggad inför detta och känner mig nästan i bra form igen!

Har även hittat många bilder från Engelbrektsturen, Mårten Dalfors bilder på Facebook här, Happyride.se´s bilder här, Eva Önnemars bilder här:

Bild: Eva Önnemar 
Bild: Eva Önnemar

Bild: Eva Önnemar

Bild:Happyride.se

Bild: Happyridese

Bild: Happyride.se

Bild: Happyride.se

Bild: Happyride.se

Bild: Happyride.se

Bild: Matti Narkiniemi

Bild: Matti Narkiniemi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar