måndag 17 september 2018

Hagströmska CX Pokalen och SWE-CUP

Halloj!

Måndag morgon, dagen efter en fartfylld helg i regementesparken här i Falun. Jag har debuterat på cykelcross i helgen och ska väl försöka sammanfatta de båda tävlingarna i ett par race rapports. Frågan är bara hur man kan summera något som är över så snabbt, och är så jobbigt så det flimrar framför ögonen.

Ska försöka.

I lördags var det CX Pokalen vilket innebär att det är Herrar A och Herrar B klasser, istället för elit, junior och mastersklasser. Så i Herrar A var vi en hel del, även juniorer och de bästa master-åkarna. Blev typ lottad till andra startled vilket jag får vara nöjd med, då det går i 110km/h fram start och en snäv vänstersväng i lösgrus efter 60 meter. Vi var 33 startande i klassen, och skulle köra ca 50 minuter. Hade inga högre förhoppningar om placering eller liknande, bara att bli trött och ha gjort mitt bästa.

Starten gick och jag kom iväg helt okej. Men det var en hel del som lyckades tränga sig förbi ändå. Efter ett par svängar kom vi fram till trappan och skulle börja kuta. Låg väl på ca 15e plats inledningsvis genom första delen av banan som var fler kurvor än Stelvio och Sa Calobra tillsammans. Så det var bara att börja vrida på styret hit och dit och hoppas man kom rätt. När det sedan började komma lite raksträcka och motlut var det bara att trycka på och passera ett par killar. Uppe längs regementet hade de lagt ut löphinder så man var tvungen att kuta igen. Det gick bra och resterande av varvet var inga större svårigheter. Det är jäkligt stötigt att cykla på gräs utan dämpning, märkte jag. Vi skulle ner och runda Dalavallen och sedan upp och varva igen. Det hade gått sjukt fort på strax över 5min/varvet och en snabb uträkning senare kom jag fram till att det skulle bli en hel del varv.

På andra eller tredje varvet tog jag mig ikapp Oscar Lind, sedan anslöt också Kimmo Kananen, och vi   lyckades skaka av oss b.la. Lukas, Elias, Filip Stark mm. Vi höll ihop i typ 4-5 varv innan vi kom ifatt svenske mästaren Martin Eriksson som hade fått problem. Han lyckades lösa problemet när vi kom förbi och hängde på några meter innan han stack. Oscar orkade hänga på medan jag och Kimmo fortsatte köra i mänsklig fart. På näst sista varvet orkade jag inte hänga på Kimmo heller utan tvingades släppa. Körde resterande av loppet ensam och kom imål som 9:a, 14 sek bakom Kimmo och 2min58sek bakom Henke som segrade.

Igår kördes SWE-CUP, där vi nu slapp junisarna och masteråkarna. Det minskade ned startfältet till hälften, och vi var typ 15 till start. Samma bana, samma upplägg, förutom att vi idag skulle köra en timme istället för "bara" 50min.
Stod i andra och sista led, kom iväg ganska dåligt. Men nu var det ju en timmes åkning, rena rama långloppet i jämförelse med 50min. Gott om tid att komma igår och passera. Hittade en bra grupp tillsammans med Filip Stark, Kimmo Kananen och David Risberg. Vi höll ihop ett par varv till innan Kimmo började köra på i tät och David och Filip tvingades släppa. Kort senare kom vi ifatt Hannes Forsby och vi bildade en trio. Kimmo gjorde nästan allt jobb med Hannes och jag på hjul. Vissa partier fick jag slita hårt satan på för att orka hänga med. Men jag slet mig med. På näst sista varvet attackerade Hannes efter vi kutat uppför trappan och fick en lucka ingen av oss orkade täppa. Vi höll dock på att ta oss in på hjul igen när Hannes sladdade till i en kurva, men han var för stark. Var säker på att Kimmo skulle attackera i backen innan löphinderna så förberedde mig för det värsta. Lyckades hålla i och gå med. Nu var det bara den lättåkta delen av banan kvar, och ett varv. Runda Dalavallen och ut på det sista varvet. Skulle jag bara orka slita mig med första halvan skulle jag kunna tänka på hur jag skulle försöka avsluta det senare. Slet mig med första delen och sen var planen att gå om i backen upp från Dalavallen, för efter det skulle det bli svårt att hinna passera innan mål. Men min plan gick i kras när Kimmo tryckte på redan på långsidan av fotbollsplanerna och fick några meter. Höll avståndet men orkade inte gneta mig ikapp, och jag fick inse att min plan fallerades. I mål 3sek efter Kimmo och 3min12sek efter Henke som vann efter 11 varv. Fyfan, 11 varv. Det kan jag knappt räkna till. Tacka vet jag långlopp där man hinner reflektera över vad och vilka som händer runt omkring en.

Tillbaka till en "vanlig" racerapport nästa helg från sista långloppet för i år i Ulricehamn. Ska bli kul!

NU: Plugg.

Strava:

Hagströmska CX-Pokalen


SWE-CUP



Bilder:

Samtliga bilder är tagna av Rickard Isaksson från söndagens SWE-Cup!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar