lördag 24 augusti 2013

CYKELVASAN 2013 + DM I SÄTER + SALA SILVERMAN

Då var ett utav de stora målen gjorda iår. Cykelvasan 95 km. Eftersom att jag fick en såpass bra tid förra året (3:42:66) och kom på placering 888 fick jag starta i ett utav de första startleden i motionsklassen, startled 7. Startled 1-4 var tävlingsklass. Starten gick 09:25 så vi fick gå upp 05:00. I starten låg vi i en klunga upp mot 10 pers i förstaklungan uppför startbacken. Väl uppe och en bit in på grusvägen kom andraklungan och drog upp tempot rejält. Jag låg bra med i klungan som smittade 34km/h till Smågen, 11 km.där splittrades klungan till några mindre klungor och tempot sänktes lite. strax efter det kom en grupp inklusive Mateo och körde förbi. Jag hoppade in i den klungan och la mig ganska långt bak. Klungan delades i två och jag hamnade i den anda gruppen.

Vid vätskekontrollen i mångsbodarna låg jag på en 612 plats. Jag var ca minuten snabbare än året innan. Efter trettiotvå km var det den första delen på asfalt. Plötsligt kom Lars Zetterberg farande och jag lade mig bakom honom. Men efter ett tag drog jag ifrån igen. en stund senare km Albin bakifrån också, han hade startat i startled åtta och körde riktigt bra!! Jag la mig bakom honom tills han ökade på mer efter några km. Efter 40 kilometer kom Vitill en asfaltsbacke nerför där jag kom ikapp Mateo Grip. Vi snackade lite innan jag drog iväg. Jag kände mig riktigt fräsch till Evertsberg och var tre minuter snabbare än förra året.

När vi kom till kontrollen i Oxberg hade Vasaloppets huvudsponsor, Preem, lagt in en backpristävling där de tog tid och om man hade snabbaste tiden fick man en cykel. Jag var INTE snabbast om man säger så. Jag var väldigt väldigt trött och klämde i mig en gel och ett par bananer vid stoppet efter. Sista milen försökte jag bara hänga med klungan, men när det var ca 6-7 km kvar fick benen en sjujävla fart.jag tog flera placeringar och kom imål på 3:29:42. Jag är nöjd med tiden förutom att pappa som startade två startled bakom mig tog mig med 32 SEK!!

Tillbaka till Falun för att börja skolan. På onsdagen följde jag och Simon med Selma till Säter, där DM skulle avgöras. Den bästa delen av sverigeeliten var där, t.ex. Emil Lindgren, Matthias Wengelin, Alexandra Engen, Kajsa Snihs... Emil är proffs och rankad 15 i världen, Matthias är svensk mästare, Alexandra är världsmästare i XCE (sprint) och Kajsa är SM 2:A.

3 varv på en skitrolig bana. Jag kom tvåa i min klass bakom Anton Olstam och Simon kom trea.

Idag var det dags för Sala Silverman. Jag var i lag med Alexander Dujlo och Antonio Lejvar Malm. Alex simmade sina 650 meter grymt och växlade till mig. Jag hade 30 km framför mig och jag satte av i full fart. Till Gullvalla gick allt som smort och jag hade tagit många placeringar. Jag hamnade mitt i ett gäng triathleter som körde sjukt fort. Jag hängde med dem resten av vägen. Med milen kvar började benen stumna lite.
Jag hade inte tänkt igenom avhoppet av cykeln så noga,  så jag kom farande i 35 km/h när jag hoppade av och började springa till växlingen. Benen gick knappt framåt och jag sprang allt vad jag pallade och växlade till Antonio. Han sprang allt vad han kunde hans 7 km och vi tog oss imål på 1:35, 8 min efter det vinnande laget och 5 min bättre än vad vi trodde. Det är gött!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar