lördag 24 januari 2015

4h 50 min


Lördag idag och det menas distanspass! kul. Trodde jag innan i alla fall. Föreberedde mig bra med 4 ägg och havregrynsgröt för att ha ork hela passet. 10 i 10 cyklade jag och Ludde ner till velodromen för att möta upp Martin och Herman. Vi skulle köra runt Rogsjön baklänges. Till en början kände jag mig rätt seg i benen efter gårdagens intervaller på BMX-banan men som tur var släppte det strax innan vi kom fram till Toftbyn.
I Toftbyn möttes vi av en hyfsat plogad grusväg, till en början i alla fall. Det var inte långt som var plogat på den. De nästa 15 kilometrarna kämpade vi sladdande fram i 15 cm nysnö på vägen, med hjulspår av bilar som man bara sladdade omkring på. 
Första pausen 
Andra pausen
Första fotopausen


Efter 15 km visste vi att vi skulle få gå en liten bit i snön. Det blev längre än vi trodde. 8 km traskande med en tung vinterhoj i 30-40 cm djupsnö iförda i cykelskor knäckte nästan psyket. Ca 2 timmar gick vi, och hoppades gång efter gång att det skulle vara plogat vid nästa hus vi passerade. Men icke. 
Bara att börja vandra...
Ni ser hur djupt det är, och detta var inte den djupaste snön vi gick i...

Hittade skoterspår!


När man redan brytit ihop och kommit igen mötte vi en gammal dam som vi frågade hur långt det var kvar till en plogad väg. "Där framme" sa hon och pekade ett par tre hundra meter fram. Till allas lycka hade hon rätt och vi kunde efter lite mer än 4 timmars cykeltur/vandring fortsätta vår väg mot Falun igen, de sista 35 kilometrarna.

Direkt när jag satte mig på cykeln igen märkte jag att jag hade mycket energi kvar i kropp och knopp, trots sammanbrottet i djupsnön. Märkte att de andra var väldigt krispiga så bestämde mig för att hjälpa dem lite med att ta en monsterförning från strax innan Bjursås hem till Falun. Alla mina tre cykelkompanjoner väggade en efter en, men som tur var klarade jag mig undan från väggen.


Var skönt att komma hem kl 15:50 efter att ha varit ute i 6 timmar med 4:50 aktivt och 70 km (8km/2h djupsnövandring)

Ska bli skönt att bara ta det lugnt imorgon, få sova ut på morgonen och inte ha några andra planer än att nöta på intervallerna mellan kylen och soffan.

Hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar