onsdag 10 juni 2015

Lida Loop 2015 - Sen rapport

Hej!

Tänkte skriva om mitt Lida Loop, som gick av stapeln i söndags. Jag stod den här helgen i fålla 2, jämfört med förra helgens fålla 4 på Långa Lugnet. Trots den hyfsade startplatsen gick starten inte riktigt som jag hade tänkte, fastnade bakom två trögstartade och föll ganska snabbt i fältet uppför slalombacken. Väl uppe vad det en stor klunga och jag lyckades köra fram mig många placeringar. Första loopen gick nästan endast på grusvägar/motionsspår, så de 22 kilometerna gick rätt så fort. Det tog ganska mycket på krafterna att hänga med i klungor på grusvägarna, så ut på andra loopen var jag rätt trött. Var knappt två minuter efter ledande Isak, Emil och Jonatan efter en loop.

I början på varv 2 så tryckte jag i mig en gel och försökte köra ifatt klungan jag tappat lite på. Märkte ganska snabbt att jag inte kom närmare, men bakom mig så närmade sig en klunga. Väntade in dem lite och i den klungan satt William Kloo med. Detta varv var det längsta, på knappt 23 km, jag för det mesta på rätt så tekniska stigar. Satt på Kloo´s rulle hela loopen och vi lyckades få en liten lucka till de andra i vår grupp på de längsta skogspartierna. Kände mig starkare och rätt utvilad nu efter 2/3 körda. Men eftersom att jag tog det lugnare på andra loopen tappade jag också mest på den. Tappade ca 3:30 till och och låg nästan 5 minuter efter Isak, Emil och Jonatan ut på sista. Ganska i början av loop 3 testade jag att rycka lite och fick en lucka ner till Kloo. Testade att öka farten och fick med mig några gubbar. Vi kom ganska snabbt ifatt August som hade gått ut på varvet ca minuten före mig. Min grupp hade bra samarbete och det gick fort. När det var ungefär 7 kilometer kvar kände jag mig trött, men tryckte i mig en gel och kom ifatt en kille som också hade tappat lite på de andra i vår klunga. Vi hjälptes åt på de sista grusvägarna men blev ifattåkna av August och några fler som hade tappat lite tidigare. Sista 500 metrarna gick nerifrån vattnet och upp ca halva slalombacken och sedan i mål. Tömde ut det sista jag hade uppför backen och var riktigt trött när jag rullade i mål, 5:24 efter vinnande Isak Nordin, och inte riktigt tre minuter efter Jonatan som kom trea och hade tappat 2:30 på sista loopen. Själv var det min snabbaste loop och var endast 46 sekunder långsammare än Isak.

4 minuter efter mig rullade William imål, väldigt trött. Jag kom återigen 4:a i juniorklassen och det gör mig trea i totalen i långloppscupen.

Jag och August i sista backen innan mål. Foto: Sofia Åkesson

Langning ut på andra loopen.
Foto: Ebba Åkesson

Foto: David Söderblom

Ut i leran på loop 2.
Foto: Happymtb.org

Foto: Happymtb.org

På Kloo's rulle på andra loopen.
Foto: Peter Karlsson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar