torsdag 3 mars 2016

Hemma i Sverige + sammanfattning av Mallorca

Hallå!

Är numera hemma i kalla, snöiga Sverige igen, efter en lång resdag igår. Skönt att vara hemma men tråkigt att behöva dra ut på vinterhojen för att köra ute igen. Åker upp till Falun redan i kväll för att kunna träna på som vanligt och även hinna plugga klart lite innan skolan börjar igen.

En kort sammanfattning av Mallorcalägret då.

33 timmar och 10 minuters träning uppdelade på 11 träningsdagar resulterade i ca 59 mil över stock och sten. (Sten, mestadels, men även ett par stockar). Oftast var det hyfsat bra väder men det blåste mycket, så så varmt var det inte. körde kortkort endast tre dagar och kortbent ytterligare två.

Två extra hårda pass hann vi med, distanspassen med tröskelintervaller i fyra stigningar per tur. De var de pass som skulle vara hårdast, och hårdast var dem. Annars samlade vi mest timmar i distansfart på tekniska stigar, så en landsvägsåkare skulle förmodligen skratta åt de få milen vi kört på trettiotre timmar.
Även ett par träningstävlingar hann vi med, en sprint och ett XCO. XCO:n kördes i såpabelagda stenar och lera så hal att man skulle ge den svenska leran en klapp på axeln får bra försök i jämförelse.
På vilodagarna spelade vi ofta pingis ute i blåsten ett par timmar om dagen och även stretching för att mjuka upp kroppen. Tre-fyra timmar plugg hann man också med. Så någon riktig vila blev det inte.

Året till ära bodde vi på ett annat hotell än normala Hotel Horizonte. Hotel Helios, årets hotell var bättre med bättre rum och bättre mat (och internet!). Men det låg på ett tråkigare ställe så jag anser att hotellet blev +-0. Det positiva med detta ställe var att vi körde på många nya stigar, vilket var kul, så nu hittar man även stigar österut om Palma.

Det negativa med denna resa var helt klart utslagen och den allergiska reaktionen jag och ett antal fler fick från fjärilslarverna. utslagen gjorde nätterna (och dagarna) till en mardröm och jag påverkades negativt av den dåliga och korta sömnen att jag inte orkade/ville ta i max. Jag sov max 4-5 timmar totalt per natt, och det är allt ifrån optimalt när man är på träningsläger. Jag var helt utmattad och låg mest på hotellrummet när vi inte tränade eller åt, vilket kanske inte var det roligaste för varken mig eller de andra.

Men allt som allt har jag fått en bra grund att bara öka ifrån, och som sagt, man behöver inte vara starkast i februari. Ska försöka formtoppa om en månad ungefär då tävlingarna ute på kontinenten drar igång.

Hoppas att ni tyckt det var kul att läsa om vår träning och annat på Mallorca! Kommer fortsätta skriva efter varje pass, och om jag inte gör det, så hittar ni min STRAVA längst upp till höger i Menyn.

Hörs!
Foto: Fredrik Höglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar