onsdag 15 november 2023

Att genomföra tester hemma - Del 2

I förra inlägget gick vi igenom critical power test. Test nummer två jag rekommenderar är ett Träningtillståndstest. Träningtillståndstestet är ett mentalt och fysiskt enklare test än critical power, och testet hjälper dig att följa trender och utveckling av din träning, och är, som namnet så uppenbart skvallrar om, ett test som visar ditt nuvarande träningtillstånd. Det tar hänsyn till effekt, puls, RPE (CR100), samt pulsdropp efter genomfört pass. Testet är kort (16:30min) som man kan upprepa ofta och använda som t.ex. uppvärmning inför sitt "vanliga" träningspass en eller ett par gånger i månaden. 

Bilden ovan är en visuell beskrivning om hur ett LSCT-test går till. Träningtillståndstestet är en utveckling av LSCT och utförs liknande men man struntar i 30-sek kalibreringsperioden mellan 60- och 80 % rampen.


Det man vill göra är att ta en varvtid (lap) på din cykeldator/träningsklocka efter 1, 6, 7, 12, 13 och 15 minuter. Anledningen är då vi man inte vill räkna med första minuten av varje intensitetsnivå, då den minuten används för att driva upp pulsen likt bilden nedan. 



Det bör standardiseras så gott det går med rumstemperatur, kalibrerad effektmätare och samma pulsband som du alltid har. I Toppfysiks analys-ark samlar man in all data och efter många genomföranden av tester följer man trendlinjer för de olika arbetsbelastningarna så man ser att den tid på träning man lägger ned verkligen gör resultat, och inte försämrar dig. Givetvis kan ett test visa sämre på en eller flera datapunkter än det förra testet, men det bör man inte tänka på mer än att notera det. Blir det dock en mer genomgående trend test efter test bör man ta sig en tänkeställare på varför, och eventuella förändringar i sin träning. 

Bilden nedan visar effektutvecklingens trendlinje på 60, 80 & 90 % nivåerna över 4 år. Som ni ser har varje testtillfälle varierats upp och ned (de färgade linjerna) men det viktiga här är att de gråa trendlinjerna stadigt går uppåt. 


2 kommentarer:

  1. Hej, följde länken och trodde jag laddade analys ark men det var en PDF som jag köpte. var hittar jag analysarket?

    SvaraRadera
  2. Hej Robert! Skicka mig ett mail till akessonerik3@gmail.com så delar jag en mall till arket till dig.

    SvaraRadera