söndag 24 april 2016

Fiskumrittet i Norge!

Hallå! 

Just nu sitter jag i bilen och närmar mig Falun efter en helg med tävlingar i Norge. Fiskumrittet har körts och det är en slags favorittävling, kört den de tre senaste åren. Banan är brutal och rolig med både naturligt tekniskt o byggt.

Tävlingen startade i går då det kördes tempo på XCO banan, ett varv med 30sek mellan starterna. Då jag var efteranmäld startade jag sist och fick jaga Freddan som startade framför. Kom iväg bra i starten och hade bra fart nerför åkern. Märkte att jag tog in sekund för sekund på Fredrik och i den naturligt tekniska delen längst älven var jag inte många sekunder bakom. När vi gick över vägen och in i den tekniskt byggda delen kom jag ifatt honom ungefär vid stenkistorna. Vi båda körde om två stycken i det partiet och ut ur det partiet mot mål kunde jag gå om Fredrik också. Spurtade imål på tiden 15:46 på en 12 plats, 1:26 efter vinnande Martin Siggerud. Fick 100 NOK för det så det var kul. 

Idag startade vi 11:05 och skulle köra 4 varv på banan som mätte lite mer än 5,5 km. Kom iväg hyfsat bra men längst ner efter åkern tog jag helt fel väg och följde efter de andra. Blev totalstopp i vänstra delen där jag åkte medan den högra gick mycket snabbare. Tappade några placeringar där men kunde snabbt gå upp och köra om en liten klunga. Fick med mig Linus Persson på hjul och vi låg tillsammans hela första varvet. Ut på andra sänkte jag farten lite och Linus gick om och ifrån. Låg ensam resten av loppet men hade två stycken jagande bakom hela tiden, ca 10 sekunder bak. Kände mig lite stressad men var ändå avslappnad så jag lyckades dra ifrån på sista varvet och gick i mål på en 14 plats, vilket jag är nöjd med! 

Känner mig bättre och bättre för varje tävling som går, så snart kommer väl det där snabba, lätta benen jag kan ha!! Bara att gasa vidare, nästa race är i Säter på lördag, UCI C2 kategori!

Foto: Pelle Persson 

Foto: Alexander Vincent Blomqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar