måndag 18 april 2016

SRAMliga Hammel!

Halloj!!

Sitter just nu på tåget från Sala till Falun, ska bli sjukt skönt att få komma hem, iallafall för några dagar. Sticker nämligen till Norge och första Norgecupen i Darbu/Fiskum på torsdag. Det är en tävling jag gillar och har levererat bra resultat från, så jag är förväntansfull!!!

Resten av resan då, sen senast. Vi reste i torsdags från Mulhouse i Frankrike ungefär 60 mil till en stad som heter Göttingen i Tyskland, strax norr om Kassel. Vägen dit gick fort och smidigt tills vi hade 25 minuter kvar. Totalstopp på Autobahn och stod stilla i tre(3!!!) timmar, pga en brinnande lastbil. Detta gjorde att vi kom till Göttingen vid 19 istället för 16, så det fick bli en kort träningsrunda i Götting-skogarna. Grymt fina stigar som jag skulle kunna spendera timmar och åter timmar på, men eftersom att det blev mörkt så blev det endast en timme. Tryckte på bra både utför och uppför, så får vara nöjd med det lilla jag fick. 

Dagen efter styrde vi upp mot Danmark och Fjellerup, där vi skulle sova över helgen, ca 7 mil från tävlingen i Hammel. 

På lördagen åkte vi till Hammel och testade banan, kom dit och det var svinkallt, svinblött och svinlerigt och start/målområdet skulle lika gärna kunna föreställa en cykelcrosstävling i slutet av november. Utöver så mycket lera anser jag banan höll bra klass, inte lika rolig som Bad Säckingen. Om jag ska vara lite kritisk så tycker jag att den var lite för lång för att vara en XCO bana, den va ca 6km. Men det fanns med både hopp, grymma utförsåkningar, skrå-åkning och även jobbiga uppförsbackar. Körde två varv med Anton Olstam så jag kunde banan sen. 

Igår då, var det dags för race. Startade kl 15:15 vilket jag anser är väldigt sent och väldigt jobbigt, kör hellre på morgonen. Startade två minuter efter eliten och skulle köra lika många varv, alltså 4. Det var tufft från första tramptag och man var tvungen att slösa så mycket extra energi redan första varvet för att man bara slirade omkring. Men kom fort in i ett behagligt tempo som jag höll i tre varv. Sista varvet var det slitsamt, och när jag kom ifatt en (vad jag tror) avdankad elitcyklist eller vääldigt trött junis så skulle jag köra om, men då körde han in precis framför mig så jag körde in i hans vevparti och var tvungen att springa uppför backen. Efter det blev jag lite panikslagen eftersom att de närmade sig bakifrån, så jag gjorde ett till misstag, gled omkull på en liten fjuttig rot och förlorade flytet helt. Och efter det ville inte heller växlarna fungera som jag ville, så var tvungen att dubbelklicka varje gång jag skulle upp eller ner en växel, vilket inte fungerade så bra. Blev omkörd av några och tappade flowet helt. Ett par kilometer kvar till mål och jag körde på så gott jag kunde. Kom imål som 18:e av 35 startande så det får vara okej. Tävlingstiden blev runt 1:30 vilket är väldigt länge. När jag gick med cykeln efter målgång snurrade inte bakhjulet något eftersom att det var fullproppat med lera som täckte igen allt... 

Tvätt av cykel så gott det gick, dusch sedan hopp in i bilen för att åka till Frederikshavn där färjan till Göteborg gick ifrån kl 22:30. Sov ett par timmar på färjan i en fåtölj och landade i Götet 02:15. Sträckkörde hem och var i Ransta 06:15. Vila lite hemma innan tåget gick mot Falun igen! 

Nu blir det ett par dagar med träning, plugg, sömn, mat innan bilen till Norge går på torsdag. Ska bli kul och ser fram emot det!

Bilder: 
Fint i Göttingen!
Göttingen 

Innan träningen på banan i Hammel i lördags

En bild på målrakan och varvområdet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar