onsdag 13 april 2016

Bundesliga Bad Säckingen!

Hallå där!

Yes, då var det gjort, min "riktiga" internationella debut. Jag och mamma kom ner till Bad Säckingen i Tyskland i fredags kväll och hoppade direkt i säng. På lördagen tränade jag på banan tillsammans med Anton Olstam, Ida Jansson och några till ur svenska landslaget som var på plats. Banan var teknisk och väldigt rolig. Starten var på asfalt i en uppförsbacke innan man vak in i skogen. Körde två varv på banan och tittade runt lite på svåra passager. Den var riktigt rolig och krävande.

Så, söndag och raceday. Starten gick klockan 9:30 och vi skulle köra fem varv a la 3,9 kilometer. Fick, inte oväntat, starta nästan längst bak så det var lite kaosartat i starten och första halva varvet. Första varvet tryckte jag på och försökte hänga med så långt fram jag kunde, men det fick jag betala för sen. Låg på rött för länge så blev väldigt trött de första två varven. Eftersom att jag inte hade någon aning om hur jag låg till jämtemot de andra junisarna i världen var det svårt att veta hur hårt jag skulle gå ut. Men på tredje varvet började jag hitta flytet och fjärde och femte kändes bättre. Kom på placering 62 av cirka 90 startande, så det får jag vara nöjd med i årets första tävling och min första internationella tävling. Svårt att ta sig fram med en startposition så långt bak... Hade väl okej ben, men inga pangben och det märktes varje gång asfaltspartiet kom, där slet jag illa. Något jag måste träna mer på.

Men överlag så är jag hyfsat nöjd med tävlingen, och någon gång ska ju vara den första? Bara att ta med sig erfarenheterna härifrån och jobba vidare.

Det var även riktigt kul att se att andra svenskar körde bra! I min klass kom Emil Hedlund 18:e, vilket gav honom en plats i landslaget i EM om några veckor. Även Carl Jarnhagen kom 44:de i min klass. I herr u23 kom Emil Linde 2:a vilket är grymt bra!!
Damer juniorer tog Ida hem segern stort, vilket också är grymt bra, grattis!
I damelit presterade Jenny Rissveds bäst och kom tvåa, men även Linn Gustafsson, Felicia Ferner och Alina Johansson kom bra till (36:a, 40:a och 45:a)
Herr elit vanns av Julien Absalon med Nino Schurter bakom sig. Emil Lindgren kom 28:a.

I måndags sken solen och jag skulle trampa från Bad Säckingen i Tyskland, via Basel i Schweiz till Mulhouse i Frankrike. Det var grymt fint i Schweiz innan jag kom in i Basel, (fint där också). I Frankrike körde jag längs Rhen ett tag innan jag vek av inåt landet mot Mulhouse. Turen tog 4:30 ungefär och 100 kilometer. Garmin visade 27 grader varmt som mest, helt otroligt skönt! Var ett snitt på 21,4 grader.

Igår var det skönt med en vilodag, då en stor del av dagen gick åt till att plugga.

Imorse styrde jag och mamma bilen ca timmen bort till Freiburg, där svenska och norska landslagen håller till nu i veckan. Det spöregnade hela vägen dit och även där. Jag mötte upp Ida och vi stack iväg tillsammans med norskarna. De skulle köra intervaller medan vi skulle köra distans, så de vek av efter ett par kilometer. Jag och Ida stack upp ca 400 höjdmeter på ett berg i en stigning som i lugnt tempo tog ca 25 minuter. Det regnade hela vägen upp, men man frös inte längre iallafall. Väl på toppen mötte vi Emil Linde som tydligen hade tagit en annan väg upp... Hejade lite på honom innan vi tog en sjukt rolig stig nerför berget igen. Den var i stort sätt handbyggd och tog ca 14 minuter att komma ner (inklusive stopp). Var lerigt och dant också men det var lika kul för det! Efter det styrde vi tillbaka mot byn och tog en liten extrasväng innan vi svängde av mot deras hotell. Man frös rätt bra då så det var skönt att bara köra 1:40 istället för 3h. Tog en dusch där och snackade lite med Emil Lindgren, Linde och Ida innan vi styrde tillbaka mot Mulhouse igen.

Imorgon bitti ska vi styra upp mot Danmark, där nästa tävling är. Ska väl köra ungefär halvväga imorgon, då det är 120 mil upp dit härifrån. Ska även passa på att köra ett intervallpass imorgon eftermiddag.

Bilder kommer ni få när jag är i Sverige igen, har får dåligt internet just nu för att kunna ladda upp bilder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar