lördag 28 maj 2016

Leriga (långa) Lugnet

Hejsan.

Jaha. Det där var en lerig historia. Jag fick stå i första startfållan vilket var skitskönt, dock orolig att snabbinsatsstyrka där framme skulle trycka på ordentligt uppför Skjulsarvsbacken. Men när starten väl gick var det en ganska behaglig historia uppför Lugnet. Låg på Wetterhalls hjul uppför nästan hela backen och det var ett bra hjul att hålla uppför. Första halvmilen var alla ganska samlade, jag låg med långt framme hela tiden. Men när första stigpartiet kom var jag aningen för långt bak för att gå med. En andraklunga formades och vi låg tillsammans i ett par kilometer innan även den splittrades. Hittade några bra ryggar att ligga bakom utan att behöva göra något jobb med att dra. Med ca 45km kvar kom den längsta backen på första loopen, jag tyckte vi var lite för många i klungan så jag ökade farten och fick med mig Pär Larsson från Västerås och nån mer kille. Tyvärr orkade jag inte hålla deras hjul hela vägen upp utan jag och en till hjälptes åt. Fick sällskap av några till resten av loopen, inklusive Linus Persson i min klass. När Linus kommit ifatt fokuserade jag endast på honom och brydde mig inte så mycket om åkarna runtomkring. Efter första loopen låg vi tillsammans i tät med en betryggande ledning. Hela andra loopen låg vi tillsammans, och efter ungefär halva den började mina växlar att strula. Inte så mycket men ändå irriterande. In på loop 3 hade vi dragit ifrån ännu mer och låg fortfarande tillsammans, men växlarna fungerade bara sämre och sämre. Jag var tvungen att hålla in växelreglaget lite halvt nästan hela sista loopen vilket resulterade i kramp i tummen. Till råga på allt gjorde Linus ett ryck i en rätt brant backe som jag inte kunde svara på, mycket pga att växlarna hoppade upp och ner av sig själv men även för att tröttheten kommit till kroppen. Körde själv resten av loopen och svor då och då över växlarna för att det skulle kännas bättre. Pricken över i:et gick jag omkull strax innan second chance också, i en lerpöl... Lyckades behålla min 2a plats i juniorklassen, distanseras med 2 min av Linus som körde grymt starkt. 
Foto: Kajsa Salmela
Foto: Tobias Lundin
Foto: Bernard Abrahamsson 
Foto: Niclas Brus




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar