söndag 28 augusti 2016

Pallplats på Huskvarna Mountain!

Hallå!

Som rubriken lyder var gårdagen, som spenderades till stora delar i bilen på väg till och från Huskvarna/Jönköping, väldigt bra. Vi startade inte förrän 14:45 så det behövde inte bli en alltför tidig morgon. Vi åkte ändå iväg runt 7:30 för att få god tid på oss att äta, hämta nummerlappar mm, innan jag fick testa banan kl 12:30.

Mötte upp gänget från Hagströmska + Martin för att köra ett träningsvarv. Banan var väldigt fin, torr och dammig, precis som när EM arrangerades här för lite mer än tre månader sedan. En bana med tre tuffa klättringar per varv och tekniska inslag. Jag personligen har inte tyckt banan passat mig tidigare gånger jag kört här med så mycket stigningar, men nu var banan lite annorlunda, gick ganska mycket på EM-banorna och jag har utvecklats sjukt mycket i uppförsbackar, så redan på träningsvarven kändes benen kanon och jag hade inga problem med backarna.

Uppvärmningen var inte optimal, körde fram och tillbaka på asfaltsvägen ett bra tag innan start, och tänkte med 20 minuter kvar till start dra iväg en liten spurt för att få igång benen extra. Pang sa det och kedjan gick av. Som tur var hann jag och pappa till tekniska zonen för att sätta på ett nytt kedjelås, för som tur var var det kedjelåset som pajat. Förmodligen p.ga att vi återanvänt det för mycket. Men det var riktigt tur att det hände då och inte i starten...

Starten då. Vi startade tillsammans med Elitkillarna i en så kallad MAXI-klass och jag förstod inte riktigt hur startordningen fungerade. Vi blandades ihop mycket då vissa stod längst fram, andra raden o så jag, Axel Lindh, Adam Gustafsson b.la i tredje och sista raden. Starten gick och som startplaceringen skvallrade om kom jag inte iväg alls i starten utan fastnade bakom många elitåkare, och var toksist i juniorklassen. Därför blev det extra mycket hets första halva varvet då jag inte ens såg någon junior framför mig efter startloopen. Fastnade bakom en till elitåkare som gjorde allt för att jag inte skulle få köra om, men i första backen kunde jag gå ut i lösgruset och köra om 5-6 stycken. Nu var det endast ett par eliter mellan mig och några andra juniorer så jag kände mig lite lugnare, men visste ju att kampen om vinsten var borta redan. Ut i Huskvarnas egna slalombacke, Strutsabacken och jag kunde komma om tre juniorer och 4-5 elitåkare. Låg nu fyra bakom Carl Jarnhagen, Linus Persson och Axel Höglund. Axel hade jag bara ett par placeringar framför mig så jag la mig bakom han och en till ett tag på första varvet för att återhämta mig lite. Gick sedan upp och om och drog ifrån Axel direkt men fick med mig elitåkarn. Vi hjälptes åt ett tag ut på andra varvet, och där stod pappa och skrek att jag hade 40 sekunder upp till Linus och Carl. Jag jagade vidare och kände mig fortsatt stark och lyckades skaka av mig elitåkarn samtidigt som jag tog in på en ny. Kom ifatt och gick om direkt och han hängde på ett tag ut på tredje varvet där pappa sa att jag tog in på Carl och Linus o var 33 sek efter nu.

När jag kommit uppför Strutsabacken en tredje gång såg jag att Carl hade ryckt från Linus lite, och hade ett par sekunder. Det motiverade mig lite att försöka gå ikapp Linus. Blev även ikappkörd av Henke som kraschat på första varvet. Släppte förbi honom och hängde på ett tag, men insåg snabbt att det gick lite för fort.
Ut på fjärde varvet och pappa sa att jag var 15 sekunder efter Linus. Jag hörde dock "50 sek till Linus", och tänkte alla möjliga svordomar eftersom att jag körde så hårt jag kunde och inte kunde tappa så mycket på ett varv. Insåg dock i första stigningen att det inte alls var 50, utan närmare 15. Pustade ut lite och körde på uppför serpentinerna. Där uppe var jag bara 7 sekunder efter och hade Linus i sikte och jag visste att jag skulle gå ikapp.

Kom ikapp Linus i Strutsabacken och märkte att han såg riktigt sliten och trött ut, och jag kände att jag hade en chans att ta hem andraplatsen. O det var så galet varmt där i slalombacken, där det var vindstilla och solen stekte på. Låg bakom Linus ett tag innan han ville att jag skulle gå upp. Gick upp och märkte att han tappade meter för meter. Ökade lite mer för att försäkra mig om att han inte skulle gå med. Ut på sista varvet och jag skulle bara behöva attackera de tre grymma klättringarna en gång till. Bara det var motiverande i sig. Körde på som tidigare och kunde utöka luckan bak till Linus.

Gick i mål som 2:a i junior, 1:54min efter Carl som körde riktigt starkt och 1:13min före Linus. Kul att ha en sån bra känsla och prestera så bra på en bana som aldrig tidigare passat mig, och det var väldigt kul att känna att jag var stark och kunde skaka av mig både elit och juniorer uppför. Hard work pays off.



Körde även lite tävling idag, i Västerås. Eftersom att crossäsongen närmar sig för de cross-cyklade cyklisterna i Västerås anordnar de träningstävlingsserien Helgmys som startade idag. Jag åkte dig för tränings skull och körde på min MTB. Var rätt seg i benen på rakorna och jag hade inte så bra pang uppför som igår. Så jag skulle ta det som träning. Planen var att ligga på nåns rulle första varvet så jag skulle hitta banan ordentligt, men jag tog starten och fick med mig en till. Han gick upp och drog ett tag när jag inte riktigt visste vart vi skulle, men vi fick snart en lucka till de andra. När vi kom fram till banans längsta backe och springbacke med massa sand fick jag en liten lucka då jag kunde cykla uppför. Luckan höll i sig och jag utökade väl ledningen varv för varv och kom imål som 1:a lite mer än 1 minut före tvåan. Riktigt kul arrangemang och kul att köra mot såna man inte vet så mycket om hur bra de är. Kan erkänna att det kanske var lite hjälp med MTB på denna bana som i princip är full av sand överrallt, men men. Kul var det och trött blev jag. Hade galet jämna varvtider också, med 7:32min
7:31min
7:40min
7:37min
7:42min.

Det var en fotograf på plats också så hoppas hitta några snygga bilder att publicera inom kort :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar