fredag 9 september 2016

Tömningpass - Done

Halloj!

Igår var det torsdag och när det är tävling på söndagar så innebär torsdagar ibland tömningspass. Alltså att man kör hårt och ganska länge så man tömmer kroppen på energi, för att sedan vara full av energi på tävlingsdagen igen.

Eftersom att jag tagit tre dagar av cykeln efter Bockstensturen i lördags (cyklade lugnt och gymmade i onsdags) var jag osäker på hur känslan skulle vara. Har formvis gått från klarhet till klarhet genom augusti, så jag var fortfarande ganska stark trots en kort förkylning.

Jag började med att cykla in till Sala och vidare till Järndammen för att köra lite stigar där. Det var bra många år sedan senast. Letade på några fina Strava-segment att hetsa på för att få in lite naturliga intervaller och pulshöjande i passet. Första segmentet jag körde tog 2:59min och jag var 2 sekunder efter KOM:et. Det kändes av i bröstet och lungorna efter första, så jag tog det lite lugnare innan jag stack ut på ett nytt segment.det tog dryga 2 minuter, men var osäker på om jag skulle ta KOM:et då jag stannade lite innan segmentet tog slut, så bestämde mig för att testa det igen, och då tog jag det. Det fanns även ett segment åt andra hållet som jag också tog. Till sist körde jag ett segment som gick på grusväg upp till Järndammstoppen, ca 1 kilometer lång och runt 20 höjdmeter. Klarade även att ta det segmentet, så jag åkte från Järndammen med 3/4 KOM.

Tillbaka genom Sala insåg jag att jag hade tid kvar på klockan så jag svängde via silvergruvan och riktade in mig på ännu ett segment som jag tog KOM på. Så 4/5 fick duga för dagen. Kul och givande med naturliga intervaller med olika intervalltider, sen är det altid ett plus att ta KOM.

Cyklade hem via Kila och Sätrabrunn och kom hem med 74 km och 3:00:56h på klockan. Perfekt.


På eftermiddagen/kvällen tog jag bilen till Skultuna för att köra VCK träning. Det blev inget hårt utan bara lite körning på deras fina bana och lite teknikträning med de yngre i klubben.

Idag är det vilodags och genomgång av cykel till helgens SM. Förhoppningsvis ska inte förkylningen ha sinkat mig alltför mycket, så jag hoppas på lika bra (eller bättre!) känsla som på Bockstensturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar