lördag 8 oktober 2016

5 km löptest + Hagströmska CX Pokalen

Halloj.

Igår bestämde jag mig för att springa 5 kilometer på tid, vilket jag, som den oerfarna nybörjarlöparen jag är, bara gjort en gång tidigare, och det var under Blodomloppet i Borlänge i maj. Då hade jag inte sprungit någonting innan och hade som mål att komma under 25 minuter. Sprang in med bra känsla och bra fart på 22.49, högt över förväntan. Så målet igår var att slå 22:49. Det började bra och hade bra fart första två kilometerna. Dock hade det (för mig) höga tempot från start börjat betala för sig och jag kände att jag började få håll. Började andas djupare och sänkte farten betydligt tills det var över. Som tur var höll det bara i ett par minuter. Efter halva sträckan kom banans ända backe, en ganska lång och jobbig jävel. Märkte direkt i backen att jag inte hade de där krafterna jag skulle behövt, och tänkte direkt på att ett PB inte skulle gå. Men jag försökte minimera tidsförlusten någorlunda iallafall i en kilometer till, innan jag svängde ut från skogsvägen och ut på grusvägen i öppet landskap. De som befann sig i Västmanland igår märkte nog att det inte var helt vindstilla, och den vinden fick jag rakt i ansiktet på banans ända helt raka raksträcka. Kändes som om jag stod still och när jag äntligen var klar med den vägen hade jag endast knappa minuten kvar för att slå mitt rekord, och ytterligare 800 meter kvar till 5km. Omöjligt att klara alltså. Sprang på 24:03 och det jag skyller på är:
1. trötta ben från men 11km löpning från dagen innan.
2. Sprang ensam, på Blodomloppet hade jag folk runtomkring + draghjälp
3. Mer kuperat och en lång sträcka motvind.

Får försöka igen någon annan dag!

Sedan idag, då var det uppstigning tidigt för avfärd mot favoritstaden Falun och en dag full av cykelcross. Jag skulle dock inte köra utan följde endast med som support och för att andas lite frisk Falu-luft igen. En fint arrangerad tävling av Hagströmska och det verkade som om de flesta uppskattade banan.

Imorgon är det åter dags för cykelcross, men denna gång hemma i Västerås i Hökåsengropen. Ska bli kul att kolla imorgon också, men klär nog på mig lite mer kläder än idag då det var riktigt kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar