fredag 20 januari 2023

Träningssummering december 2022

Träningssummering december 2022 - Totalt 82h

Månaden inleddes bra med bra träning och en bra balans mellan träning och jobb. Idre-lägret med DSA var riktigt bra och fick gå upp på skidorna för första gången i år. 7h skidor och 2h bollsport på 3 dagar blev man lagom mosig av. Sedan var det Velodrom-SM. Kunde prestera bra förutsatt min egen förmåga och begränsningen med sämre cykel och utväxling än övriga. 34sek efter Axel Källberg på 4000m med samma snitteffekt, men han hade dubbeldisk, tempodräkt, tempohjälm, skoöverdrag etc. Säger en hel del om vilken skillnad bra material gör. Men lyckades få en 2:a plats på 4km vilket jag är nöjd med. Övriga lopp, matchsprint, 1000m och poänglopp var jag med som statist och utfyllnad av resultatlistan.


Direkt efter SM drog jag på mig Covid (12/12), hade en riktigt dålig natt mellan måndag och tisdag med runt 3h sömn och feber. Febern höll dock bara i sig ett knappt dygn sedan övergick allt till en vanlig förkylning. Kunde börja träna lite lätt igen på söndagen med ett lugnt Wattbike-pass och ett gympass. Hög puls men det kändes okej. Inga bakslag därefter åtminstone. 

Tisdag 20/12 och torsdag 22/12 tog jag i på längdskidor men tog mig knappt framåt med sjukt hög puls jämfört med RPE och den fart jag hade. Så jag avbröt båda de passen och bestämde mig för att fokusera på att få in lågintensiv mängdträning i ett par veckor.


Cyklade till Mora 23/12 och fick 5h för första gången på ett ganska bra tag, vilket var skönt. Kallare än jag väntat mig dock men hade klätt mig okej. Lätt löptur i -17 på julafton för att komma undan familjen lite. Juldagen blev nästan 3h i -16, hade riktigt bra kläder för det och frös ingenting, förutom när jag cyklade ned till Orsa från Viborg i några kilometer, då var det ordentligt bitigt och jag fick bromsa utför så att det inte skulle bli så mycket fartvind. 

Dagen därpå var det nollgradigt och regn i luften, körde Kanonvägen upp till Älvdalen, sedan över Wäsa och Vasaloppsvägen hem. Riktigt fin tur trots bitvis regn och snöblandat regn. 4h.


Den 27/12 cyklade jag hem igen från Mora. Hade ställt in cykeln snöig och blöt i ett kallförråd över natten och när jag tog ut den så hade såklart både fram- och bakväxel frusit fast. Gjorde några tappra försök att hälla varmvatten på bakväxeln innan jag stack iväg, men det blev inte nå bättre. Det var en hyfsat bra växel med 50/25 som satt på iallafall, så på platten var det kanonbra men utför fick jag veva på ordentligt, och uppför stå och kränga. Mötte upp David Risberg utanför Leksand och tog sällskap därifrån hem, trevligt. Blev ändå 120km på en växel och benen var lite tröttare än vanliga distanspass när man kört så mycket lågkadens.


Ett gympass den 28/12 fick räcka. 


29/12 var planen att cykla hem till Ransta 135 km, men precis innan jag stack ut ringde mamma och sa att pappa blivit sjuk (visade sig vara Covid). Så planerna ändrades och distanspasset fick gå här i Falun istället, med Martin och David. Misärväder med 0 till +2 grader och nederbörd. Hade snöat någon decimeter som inte plogats bort. Det regnade slask första timmen och det blev rätt kallt och det kändes uppgivet. Höll på att planera om och endast köra 3h ute och sedan gå in och köra wattbike, men det slutade regna slask efter drygt 90 min och humöret blev bättre. Dåligt/inget plogat i Borlänge eller på cykelbanan längs 293:an, så vi körde på allmänna vägen där det var plogat. Cykelbanorna och stadsmiljön i Falun var också katastrof, tog oss inte framåt. David vek av medan Martin och jag körde runt Varpan. Det var ett misstag för där var det så in i helvete dåligt underlag med spårigt och 1 dm nysnö så t.om. jag tappade humöret en gång. Det blev ändå 5h ute så det var okej. Skönt att inte cykla till Ransta, då hade det blivit närmare 7h i dagens underlag.


30/12 var ett lätt rullpass, ett par plusgrader. Inget annat att klaga på förutom att det var riktigt halt. Fick årets sista punka.


31/12 blev ett till distanspass, denna gång med Tommy Olsson och Anders Wall. Otroligt halt även idag men en trevlig tur som fick avsluta året på ett bra sätt. Tommy och jag inledde året 1/1 med att cykla 4h tillsammans, och nu avslutade vi året på samma sätt. Kul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar