måndag 2 oktober 2023

Fyra saker jag ändrat inför/under säsongen 2023 - Nummer 3

NUMMER TRE:

Vila

Vila. Jag har vilat mer och oftare än de senaste åren. Inte bara fysiskt vilat, utan även mentalt. Kanske främst mentalt. Den största skillnaden tror jag har varit min inställning till träning. Tidigare år har jag blivit otroligt stressad över att hinna med träningen, och att den är prio ett i mitt schema och övriga saker får kretsa kring den. Det har fungerat i några år, speciellt när jag studerade och bodde ensam, men nu med både jobb och sambo måste jag ställa om mig själv. Det har varit svårt, och det har främst varit avslappningen mellan träning och livet i övrigt som tagit smällen. Jag har gått runt och varit stressad, butter och irriterad om jag haft för mycket att göra, för lite energi eller för lite tid för att träna. Tidigare har jag tränat ändå, även om träningspassen inte blivit kvalitativa och snarare stjälpt än hjälpt. 

Idag är jag mycket bättre på att planera, och inse att, "fan, på torsdag kommer jag inte hinna få in träning". Då är det helt okej och jag kan rent psykologiskt slappna av. Jag är mycket bättre på att slappna av, både under planerade och oplanerade vilodagar.

Att fuska med återhämtningen är inte bra för någon på lång sikt. Stress + Rest = Growth. Träning bryter ned och vila bygger upp. Fuskar man med uppbyggandet kan man inte vänta sig att få ett positivt stimuli av nedbrytandet heller. 

Q: Hur ser ditt förhållande till vila/avslappning ut?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar