måndag 18 september 2023

Fyra saker jag ändrat inför/under säsongen 2023 - Nummer 4

 Hej!

Inför året och säsongen 2023 har jag ändrat en del saker i min träning eller sådant som rör träning. I kommande fyra (eller fem?) inlägg kommer jag gå igenom varje sak jag börjat med, ändrat eller exkluderat. Jag tänkte börja med punkt 4, något som för utomstående kan verka helt irrelevant eller som en "marginal gain". Jag är dock övertygad över att denna lilla sak har förbättrat mig och mina prestationer.

NUMMER FYRA:

Andning.

Mätning av SPO2
Jag skrev redan i vintras  om att jag, högst troligt, lider av EIAH (Exercise-Induced Arterial Hypoxemia) vilket i praktiken innebär att jag har ett lågt syremättat blod i artärerna. Det är väldigt vanligt förekommande hos unga, vältränade män med stora hjärtan. Normalt sett ser man en syremättnad i artäriellt blod på  omkring 98 % under vila, som kanske går ner någon % under aktivitet och hård aktivitet, men den ska ofta hålla sig kring 95 - 98 % (Dempsey & Wagner, 1999).

Ett halvår senare står jag fast i att jag tidigare säsonger begränsades mer av detta fenomen än jag gör i dagsläget, och det har främst att göra med att jag dagligen tränar min andningsmuskulatur med min "Expand a Lung". Både inandning men främst utandningen. 

Vill ni lära er mer om vad EIAH är, och en längre text om det, rekommenderar jag att gå tillbaka och läsa blogginlägget från i våras.

Denna höst/vinter ska jag göra ännu fler och tätare mätningar av SPO2 under fler träningspass av olika karaktär för att se ännu mer hur det utvecklas för mig. Jag har som sagt använt min Expand a Lung nästan dagligen sedan januari men har inte gjort några fler SPO2 mätningar sedan april. 

Kommentera gärna om ni funderar över något, eller har något att tillägga.


2 kommentarer:

  1. Hej, jag är inte ung men har som du stort hjärta och låg syremättnad. Vad kan man göra för att förbättra det? Syrgas :-)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Syrgas skulle jag kanske inte rekommendera, men jag har använt mig av en "Expand-a-Lung" som ger motstånd även i utandning vilket tvingar mig till att fokusera mer på en rätt "explosiv" utandning. Har skrivit om det i ett tidigare inlägg: https://erikakessonsmtb.blogspot.com/2023/03/darfor-pumpas-mindre-syre-ut-till.html

    SvaraRadera