onsdag 21 augusti 2024

Race Rapport UEC XCM-EM, Viborg, Danmark

Hej!

Är hemkommen från en snabbvisit i Danmark. XCM-EM stod på agendan i Viborg. EM skulle egentligen ha körts tidigare i somras i Polen, men blev flyttat till Danmark av någon anledning. Det gjorde inte oss något, en mycket smidigare resa och en riktigt rolig tävlingsbana.

Jag och mamma tog husbilen ned mot Göteborg i torsdags, sov där och tog sedan färjan över till Fredrikshavn. Sedan var det drygt 1:40h kvar ned till Viborg. Anlände på fredag eftermiddag och hittade rätt på teamkompis Oliver Vesterlund och körde ett varv på banan tillsammans med honom. Vi skulle köra tre varv på en 25 kilometers-loop, med 8 kilometer startloop först. Jag var lite skeptisk till upplägget till en början, men när vi kom ut på banan och bara hade kört en dryg kilometer var jag såld. Den var otroligt rolig. Stigarna var som vilken XCO-bana som helst, flowiga och byggda med doserade kurvor, små dropp, punch-climbs osv. Sedan kom ett längre parti upp och ned på gräskullar, vilket var lite smådrygt. Körde över en golfbana och sedan in i djup bokskog innan man tog sig tillbaka mot området med de flesta byggda stigarna igen. 

Bansträckningen


Banan mätte som sagt runt 25 kilometer, och ungefär hälften skulle jag säga var grymma stigar, och ungefär hälften på gräsunderlag runt golfklubben, där det var små kullar upp och ned och ganska öppet och tillgängligt för vindar. Som tur var blåste det inte så mycket.

Gänget innan start.

Starten:

Starten gick inne i Viborg, vid deras domkyrka. Redan där var det rätt kaos, man visste inte krigt vart man skulle vara eller åt vilket håll vi skulle cykla. Vi herr-elit startade 09:00, dam-elit och masterdamer kl. 09:05 och sedan masterherrar 09:10. Redan där kan man ju, utan att dra för svåra slutsatser, att det kan bli problematiskt när man kör en varvbana. Nåväl, vi fick åtminstone starta först, och inte 5 minuter efter samtliga damer som det till en början var planerat...

Axel och jag innan start.

Jag har aldrig varit med om en så kaosartad masterstart. Den var rent av farlig och under all kritik från arrangörernas/UECs sida. Genom stan med massa stolpar, parkerade bilar, avsmalningar, uteserveringar och 90° svängar. Masterbilen körde ryckigt och det blev otroligt mycket start/stopp. Körde utför en backe, sedan en skarp inbromsning då vi skulle svänga vänster ut på en större väg, där trafiken inte var avstängd och vi skulle passera mötande bilar. Nej, det var riktigt jäkla dåligt. När bilen släppte oss var vi svenskar hyfsat samlade, ganska långt bak då folk körde i mötande filer och på trottoarer för att ta sig fram. Det var asfalt i ungefär en minut innan det blev in på en smal stig och tvärnitar där. Riktigt dåligt. Sedan fortsatte startloopen upp och ned på gräskullarna innan vi vek av och körde de sista 3 kilometerna på vanliga varvet. 

När vi närmade oss mål/varvning låg Oliver, Richard och jag samlade med Axel några placeringar längre fram. Det känns bra efter den hektiska starten. Kör igenom ett par svängar, accelererar lite och så PANG. Kedjan gick av. Helvetes jävla röv. Som tur var hände det precis vid den första tekniska zonen, så jag slapp springa någonstans. Alla passerade mig när jag stod där. Mamma och övriga hade inte hunnit dit efter starten ännu, med verktyg och grejer. Ropade runt och frågade om någon hade ett kedjelås att låna ut. Folk började leta och leta och tog fram Shimano kedjor och lås, eller äldre SRAM-delar. Funkar inte. Efter några minuter gräver en hjälte fram ett SRAM T-type-lås och vi får på det på kedjan och jag kunde fortsätta loppet, toksist med flera minuter upp till alla andra. 

Åkte runt och förbannade mig själv i några minuter, innan jag tog ett omtag och fokuserade framåt. Bara för att chansen till en bra placering försvann betyder det inte att man behöver ge upp. Speciellt inte på en så rolig bana, och med en såpass lång tävlingstid som det ändå är. Jag ställde in mig på att köra hårt men kontrollerat, köra ikapp motståndare efter motståndare. Efter en dryg kvart börjar jag se ett par åkare som jag ställer in siktet på. Kommer ikapp och passerar. 1-2. Två åkare inhämtade. Hur många skulle jag klara av att hämta in?

Började komma in i ett bra lunk och kom ikapp ytterligare två åkare några kilometer senare. Körde förbi den första och sedan den andra, Frederic Combert, som tog sällskap med mig ett tag. Brydde mig inte så mycket om honom utan fokuserade på att pusha på mig själv. Efter ett tag säger han att vi kan samarbeta för att köra ikapp fler. Visst, svarar jag men fortsätter att köra på. Ett tag senare kör han förbi och jag lägger mig bakom. 200 meter senare frågar han om jag vill köra om igen, vilket jag gör och sedan ser jag honom inte igen. Passerar första langning och åker sedan in i andra delen av varvet, som mestadels består av flowig, kurvig och asrolig singletrack. Kommer ikapp fler och fler på stigarna och kroppen svarar riktigt bra. Bryr mig endast om min egen prestation och om folk la sig på hjul eller inte struntade jag i. 

Närmade mig tävlingsområdet och får syn på täten, när vi möts vid ett ställe. Tittar ned på klockan och noterar vad tiden är när de passerar där för att sedan kunna räkna ut hur långt efter jag är när jag är där. Den var 1:16:30 ungefär när de passerde. Tänkte att det inte var så farligt, då det inte var så lång sväng för mig innan jag var där. Körde in och körde lite fram och tillbaka på festivalområdet, igenom langning/techzonen där jag körde av kedjan tidigare. Nu var mamma där och jag tog en langning med sportdryck och en med vatten att hälla över mig. Passerade varvning och ut på varv två av tre. Körde förbi två motståndare till, och nu var jag uppe i 10 passager första varvet. Efter att ha varit sist av alla, och 62 startande bör jag vara uppe på 52 plats nu tänkte jag. 

Fick lucka bakåt på de första stigarna och låg 10-15 sekunder framför de tre som jag passerat vid varvningen när vi kom ut på de mer öppna partierna över gräskullarna. Funderade ett tag på att vänta in dem och ta hjälp av dem med dragjobbet, men sedan bestämde jag mig för att köra på själv och om de kom ikapp så kom de ikapp. De kom inte ikapp på gräset och när vi körde över golfbanan, så då tänkte jag att de aldrig skulle komma ikapp igen. 

Ungefär halvvägs in i loppet började motivationen tryta. Fan, är det såhär hela tävlingen ska vara? Ensam med mitt eget huvud utan att se en enda människa. Det dröjde längre och längre mellan varje ikappkörning. Fördelen med att köra själv var att det var väldigt lätt att följa energiplanen till punkt och pricka. Två gel i timmen, varannan innehållande koffein och sedan sportdryck på det. Det kändes fortsatt riktigt bra och det var ingen större dropp i effekten. Nu började dock problemet bli att mastercyklisterna, både dam och herr, var ute på banan också, och jag började komma ikapp dem på stigarna sista kilometerna innan varvning. Oftast gick det rätt bra och smidigt att komma förbi, medan andra gånger blev de arga och ville inte släppa förbi en. Nåja, det spelade ingen större roll.

Vid sista varvning frågade jag mamma hur långt efter jag var, och jag var runt 4-5 minuter bakom Oliver. Det var ändå rätt bra tycker jag. Omkörningarna av mastercyklisterna skedde tätare och tätare, och när de var fler i klunga var det svårt att kunna komma förbi. Sjukt nog kom jag bara ikapp dem på smala stigar, aldrig på öppna gräspartierna. Bortsett från detta tycker jag ändå att jag fortfarande hade bra skjuts i benen på sista varvet. Självklart började jag bli trött och det gick något långsammare än tidigare, men höll ändå ihop det bra. Kom i mål som 45:a, 20:21min efter segraren, ca 16 minuter om man räknar bort kedjebrottet i början. Det är jag nöjd med, en väl genomfört prestation och tävling! Är extra nöjd över att kunna vända uppgivenheten och ilskan till att kunna jaga och ändå göra en bra prestation.

Resultat hittar ni här:


Strava: 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar