torsdag 1 augusti 2024

Race Rapport: Engelbrektsturen - 2:a!

 Halloj!

Från vänster: Micke Tjulander, Erik Åkesson, Matthias Wengelin, Hugo Porath & Noel Olsson. 
Foto: Cykelkanalen.se


Jag är väldigt nöjd! En andraplats på Engelbrektsturen bakom Matthias Wengelin är jag väldigt nöjd med.


Jag har inte direkt haft Långloppscupen som högsta fokus i år, när jag vill träna för att vara så bra jag kan vid de tre tillfällena (fyra tävlingarna) i världscupen, samt VM som. Två världscuper har redan körts, och endast en kvar och VM i USA i slutet på september. 


Men Engelbrektsturen. Det är cupens kortaste lopp, både distansmässigt och tidsmässigt, med en hög snitthastighet över 30km/h.


Jag kom tillsammans med Casper Johansson i god tid till Norberg, där det var blåsigt och kylslaget. Det skulle inte vara några förändringar på banan sedan tidigare år, så jag hade i stort sett hela banan klar för mig i huvudet inför start. Värmer upp en sväng med Richard Larsén innan det är dags att dra sig bort mot starten i centrala Norberg. 


Damerna startade 30 minuter innan oss herrar, och vi släpptes in i fållorna direkt efter deras start, vilket är lite dumt då man gärna vill värma upp lite närmare inpå start än så. Det borde räcka med 10-15 minuter innan.


Nåväl, starten gick och det gick ganska hårt första par hundra meterna, innan vi vek in på gräs/grusstigen som tog oss bort till banvallen. Jag låg med rätt bra runt 10-12 man och det gick väldigt lugnt bort på banvallen första par kilometerna. Sedan började folk vilja ta sig fram lite till, när vi närmade oss Klackberg och det började bli lite kritiskt att vara långt fram. Även jag avancerade en aning och tog mig fram runt 6-7 plats när vi körde 180° kurvan och sedan vek upp i första backen. Även här gick det lugnare än vanligt. Vanligtvis börjar det köras på riktigt hårt från botten de ca 90 sekunderna det tar upp, sedan får man återhämta sig utför dryga minuter innan nästa backe på runt 2-2,5 minut tar vid. Men nu gick det relativt lugnt första halvan. Jag hade bestämt mig för att hålla mig så nära Wengelin som möjligt, så när han började sätta fart och ta sig framåt i blåbärsriset till höger om stigen följde jag med honom i hans fartökning. Han ville nog bara vara första utför för han körde på rätt hårt.


Foto: Cykelkanalen.se


Han fortsatte köra en bit in i nästa backe. Jag kände mig oförskämt fräsch fortfarande, och lät Micke Tjulander och Anton Olars gå in framför mig bakom Wengan. Jag kände mig trygg där jag låg, och hädanefter gick det avvaktande igen. Det var en stor grupp tillsammans, jag vet inte ens hur många vi var. Men jag såg till att hela tiden hålla mig bland de fyra första och nära Wengelin. Nästföljande drygt 6-7 kilometerna på grusväg var nästan uttråkande långsamt. Ingen drog hårt och jag låg runt 150 i puls. Det mest stimulerande som hände var att åka och kolla på Olars bakdäck som sakta men säkert förlorade mer och mer luft i en pyspunka. 


Foto: Cykelkanalen.se


Det gick lugnt egentligen hela vägen från Kolningsberg till Stora Malmkärra, där vi gick från en lite mindre grusväg till en större. Där började det tryckas på ordentligt bakifrån och det märktes hur många vi egentligen var i klungan. Det var dock motvind och jag hade bra koll på när den kritiska högersvängen, direkt in vänster på stig skulle komma. Det börjades hetsas ordentligt, jag sa till Oliver i teamet att det kommer en högersväng in på stig snart, innan jag gick ut långt till vänster och tog mig förbi och svepte om på yttern in på stigen och in på Wengans hjul. Han passade på att trycka på på stigen för att eventuellt bli av med någon, vilket vi kanske blev. När första delen av stigen var slut, tog jag en sip sportdryck och Viktor Lindqvist gick om och lade sig framför mig. Vet inte om det var taktiskt eller inte, för när vi kom ut på nästa grusväg släppte han iväg Wengan lite, och jag fick gå om och ikapp när vi närmade oss Väster Djupkärra efter drygt 14-15 kilometer. 


Någon minut senare smyger Viktor iväg lite, Wengan låter honom gå och jag ligger kvar bakom honom. Olars frågar om vi ska släppa iväg honom, jag svarar att jag tänker åtminstone inte köra ikapp. Ingen annan heller tydligen. Men sedan fick Olars nog och täppte luckan fram till Viktor med sin pyspunka. Viktor hämtas in och strax därefter höjer Isak Fjordell Nordin farten och får en lucka som ingen ville täppa. Vi låg ett tjugotal meter bakom honom avvaktande, ingen ville köra hårt.


Vi närmar oss Halvarspenning och vätskedepån där efter drygt 18-19 kilometer. Vi var fortfarande en ordentligt stor grupp, fick inte riktigt grepp om hur många men skulle gissa på över 40 iallafall. Efter ett par hundra meter till hör jag bakom mig att någon går på hjul och sedan massa sladd-ljud och bromsar. Någon hade gått på hjul och ner i backen och fått med sig hela gruppen. Vad jag hört var det kanske 5-6 stycken som lade sig, resterande blev ”bara” hindrade av kraschen. Vet inte riktigt hur många vi var som klarade oss framför, men kanske 14-15 stycken skulle jag tro. Tror dock att vissa som blev hindrade av kraschen kunde ansluta igen. 


Vi började närma oss nästa ”kritiska” del av banan, när vi ska svänga av en mindre skogsväg med två spår, till den s.k. trollstigen. Där brukar det kunna gå fort och eventuellt spricka av något och det är kritiskt vem man ligger bakom. På skogsvägen låg jag direkt bakom Jeppe Dahlström och jag ville ta mig förbi honom innan stigen. Kunde komma förbi och klev in på stigen som femte åkare, i rygg på Hugo Porath. Wengan i front körde på hårt och det märktes. Hugo körde lite stressat och det märktes. Jag sa lite uppmuntrande ord till honom att hålla rullen och vi kom ut från stigen tillsammans, vilket var bra. Lite avspucket bakom där det blivit luckor.


När vi kom till Fragg efter 22 kilometer tog jag en ny flaska sportdryck och en strumpa med is att lägga i nacken. Kunde återhämta mig något och när vi kom bort mot skidspåren/stigen strax före ”Saxbacken” var jag taggad. Visste att en så kort, brant och hård backe på dryga minuten kunde få mig att slita onödigt hårt på efterföljande sprängstensparti. Jag var taggad att köra på uppför Saxbacken och klarade av att gå med utan större problem. På toppen stod Anna Pettersson och hejade och släppte förbi oss åkare som börjat komma ifatt lite damåkare. 


Sprängstensvägarna är aldrig roliga och otroligt mycket jobbiga och krävande än man kan tro. Vågar nästa påstå att det är det jobbigaste partiet på hela banan. Förra året körde Jakob Söderqvist så hårt där så jag trodde jag skulle stryka med. Satan så sprängd jag blev på sprängstenarna då. I år körde Wengan och Micke Tjulander hårt, men inte lika hårt som Jakob gjorde. Kunde gå med och nu var vi betydlig färre i tätgruppen, endast Wengelin, jag, Viktor Lindqvist, Micke Tjulander, Hugo Porath och Noel Olsson. Wengan körde hårt på stigarna/skoterspåren utför tillbaka mot Klackberg och vi började passera fler och fler damer. Tycker överlag det gick smidigt att köra förbi här, till skillnad från på Mörksuggejakten. 


I Klackberg efter drygt halva loppet. Foto: Cykelkanalen.se



Vi kom till depån i Klackberg och såg att vi hade runt 45-50 sekunder bak till nästa grupp. Strax efter Klackberg tog jag ett par flaskor med isvatten och hällde över mig för att försöka hålla nere kärntemperaturen något. Tog täten in på nästa stig och var inte riktigt beredd på att överfarten över asfaltsvägen inte var första stigen över, utan att man svängde över 3-4 meter senare. Jag svängde rakt in i bandet och var tvungen att trassla mig loss. Förlorade inget på det förutom positioner, men det var skit samma. 


Nu väntade Engelbrektsturens kanske lättaste, tuffaste kommande 8 kilometer, med först ”Dansarbacken”, som är en grusbacke på strax över 4 minuter. Dock skulle man väl snarare kalla det för slakmota än backe, då det endast är runt 50 höjdmeter som man tar på de drygt 1500 meterna. Men det brukar kunna gå ordentligt hårt uppför där, men nu var det ingen som ville ta tag i taktpinnen och grilla övriga. Sedan kommer utförsbacke, följt av platt grusväg bort mot Håsjön och Håberget. Uppför Håberget är det backpris och där brukar avgörande attacker sättas in, som minst sållar fältet. Jag var inställd på hårdkörning av Wengelin och Viktor som båda kör för Länna Sport, eller Micke som kanske hade sin sista, bästa chans uppför innan lite mer stig-baserad cykling väntade. 


In mot Håberg låg Hugo Porath och Viktor Lindqvist sida vid sida, bakom dem var Sundet-duon Micke och Noel följt av mig och Wengan. Såg att Wengan började skaka lår strax innan backen och det tog jag som ett tecken att inga watt skulle sparas upp här. Dock skulle han behöva passera alla ute i lösgruset för att ta sig fram, och det gjorde han inte. Inte inledningsvis. Men när försa ”branten” var avklarad körde han. Jag var lite instängd, samtidigt som jag var trött. Viktor gjorde ingenting åt det, inte heller Hugo. Micke reagerade när Wengan redan kommit iväg och gick förbi och började köra, tillsammans med Noel. Jag hakade på dem men Wengan hade redan fått 5-6 sekunder. 

Jag gjorde allt och gick om för att försöka minimera skadan fram och jag tycker helt ärligt att jag lyckades riktigt bra med det. Luckan fram växte inte och det sprack av en aning bakom mig. Låg på samma avstånd mot Wengan upp över spurtpriset men därefter hade han en växel till medan jag var toksprängd. De andra kom in på mitt hjul utför och här hade Wengan en betydligt högre fart. Var riktigt nära att köra av vägen i en svepande vänstersväng som jag trodde var betydligt mindre skarp än den var. Förlorade fart och momentum. Vinkade fram Micke och la mig bakom ett tag. Men sedan tog jag mig fram igen, lagom till vi skulle svänga in på nästa stig. Chanserna att köra ikapp Wengan var nog borta, men jag kanske kunde skaka av mig någon sista 20 kilometerna. Körde på på stigen och kom ut med Hugo på hjul, med 5-6 sekunder bak till Micke, Noel och Viktor. Jag och Hugo började köra men märkte att de var påväg ikapp igen. Slog av lite på tempot när de anslöt. 


Foto: Cykelkanalen.se


Därefter började Micke köra som en galning på stigarna bort mot Nordansjö. Började känna lite krampkänningar komma smygande i vänster vad, samt i höger insida lår. Men jag låg klistrad på hans hjul med Hugo bakom. Märkte att Noel, och främst Viktor hade det kämpigt på stigarna när det gick hårt, vilket var bra. Vi kom till langningen vid Nordansjö och jag tog sportdryck och isvatten. Jag körde på allt jag kunde på stigen längs med ”kanalen”, men farten var tydligen inte tillräckligt hög för Micke dundrade förbi och höjde tempot. Vi började köra om fler och fler damer, men såg inte längre Wengan framför oss. I denna farthöjning började jag dessutom få en ordentlig håll, sån håll som smärtar något otroligt. Kunde knappt tänka på annat än att ta djupa andetag. Kunde inte köra hårt på grusvägarna utan ”myglade” lite, i väntan att det skulle släppa något. Efter ett tag släppte det, men då kom vi till sista stigbacken upp mot Konstkanalen. Där tog jag ett bättre spår än Micke, kom förbi och körde mitt tempo. Det klarade han inte av, så han körde förbi igen och höjde tempot. Nu hade min håll avtagit något, men vänster vad, höger insida och vänster baksida var illa ute när det kom till kramp. Insidan krampade redan, men övriga balanserade på en väldigt tunn tråd. 


Vi hade lyckats bli av med Viktor och Noel dinglade runt 15-20 meter bakom. När vi kom in på elljusspåren runt Nordansjö igen var krampen ett faktum. Kunde dock trampa bort det mesta av den. Vid tidspasseringen vid Nordansjö hade vi tappat hela 1:45 minut på Wengan, men nu var det bara knappt 10 minuter kvar, och majoriteten av det på banvallen tillbaka mot Norberg. Jag kunde knappt hålla över 300w i mina förningar för att försöka motverka krampen. Micke drog betydligt hårdast av oss. Jag började tänka på avslutningen. I en spurt tar nog Hugo mig 9/10 gånger, men Micke borde jag kunna slå, trots kramp. Var nästan inställd på en tredjeplats som bäst, men med stora möjligheter att bli fyra. Hugo och Micke kändes så grymt starka. 


Sista kilometern innan mål går vi in på stigen genom gruvparken. Sista 500 meterna kom vi ut på asfalten och skulle ta oss runt kyrkan. Micke låg först, jag bakom och Hugo bakom mig. Vi vek ner 90° höger längs kyrkan. Hugo drog igång tidigt till vänstern, och ville ta innern. Han tog sig förbi mig, och jag förflyttades automatiskt ut mot yttern. Micke såg Hugo och stängde honom lite, samtidigt som jag märkte att jag kunde svepa dem båda på yttern och ha en betydligt högre utgångsfart. Vi var fortfarande bara halvvägs runt kyrkan men det fick bära eller brista. Jag fortsatte spurta. Nästa vänstersväng. Sneglade bak, såg Hugo några meter bakom. Tog sista svängen in på upploppet och fortsatte spurta. Kollade bak igen och såg att han inte närmade sig, och jag rullade över mållinjen som 2:a och som segrare av en spurt, sjukt nog. Lite tur måste man ha i livet. 



Foto: Cykelkanalen.se


Foto: Cykelkanalen.se



En andraplats är ett nytt personbästa för min del och det är jag riktigt nöjd över! Är även nöjd över spurten, att jag agerade på instinkt och det funkade. Wengan hade distanserat oss med över 2 minuter sista 20 kilometerna, så det skulle mycket till att rå på honom även om jag hade klarat av att gå med uppför Håberget. 


Från vänster: Micke Tjulander, Erik Åkesson, Matthias Wengelin, Hugo Porath & Noel Olsson. 
Foto: Cykelkanalen.se



Resultat: Från Engelbrektsturen


Strava:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar