söndag 20 maj 2012

Västerås XC

I Lördags (igår) var det dags för vår egen tävling i Rocklundaskogen. Jag älskar den banan, med väldigt mycket teknik och hyfsat mycket backar. Det var också den första tävlingen för min 5-årige kusin som fick lov att tävla med pojkarna 8-11 år. Hon kom ju självklart sist av dem, fast hon vann ju av tjejerna, så hon var jätteglad ändå + att hon fick stå högst upp på pallen! Hon var nog den som fick flest applåder!  (Foto Micke Lindgren)                                                                                     (Foto Micke Lindgren)

Kl. 12.06 var det dags för min start, vi startade med damer 40 år tror jag. Vi var väl ungefär 8-10 i min klass, och jag fick en jättebra start! Jag tog ledningen fram till första backen då jag lät Jack Kok från Södertälje köra om så jag kunde ligga rygg på honom. Han drog iväg lite, fast jag var snart i rygg på honom. Efter ett tag, när vi nästan var vid Villa-Utsikten, fick Jack punktering och jag körde om. I uppförsbacken såg jag att Edwin bara var ungefär 10 sekunder efter mig, kanske mindre. Men jag körde på och brydde mig inte om honom. Jag tror att han sackade efter lite och in på andra varvet såg jag honom inte, inte nån annan heller. Men jag körde på i min takt runt andra varvet också och tillslut var jag på målrakan. Jag gasade in i mål med en säker förstaplats. Efter några minuter ser jag Jonathan Lindgren komma springande med punka. Efter honom kom Edwin i en rasande fart och försökte komma om. Men Jonathan vann av dem med en hundradel ungefär. Synd för Edwin. Kim vann sin klass med en överlägsen seger över Herman Larsson från Spårvägen Cykel.

Jag tycker att det är en riktigt rolig bana (trots att många fick punka, fattar inte hur de lyckas?) och att vi hade fixat en riktigt bra tävling! Det var synd att det inte kom fler, fast många åkte väl ner till Skövde för att cykla Långa Billingeracet.

//Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar