fredag 10 maj 2013

ÅRETS 3 (6) FÖRSTA TÄVLINGAR.





Hejhej.

Har mycket att skiva om så jag går igenom allt lite snabbt. Förra fredagen åkte jag, mamma och pappa ner till Alingsås med minibussen.Vi skulle träffa Ebba som praoar där nere och sen var det årets första SWE-cup tävlingar i Tidaholm och Hjo under helgen. På lördagen var det en XC tävling i Tidaholm, Hökensåsracet. Vi skulle köra 5 varv på en 5 kilometersbana. Banan hade 250 höjdmeters klättring varje varv. När vi kom fram till tävlingområdet stack jag, Jakob, Edwin och Henke ut och testade banan ett lugnt varv, för att se hur den gick och vilka spårval man kunde ta. Vissa partier körde vi flera gånger för att se vilket spår som var bäst.
När vi kom tillbaka märkte vi att de hade ändrat på varven, vi skulle "bara" köra 4 varv.

När starten gick startade 80 stycken samtidigt, P15-16, Hsport, H50+ och H40+ tror jag. Starten blev väldigt trång, och man visste inte vart ens konkurrenter var.
De två första varven gick väl helt ok, såg till att köra på hög kadens uppför backarna så inte mjölksyran skulle titta fram så fort. Men i slutet av andra varvet kom det, och det var inte kul. I början av tredje varvet vart det knas med benen och de ville inte trampa längre. Jag satte mig på marken någon minut (har aldrig hänt förr??) och sen fortsatte jag tävlingen. Visste inte vad som flög i mig, men helt plötsligt satt jag bara där på marken.
Det sista varvet kändes nästan bäst, och jag tog mig imål på en 10 plats.

På söndagen i Hjo var det stadsparkssprint. Vi skulle köra ett varv på en knapp kilometer lång bana. Banan var mestadels på grus och gräs, och ett par små backar och massa kurvor. Först var det tidskvalificering, jag fick sjunde bästa tid. Eftersom att vi i P15-16 inte var så många hoppade man över kvartsfinalen och gick direkt till semin. Man körde 6 stycken i varje heat, varav de 3 första i heaten gick till A-final och de andra till B-final. Jag kom till B-finalen och där fick jag en bra start och kom ut tvåa ur starten. Under loppets gång var det en som körde om mig, så jag slutade på en tredjeplats i B-finalen.











Samtliga bilder från Stadsparkssprinten i Hjo.
Igår, på kristihimmelfärdsdagen? var det Gävle Ungdomscup på schemat. Det är en tuff dag med hela tre tävlingar på en dag.Vi startade 11.00, 13.00 och 15.00. Tre varv på en 3,8 kilometersbana skulle vi köra varje tävling, förutom den sista som var 3,9 kilometer. Första tävlingen gick sådär, jag hände med i en liten klunga på 4 personer som jagade de ledande, Men i mitten på andra varvet hoppade kedjan av och jag fick springa uppför backen. Kedjan hade fastnat och jag fick slita ett bra tag innan jag fick på den igen och då var de andra långt borta. Kom imål på en 14 plats tror jag.
Andra racet kändes bättre, även om jag kom imål på samma placering.

Innan sista tävlingen kändes benen helt döda, men när tävlingen väl var igång så kändes det bättre. Jag William Saarela och Simon Lindqvist körde ihop, men jag var tvungen och sätta ner foten lite snabbt på ett lerigt ställe, och lyckades inte jaga ikapp dem. Men på sista tävlingen kom jag in på en 12 eller 13 plats, så den gick bäst om man säger så, det var också den som kändes bäst konstigt nog.

Fick en totalplacering på en 14 plats. Det märks att man är yngst i klassen, då jag kom 2a totalt på den här tävlingen förra året! deet kan ni läsa mer om hääär. Om man räknar de i min ålder, så skulle jag komma in på en tredje eller fjärdeplats totalt.
Foto: Micke Lindgren


Vilodag idag och imorgon och sen Träningstävling hos Tommy Olsson i Salbohed på söndag.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar